• Utvecklare: Team Ninja
  • Utgivare: Sony Interactive Entertainment
  • Genre:  Action-Rollspel
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-2 Online (Co-op)
  • Finns till: Playstation 4
  • Släpps: 2017-05-02

Team Ninja vet verkligen hur man bjuder in spelare till en grym utmaning samtidigt som nämnda utmaning är helt brutalt svår och skoningslös. Nioh är ett spel som fångade in mig direkt vid lansering och främst till stor del tack vare ryktet som utvecklarna byggt upp tidigare. Men mina förväntningar var aldrig att jag skulle få uppleva ett så djupt och engagerande spel som jag nu fick i och med Nioh och på det släpper man en expansion, total lycka och eufori.

Fienderna på den nya kontinenten tvärdör till en början av en eller max två kaststjärnor och innan jag vet ordet av har jag tagit mig till uppdragets första checkpoint

I Nioh: Dragon of the North får vi resa norrut i Japan där Tokugawa Shogunate ställs emot spelets demoner och dess boss Masamune Date som även går under namnet One-eyed Dragon. Date har i expansionen fått tillgång till ännu mer kraftfull Amrita (Amrita är spelets erfarenhetspoäng) av en spansk spion vid namn Maria och kommer garanterat skapa kaos i Japan, återigen. Som så oftast, i expansioner till liknande spel där du till stor del spelar helt ensam eller med slumpmässigt inbjudna onlinespelare, så bjuds vi på en hel del innehåll anpassat därefter. Vi får springa igenom nya uppdrag och träffa på nya karaktärer som säljer sällsynta föremål. Inte nog med det så går det även att låsa upp ytterligare två “Guardian Spirits” som bor i ditt vapen och kan frammanas efter att du har dödat tillräckligt många demoner.

Dragon of the North kommer med fyra bossar, vilket känns alldeles lagom då den ena bossen överträffas av den andra, och jag får ett par timmar till av kvalitativ speltid i Nioh.

Det finns en liten hållhake med Dragon of the North-expansionen och det är att du inte låser upp innehållet förrän du har klarat av grundspelets huvuduppdrag då det klassas som end game content. Givetvis kommer det med en del för- och nackdelar tänker jag. Fördelen är att spelet blir lite längre och låter dig som spelare prova på din grymma utrustning eller det där legendariska svärdet som sista bossen släppte på marken för att se hur det faktiskt presterar mot starka fiender, för allt annat i det tidigare spelet som du kan besöka är på tok för enkelt vid slutbossens fall. Nackdelen, däremot, är att de nya spelarna av Nioh måste klara hela huvuduppdraget först innan de får ta sig an expansionen och då pratar vi minst 15-20 timmars speltid i grundspelet.

När jag till slut tar mig till de nordligare delarna av Japan med min superninja, helt anpassad för att avfyra kaststjärnor ifrån handleden och röra sig snabbare än ljuset, möts jag direkt av en avskalad känsla. Fienderna på den nya kontinenten tvärdör till en början av en eller max två kaststjärnor och innan jag vet ordet av har jag tagit mig till uppdragets första checkpoint utan att bränna av en enda magisk besvärjelse eller använt min katana. Besvikelsen är total och jag är nära på att stänga av spelet. Plötsligt uppenbarar sig Date Shigezane, expansionens första boss, och jag blir återigen lika hänförd och förtrollad av spelet och Team Ninjas ambitionsnivå och det får mig att fortsätta. Jag dör inte bar en, två eller tre gånger på denna brutala boss utan jag skulle sitta fast närmare 30 minuter innan jag äntligen fick död på den till synes halvmuterade människan/kräftan/tusenfotingen/draken. Det är svårt att sätta ord på vad Shigezane egentligen ska föreställa men euforin är total hos mig samma sekund som han faller till marken.

Ett underbart spel med en häftig atmosfär som verkligen suger in mig som spelare och det är svårt att avsluta varje spelsession

Dragon of the North kommer med fyra bossar, vilket känns alldeles lagom då den ena bossen överträffas av den andra, och jag får ett par timmar till av kvalitativ speltid i Nioh. Det känns som att Team Ninja rent spontant tycker det är kul att utveckla sin skapelse då varje liten animation eller partikel som flyger över skärmen känns genomtänkt för att sträva efter ren perfektion. Min spontana känsla är att Team Ninja försöker få ut den fulla potentialen av en Playstation 4 Pro och nyttjandet av 4K för det håller en oerhört hög standard sett till spelmarknaden. Det jag hade önskat var något nytt typ av system, möjligheten att kombinera olika föremål för att skapa kraftfullare sådana eller bara ett enklare och mer tydligt crafting-system. Varje gång jag sätter igång min Playstation väcks frågan “Vad ska jag spela?”, sen uppenbarar sig loggan till Nioh och valet är inte längre så svårt. Det är ett underbart spel med en häftig atmosfär som verkligen suger in mig som spelare och det är svårt att avsluta varje spelsession för strävan efter att se vad som komma skall finns alltid där och försvinner aldrig.

Nioh: Dragon of the North

Nioh: Dragon of the North
8