• Utvecklare: ZeniMax Online Studios
  • Utgivare: Bethesda Softworks
  • Genre:  MMORPG
  • Antal spelare: 1-12 Online (Pve) | 1-200 Online (PVP)
  • Finns till: Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2017-06-09

Året var 2002 och jag hade precis fått min helt egna dator (14 år gammal) och installerade The Elder Scrolls III: Morrowind. Jag blev hänförd av ett rollspel med mäktig och inbjudande musik och en gigantisk värld att utforska. 12 år senare släpper ZeniMax Online Studios ett onlinerollspel baserat på The Elder Scrolls-universumet och jag blir återigen lika fastklistrad som vid första gången jag spelade spelserien. I juni 2017 kombinerade företaget som gav oss spelare ett fantastiskt MMORPG det bästa av två världar och implementerar en atmosfärisk resa i Morrowind, i sitt onlinerollspel.

År 2000 hade jag inte alls spelat speciellt mycket spel utan det var fotboll och lekar som gällde med kompisarna ute. Jag minns att jag fick se en film på The Elder Scrolls III: Morrowind via en PC-gamer skiva, ni vet sådana där tidningar som vi alla önskade oss för att läsa eller titta på spel som skulle lanseras. Jag minns än idag att mitt första intryck var att världen känns så sjukt stor och att den välkomponerade musiken får mig att se det hela som en enda stor interaktiv film. När jag visade en av mina närmsta vänner, än idag, samma film på spelet hade han redan ställt in sitt sikte på vad han skulle göra. I orginalspelet Morrowind levlade du som spelare upp dina egenskaper genom att använda dem. Ville du orka springa långt eller snabbt, ja då var det den aktivitet du skulle ägna dig åt.

Den nya klassen kan ses som en hybrid och används flitigt som support i dungeons eller raids

I Elder Scrolls Online sjätte expansion, Morrowind, bjuds spelaren tillbaka till den magiskt och förtrollande ön Vvardenfell beläget i Dunmer-provinsen och nog går det att känna igen sig. Balmora är en av städerna som går att besöka och visserligen är majoriteten av allt som hämtats ifrån det första spelet väldigt omgjort men känslan av nostalgi ligger där och det finns ställen som jag än idag kommer ihåg. Bara tanken av att jag sprungit på samma plats 15 år tidigare gör hela upplevelsen än mer häftig och det hela blir lite mer personligt där jag fastnar i att titta på den välskapta natur och byggnader som ZeniMax skapat. Spelet kommer med ett äventyr som jag drog igenom på ca 40 timmar med den nya klassen, Warden. Warden är en hett efterlängtad klass som jag saknat sedan starten av Elder Scrolls Online men bättre att den kom nu än inte alls. Huvudaspekten av klassen är dess nära härkomst till diverse djurandar och kan frammana både fientliga fåglar eller djur som gör dig sällskap på ditt äventyr. Den nya klassen används som en hybrid när det kommer till Dungeons och Raids, dela ut massor med skada samtidigt som medspelarna återfår liv eller ges möjligheten att dela ut massvis med skada även de genom olika besvärjelser. Jag personligen gillar hela aspekten av att kunna både återge liv till mina kompanjoner, ge dem möjligheten att dela ut ännu mer skada eller själv ta på mig rollen som damage-dealer. Just nu råder det dock ett överflöd av Wardens då alla verkar vilja spela klassen och det kan istället leda till att kötiderna för vanliga dungeons tar ofantligt lång tid då det ofta saknas en roll i varje grupp.

Balmora är en av städerna som går att besöka

Utöver det nya området och klassen tillkommer det även ett PvP-läge som går under namnet “Battlegrounds”. Här ställs tre lag mot varandra om fyra spelare i varje lag på tre nya kartor. Spelläget påminner en hel del om upplägget i Team Deathmatch där ditt lag ska försöka ta över mittenplanen och samtidigt ta död på fienderna för att erhålla poäng och till slut vinna. PvP i Elder Scrolls Online har tidigare uteslutande skett på Cyrodiil där spelets tre allianser istället slagits mot varandra i storskaliga fighter vilket gör att Battlegrounds är ett välkommet bidrag till spelets PvP-inriktade spelare.

The Elder Scrolls Online: Morrowind är en bra expansion med väldigt matnyttigt innehåll

Inte nog med det så kommer även Morrowind-expansionen med en ny “Trial” som är spelets typ av Raids. Här samlas tolv spelare i en grupp för att ta sig an några av spelets svåraste utmaningar. Den nya raiden går under namnet “Halls of Fabrication” och bjuder in spelarna till en gigantisk fabrik där avancerade robotar härjar fritt. Totalt fem bossar innehåller den nya raiden där jag personligen tagit död på hela fyra robotar i skrivande stund. Problemet som uppstår med Trials, eller Raids, i Elder Scrolls Online är att du måste känna folk som vill raida eller leta runt på nätet efter “Looking For Group”-verktyg som gör att du kan hitta grupper för spelet hjälper dig inte på denna front. När det gäller Dungeons går det enkelt att använda en funktion där du matchas tillsammans med andra spelare genom att välja den roll du kommer att spela och när det finns tre andra spelare så att ni blir ett komplett team kommer ni att kastas rätt in i ett dungeon. Samma sak fungerar inte när det gäller Raids utan där behöver du känna folk eller ha tur att det finns en grupp som skapas utanför instansen där du via PS4 bara kan kommunicera med förinställda meddelanden och hoppas på att meddelandet “I am looking for group, are you?” lockar spelarna till att bjuda in just dig. Möjligheten till att använda en textchatt finns ju också men bara om du väljer att aktivera den via spelets inställningar. Det går ju visserligen att kommunicera med hjälp av en mick men där använder communityt främst denna för att spela musik.

The Elder Scrolls Online: Morrowind är en bra expansion med väldigt matnyttigt innehåll med ett helt nytt område, ny klass och ny raid. Det jag fortfarande kan önska är möjligheten att kunna skriva meddelanden till varandra i en helt vanlig chatt vilket skulle underlätta hela spelandet något markant. Den nya klassen är min och många andras favorit vilket känns både fräscht men samtidigt något förstörande då alla dungeons nu tar 20-30 minuter att ta sig in till jämfört med tidigare 10-20 sekunder. I skrivande stund är det två expansioner till som är planerade för ESO och efter att ha fått spela igenom Morrowind och besöka dess magiska atmosfär och miljö i modern tid har jag fått blodad tand för ännu mer ESO.

The Elder Scrolls Online: Morrowind

The Elder Scrolls Online: Morrowind
8