• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: Vicarious Visions
  • Utgivare: Activision
  • Genre:  Platform
  • Finns till: Playstation 4
  • Släpps: 2017-06-30

Remasters börjar bli allt vanligare då spelutvecklarna vill göra ett kärt gammalt spel till något mer modernt och anpassat efter den rådande spelkonsols-generationen. Crash Bandicoot får här en upphottat version av sina tre spel som släpptes i spelserien i slutet av 1990-talet. Året var 1996 och jag var 8 år gammal dagen innan julafton och hela huset luktade av peppakaksbak och apelsiner med nejlikor i hade precis hängts upp i köket. Den lukten som spred sig i hela lägenheten där vi bodde är ett minne som varje år återkom och den här julen skulle komma att bli speciell för jag hade endast två föremål på min önskelista: Radiostyrd monstertruck och Playstation. Jag hade längtat så efter ett Playstation då jag fått mersmak efter att ha fått spela Gran Turismo hos en av mina barndomsvänner. Julafton kom och i ett enda stort paket fanns där min radiostyrda monstertruck tillsammans med ett Playstation och spelet Crash Bandicoot, ett spel som jag klarade ut flera gånger och som jag nu fått äran och möjligheten att återigen få uppleva 21 år senare.

Remastern av dessa tre spelen möjliggör för spelaren att använda sig av 4K-upplösning.

Nostalgiska resor är för mig väldigt speciella sådana och relaterar ofta till när jag var liten och började spela. Ända sedan den dagen då jag fick ett Playstation och en radiostyrd monstertruck har jag spelat spel, köpt nya spel och konsoler för sparade pengar och låtit mig sugas in i olika spelvärldar vilket även sker än idag. Crash Bandicoot var något alldeles extra dock. Det var ett av Sonys starkaste spelkort på den tiden och står sig fortfarande stark på spelmarknaden som ett riktigt bra plattforms-spel. För den som lyckats undkomma detta spel så handlar det om den spelkaraktären Crash Bandicoot och hans ständiga strävan att sätta stopp för Dr. Neo Cortex. Just Crash Bandicoot N-Sane Trilogy är en remaster av de tre spelen som släpptes i serien nämligen Crash Bandicoot, Cortex Strikes Back och Warped. Alla spelen handlar om samma sak nämligen att du som spelare ska ta dig ifrån startlinjen hela vägen in i mål på varje bana där flera olika hinder står i din väg som exempelvis rullande Indiana Jones-stenar, köttätande växter eller argsinta sköldpaddor.

Det finns även en ny spelbar karaktär i spelen och det är Crash syster Coco.

I och med att en remaster har gjorts på alla spelen i det här paketet tillkommer det en hel del trevliga nyheter. Först och främst går det nu att manuellt spara nästan var som helst. Ibland fungerar det på banorna och ibland inte, där handlar det mest om att du inte ska kunna spara ditt spel inför ett “key-moment” i spelet, innan en boss eller liknande. Däremot finns det nu flera checkpoints på banorna jämfört med “back in the days”. Inte nog med det har Vicarious Visions som utvecklat remastern lagt till möjligheten att utmana sig själv på varje bana i en time trial. Detta var något som introducerades först i det sista spelet, Warped, men som nu finns i alla spelen och alla banor. Det finns även en ny spelbar karaktär i spelen och det är Crash syster Coco som dock besitter samma typ av förmågor som Crash, bara könet som skiljer dem åt.

Annars handlar mycket i Crash om att använda sig av den enda attack han besitter, nämligen sin snurr. Som ett typiskt plattformsspel så går det att lösa olika typer av pussel, memorera banor och fiendes rörelsemönster eller bossarnas svagheter. Mycket nostalgi är det dock som flyger omkring i rummet och mitt huvud när jag avlöser olika genvägar som fortfarande etsat sig fast i minnet eller specifika hemligheter som att falla ned i ett mörkt hål som tar mig till en gömd diamant och ett steg närmare en ny trofé. Spelkonsolerna i modern tid är dock något kraftfullare än de tidigare varit och jag minns att delar av vissa banor i originalspelet till Playstation kunde lagga och sänka frames per seconds rätt rejält vilket inte är något som skett för mig ännu när jag snart går in på min andra genomspelning. Remastern av dessa tre spelen möjliggör för spelaren att använda sig av 4K-upplösning vilket förbättrar både animationer, rörelsen på karaktären och texturerna i spelen.

Det finns dock en hel del som saknas. Nu bör man kanske ha det i åtanke att det är en remaster med väldigt få nyheter som gjorts.

Det finns dock en hel del som saknas. Nu bör man kanske ha det i åtanke att det är en remaster med väldigt få nyheter som gjorts. Hela spelkonceptet är grymt i sig där fokus alltid legat på att ta sig ifrån start till mål och övervinna alla hinder på vägen men 2017 känns det som att det inte riktigt räcker. Jag saknar bland annat något som driver mig framåt, något som får mig att vilja fortsätta spela utöver den nostalgiska trippen. Ljudet och musiken är den samma och jag kan inte sluta härma “Aku Aku-masks” när du plockar upp dem och utbrister i ett “OGABOGGA”, men även här känns det som att mycket skulle kunna göras och lägga till.

Nostalgitrippar kan ibland vara roliga men när ett spel nästan bara förbättras genom små justeringar finns det ju inget att klaga på. Som nämndes tidigare så är Crash Bandicoot ett gediget och trevligt inslag i plattforms-genren dock saknar det i modern tid en del stuns. Du har en attack och kan hoppa samt springa och efter ett tag känner jag att spelet blir på tok för enkelt. När jag var liten var det riktigt svårt men vid min första genomspelning av Crash Bandicoot tog det knappt 3 timmar innan jag var färdig. 3 timmar som jag däremot njöt till fullo av och minns de flesta hemligheterna som är gömda på banorna eller bossarnas förutbestämda attacker men det känns som att det saknas något som finns i alla andra plattforms-spel, något lite extra. Jag har dock haft trevligt och skrattat i min reunion med Crash Bandicoot och hans vänner och tycker att remasters eller remakes av gamla klassiker är ett välkommet inslag i spelindustrin som den ser ut idag.

Crash Bandicoot N-Sane Trilogy

Crash Bandicoot N-Sane Trilogy
7