• Utvecklare: Blizzard
  • Utgivare: Blizzard
  • Genre:  Hack ‘n Slash | Rollspel
  • Antal spelare: 1 Offline | 1 – 4 Online
  • Finns till: Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2017-06-28

Och så kom då äntligen dagen när Diablo III tog ytterligare ett steg i utvecklingen framåt och lanserade den nya spelbara klassen “Necromancer”. Spelet som funnits ute i snart 6 år har genom åren fått nya funktioner som gör att spelarbasen delvis hålls kvar och blir underhållna, och i den senaste uppdateringen som inte bara låter oss spela som en ny klass utan även två nya områden har lagts till samt möjligheten att utmana både vänner och världens bästa på Greater Rifts eller Challenge Greater Rifts, som de heter.

Diablo III är nog det spelet som jag sammanlagt har lagt ned mest tid på sedan början av 2000-talet. Att bara ges möjligheten att spela olika klasser och karaktärer är något som driver mig och jag vill gärna uppnå högsta nivå på svåraste svårighetsgraden. När det begav sig och svårigheten “Torment” knappt existerade och fienderna kunde slå ihjäl dig genom att bara vara i närheten var en utmaning i sig. Utmaningen som spelet ger oss idag är en helt annan, nämligen att klara Greater Rifts på så kort tid som möjligt. Strävan efter att plocka på sig de nya föremålen som kallas för Ancient Legendarys är även det en utmaning då de är väldigt sällsynta och omöjliga att hitta förutsatt att du inte spelar på just den svåraste svårighetsgraden.

De två nya områdena i spelet, The Shrouded Moors och Temple of the Firstborn, påminner om mycket annat som vi redan har sett. Det hade varit kul om dessa områden hade använts på ett flitigt sätt vid lanseringen genom att exempelvis ge oss ett uppdrag att ta oss dit och utforska. Nu har de kastats rätt in i “Adventure Mode” och är bara en del av alla andra områden. Visserligen måste vi lära oss att hitta runt bland områdenas events och bossar men lite mer hade jag hoppats på att vi spelare skulle bjudas på än detta. Nu ligger huvudfokus på den nya klassens lansering och allt arbete kring den men det hade varit roligt om områdena hade implementerats på ett annat sätt.

Ni som läste min förhandstitt av Necromancer-klassen minns att jag pratade om hur den nya klassen påminde en hel del om den redan befintliga Witch Doctor-klassen. Faktum är att de båda fungerar på samma sätt bara det att Necromancern har möjlighet att använda fler av sina förmågor i kombinationer. Det jag menar är att en Witch Doctor mer kastar sina förmågor på fienderna i hopp om att de ska falla omkull och dö, medan en Necromancer kastar förmågor i samband med att ha en Aura igång som i sin tur gör det möjligt att spränga redan befintliga kadaver på marken för att dela ut maximal skada. Det handlar ofta om att ha koll på vad du kan göra och när för att nå Necromancerns fulla potential.

När jag efter ett par timmars spelande nådde maxnivå 70 med min Necromancer tillsammans med två vänner var det dags för det riktiga spelet att börja. Klara av olika rifts, samla på sig diamanter, pengar och utrustning för att kunna kliva högre upp i Torment-svårighetsgraden. Svårighetsgraderna i Diablo III går ifrån Normal, Hard, Expert, Master och sedan kommer Torment. Varje svårighetsgrad ökar chansen att hitta sällsynta föremål, mer pengar och erhålla mer erfarenhetspoäng. När du når svårighetsgraden Torment går det att gå högre upp i svårighetsgrad även där, Torment I, Torment II, Torment III och så vidare hela vägen upp till Torment XIII (13). För att gå högre upp i Torment-svårighetsgrad måste du som spelare klara av Greater Rifts, en svårare version av vanliga rifts där du enbart hittar föremål vid sista bossen och inte vid varje enskild fiende. Idag befinner jag mig med min Necromancer på Torment X och har funnit delar av de olika seten som finns för klassen och ärligt talat tycker jag att klassen har tappat lite av sin charm.

Till en början var Necromancern en rolig klass, att låsa upp de nya förmågorna var en fröjd att ta sig igenom. Men på de högre nivåerna tycker jag att klassen saknar funktion i grupper som vill klara av svåra rifts. Antagligen är det för att jag personligen har svårt att hitta en spelstil som är kul att spela än att enbart stå bakom gruppen och vänta på att fienderna ska drämmas i marken så att mitt arbete med att spränga kropparna börjar. Jag vill vara mitt i fighten, vara där och stödja mina kamrater i varje episkt slag men hittills när jag försökt detta på de högre svårighetsgraderna har jag blivit kickad ifrån gruppen då jag tydligen inte vet vad min funktion är. Spelarbasen som befinner sig på höga nivåer av Greater Rifts har ett mål med sitt spelande och det är att varje Rift ska ta så kort tid som möjligt för att maximera chansen att plocka upp ett Ancient Legendary-föremål.

Diablo III växer men ständigt ställer jag mig frågandes av vad som ska komma här näst, vi har fått en ny klass, nya områden, Greater Rifts och Challenge Greater Rift. Finns det något mer som Blizzard kan lägga till för att återigen uppliva euforin av att spela Diablo III, eller är det snart dags att avslöja Diablo IV eller en större expansion med massor av nytt innehåll? Necromancern är en frisk fläkt för tillfället men dess oanvändbarhet på högre Rift-nivåer gör klassen för tillfället helt obrukbar eller så är det bara jag som är mindre bra på att komma på hur klassen ska nå sin fulla potential.

Diablo III: Rise of the Necromancer

Diablo III: Rise of the Necromancer
7