• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: Square Enix
  • Utgivare: Square Enix
  • Genre:  Rollspel
  • Finns till: Playstation 4
  • Släpps: 2017-07-11

Tiden går fort, tiden går larvigt fort och det är nu hela elva år sedan jag besökte Final Fantasy XII på mitt Playstation 2. Jag minns väldigt starkt att jag reagerade på hur karaktärerna såg ut och visste att jag sett något väldigt likt på ett Playstation 1-spel. Efter lite sökande kom det fram att Akihiko Yoshida som designat karaktärerna även gjort detta till ett spel vid namn Vagrant Story.

Det första jag lägger märkte till när jag startar upp HD remastern av det elva år gamla PlayStation 2 spelet är hur snyggt och fräscht det känns, mellansekvenserna är även i HD och även om bakgrunderna kan se smått kantiga ut är det förbannat snyggt och levande. Zodiac Age, som denna kallas, innehåller även allt från den japanska utgåvan vilket hade ett lite annorlunda jobbsystem och license board. I Zodiac Age väljer du en license per karaktär och sedan är den låst tills du kommer tillräckligt långt och kan då även låsa upp en till board. I den versionen vi fick ta del av delade alla karaktärer på en license board. Licenserna är en av grunderna som är otroligt viktiga att lära sig, de fungerar så att om du till exempel vill utrusta dig med diverse pilbåge eller kanske pistol så måste du lära dig den licensen och även låsa upp olika nivåer av vapnet i fråga. Alla karaktärer börjar på level 1 med respektive val av license och sedan låser du upp högre och högre vart efter. Att låsa upp kostar LP (license points) och dessa får du från att besegra olika fiender, antalet LP varierar men är oftast 1 per besegrad fiende. Detta kan kännas otroligt segt om det inte var för L1-knappen vilket gör att spelet snabbspolas, och striderna kortas ned avsevärt.

Ska du farma LP rekommenderar jag en bra Gambit setup

Den andra otroligt viktiga saken att lära sig är Gambit systemet, för till skillnad från många andra Final Fantasy-spel används dessa för att styra AI:n på ett bra sätt. Du kan köpa olika gambits som säger till dina partymedlemmar allt ifrån att heala de andra karaktärerna vid 10-90% hälsa, attackera ledaren av fienderna, svagaste av fiender, starkaste o.s.v. Visst går det att styra alla karaktärerna själv men ska du farma LP rekommenderar jag en bra Gambit setup för snabbast och smidigast resultat, ibland kan jag även känna att jag själv vill styra vad mina party medlemmar gör och inte gör men det är en otroligt välkommen funktion som egentligen borde funnits för längesedan i ett Final Fantasy-spel. Striderna går dessutom så otroligt mycket fortare då det inte dyker upp en victory ruta vid varje avslutad strid.

Även nya vapen och rustningar har lagts till, med andra stats än tidigare, samt magierna har gjorts om till det bättre. Nytt är även Trial Mode som låter dig ta en sparad fil och ge dig an massa olika fiender och bossar, det fina med detta är att alla LP du tjänar in i Trial Mode även hänger med tillbaka till din vanliga spelgenomgång. New Game+ är lite speciellt och här kan du antingen välja Strong Mode där alla karaktärerna startar på level 99 eller Weak Mode där alla karaktärerna startar på level 1 och aldrig levlar upp! (Den sistnämnda kräver dock att du klarar av Trials Mode).

Förutom människor bor även en hel del andra raser i Ivalice värld

Världen Ivalice, som del tolv utspelar sig i, är både multikulturell och fruktansvärt vacker, allt från öknar till svävande städer och ett kartsystem som är otroligt smart utvecklat. För längre sträckor finns det även kristaller som är orangea och dessa låter dig teleportera dig till platser du upptäckt. Musiken är en av seriens bästa med många minnesvärda melodier som sätter sig i huvudet. Förutom människor bor även en hel del andra raser i Ivalice värld, Moogles (som jag personligen inte tycker om designen på i del tolv), de ödleliknande Bangaa och många fler.

Storyn i Final Fantasy XII fokuserar mer på politik och dess stabilitet istället för det sedvanliga karaktärsrelationerna som vi är vana vid i många Final Fantasy-spel. Det är även den första titeln i vad som numera kallas Ivalice Allians och det intressanta med detta är faktumet att flera Final Fantasy-titlar faktiskt utspelar sig i samma värld som del tolv, exempelvis Final Fantasy Tactics, Crystal Defenders och Final Fantasy XII: Revenant Wings. Del tolv utspelar sig innan Final Fantasy Tactics medan Revenant Wings är en direkt uppföljare. Akihiko Yoshida anser dock att Vagrant story inte har med Ivalice att göra medan Square Enix själva anser att det är den sista delen i Ivalice-serien. Final Fantasy XII är även det spelet som höll världsrekord i längsta utveckling (fem år) innan Final Fantasy XV tog tronen med hela tio år.

Det stora pluset med dessa hunts är givetvis belöningarna du får

Det senaste Final Fantasy spelet, del 15, innehöll som ni som spelat eller läst recensionen vet en funktion som kallades “Bounty Hunts”. Dessa baserades från del tolv där de endast kallas “hunts”. Runt om i Ivalice finns anslagstavlor med folk som behöver hjälp att besegra monster som sträcker sig från nivå ett till larvigt höga och dessutom svåra nivåer. Detta är en rolig del av spelet men något som avskräckte mig enormt mycket för elva år sedan. Det stora pluset med dessa hunts är givetvis belöningarna du får för genomförda sådana och många av föremålen får du endast genom avklarade hunts. En guild erbjuder dig tidigt i spelet ett medlemskap som även öppnar upp speciella hunts och belöningar för gärningar du gjort under spelets gång (det är alltså en bra idé att besöka guildhallen efter varje stor sak som har skett i spelets story).

Rösterna till diverse karaktärer känns väldigt bra, men synkningen mellan tal och läppar lämnar mycket att önska. Våra följeslagare känns trovärdiga och även om jag har favoriter tycker jag inte dåligt om någon i mitt gäng. Vaan, som erhåller huvudrollen, växer på en och piraten Balthier känns som en piratkopia (pun intended) av Sean Connery. Vi har även Fran, Asche, Penelo, och Basch. Förutom detta muntra gäng kommer spelet under flera tillfällen att erbjuda gästkaraktärer som du inte kan utrusta varken med vapen eller rustningar och heller inte lägga LP eller bestämma license boards för. Det blir lite som AI på AI kan man säga, det passar väldigt bra in i storyns händelseförlopp och ger en inblick i de karaktärernas historier.

Final Fantasy XII The Zodiac Age är inget rollspel du vill missa!

Du som aldrig spelat Final Fantasy XII kommer kanske ha lite svårt till en början då det är ganska olikt många andra i serien, men ge det lite tid för det är både belönande och otroligt bra. Du som redan spelat del tolv kommer få återuppleva allt från elva år tillbaka plus allt det nya vi inte fick i den japanska versionen av spelet, oavsett finns det något att hämta för alla rollspelsfans och Final Fantasy XII är en viktig del i serien som är fantastiskt bra och dessutom före sin tid. Final Fantasy XII: The Zodiac Age är inget rollspel du vill missa!

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy XII: The Zodiac Age
9