• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: The Farm 51
  • Utgivare: Bandai Namco Entertainment
  • Genre:  Första Personskjutare | Skräck
  • Finns till: Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2017-06-23

Hoppa rätt in i ett mysterie som kommer att göra en kringla av din hjärna! Get Even bjuder på action, skräck och väldans många frågor! Vi spelar som en mystisk man som heter Cole Black som lider av ett extremt fall av minnesförlust och efter bara några minuter så tror jag att Get Even kommer bli en intressant resa med en schysst actionupplevelse, men klarar det av att leverera?

Get Even bjuder på action, skräck och väldans många frågor!

Vi hamnar mitt i smeten i de första minuterna av Get Even och jag fattar inte vem jag är, vad jag gör på denna plats eller varför jag har ett vapen; frågorna börjar alltså redan här. Det visar sig att vi spelar som Cole Black och jag är på ett uppdrag att rädda en ung kvinna, eller spelet får det att se ut som detta iallafall. Efter ett par intensiva minuter så blir allt svart och jag vaknar upp på ett smutsigt golv från vad som verkat vara en dröm, men det är lite mer än så. När Black vaknar till liv så han märker att han har en konstig VR liknande apparat på huvudet och det är här vi först kommer i kontakt med en person som vi endast känner till vid namnet Red. Red pratar med oss genom denna apparaten som kallas Pandora men frågan är om denne personen faktiskt går att lita på?

Vi spelar som en mystisk man som heter Cole Black som lider av ett extremt fall av minnesförlust

Jag ryser till lite när jag utforskar platsen vi hamnat på och inser att det är ett gammalt mentalsjukhus. Red leder oss igenom sjukhuset och förklarar att vi lider av minnesförlust men också att vi är här på eget bevåg och försäkrar oss om att allt är okej. Det förklaras även att Pandora är en maskin som gör att vi kan resa tillbaka i våra minnen och uppleva dem igen. Men det blir ett väldans pusslande för att få ihop vad det är man har gjort för att hamna på denna plats då man hoppar fram och tillbaka i massvis av olika minnen. Jag hade lite problem med lita på Red även om hen leder oss genom denna labyrint som visar sig ha andra patienter som inte verkar speciellt trevliga! Känslan när jag passerar celler med andra patienter som pratar med sig själva eller som ber mig släppa dem fria är ytterst obehaglig och inte alls vad jag förväntade mig av Get Even. Just vem jag ska lita på blev en stor faktor i spelet då det finns få val som påverkar vad som händer längre fram och jag märker att jag blir mer paranoid desto längre jag spelar.

Känslan när jag passerar celler med andra “patienter”

Ljudeffekterna och musiken i Get Even är väldigt bra och jag tycker verkligen att de förstärker nervositeten i vissa delar under spelets gång. Just att en mörk och obehaglig plats har väldigt obehagligt bakrgrundsljud gör så extremt mycket! Det värsta är att ibland så väntar jag på att någon ska hoppa fram och skrämma mig, men så händer det ingenting! Spelet leker lite med min hjärna och detta var ett väldigt stort plus för mig. Ibland blev detta lite frustrerande dock, för jag förbereder mig på action men så händer det liksom ingenting och jumpscares blir lite uttjatade efter ett tag.

Vi får tag på ett speciellt vapen som kallas The Cornergun vilket är precis vad det låter som, en pistol som går att sikta runt hörn och över skydd o.s.v. Detta var en ganska cool idé enligt mig och den bjöd på lite annorlunda combat, den fick mig att känna mig riktigt sneaky emellanåt. Jag tyckte dock inte om själva känslan av vapnet, det hela kändes ganska klumpigt att stå och krångla med detta när jag egentligen bara vill in och uppleva lite action. Gunplay, överlag, var ganska tråkigt. Med det sagt så tycker jag också att det var väldigt synd att grafiken var så himla dålig, det var nog detta som det låg minst fokus på och tyvärr så märks det. Vissa texturer, ljus och former är bara så platta och tråkiga att det tar bort lite från spelupplevelsen enligt mig.

ibland så känns allt väldigt rörigt

Pandora-headsetet vi har på oss tar oss till många olika platser i Black’s minnen och ibland så känns allt väldigt rörigt, med Red tjatandes på mig när jag går runt och dödar allt jag ser så tar det bort lite av upplevelsen för mig där också. Ibland känns det lite som att skaparna inte visste i vilken riktning de skulle gå: är det ett skräckspel? Är det ett actionspel? Det blir lite konstigt ibland och även fast jag gillade storyn så kändes stora delar bara väldigt förvirrande.

Avslutningsvis så är Get Even ett helt okej spel men det kändes som sagt väldigt virrigt och klumpigt emellanåt. Storyn var djup och intressant och fick mig att fundera mycket på hur allt skulle flyta ihop, men tyvärr så var spelet ganska kort, jag tror det ligger runt 5-7 timmar beroende på hur man spelar. Grafiken var ingen höjdare den heller. Voice actingen, ljudet och musiken i Get Even var riktigt bra och det var detta jag gillade mest i hela spelet. Jag tycker verkligen det bidrog till att jag kände mer skräck och kände mig mer fokuserad i varje situation. Allt som allt så var det en okej spelupplevelse men det fattades det där lilla extra vilket lämnar det någonstans i mitten, det var varken superbra eller superdåligt.

Get Even

Get Even
6