• Utvecklare: Behavior Interactive
  • Utgivare: Starbreeze Studios
  • Genre:  Survival
  • Antal spelare: 1 -5 Online
  • Finns till: Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2017-06-20

Jag är uppväxt med skräck-/slasherfilmer som “Friday the 13th”, “Halloween” och “Terror på Elm Street” på VHS i slutet av 80-talet. Som tioåring var det superläskigt att gå hem från kompisen på kvällen, efter att ha sett hur Jason Voorhees slaktat lägerdeltagare vid Camp Crystal Lake i “Fredag den 13:e del II”. En film som förmodligen blivit lånad i smyg från en äldre bror. Mitten till slutet av 90-talet levererade en liten återupplivning på slasher-genren med “Scream” och “Jag vet vad du gjorde …”. Sedan dess har slasher-genren på något vis försvunnit från mainstream media. I samma takt som genren försvann, försvann också mitt intresse för övernaturliga galningar som dödar lättklädda kvinnor i film. Augusti 2015 släpps Until Dawn och det öppnade upp ögonen för slasher-genren hos spelaren, även för mig. Alltid efter en succé, för Until Dawn blev en stor succé, så följs det upp av flera mediokra titlar. Dead By Daylight är ett sådant spel, ett mediokert spel som försöker rida på skräckspelsvågen. Med konstant långa lobbytider, krascher och buggar så blir upplevelsen inte rolig. Får du däremot ihop ett lag, helst vänner, så är det ett riktigt roligt partyspel. Du spelar antingen som en överlevare 4 vs 1 eller mördaren 1 vs 4.

Du spelar antingen som en överlevare 4 vs 1 eller mördaren 1 vs 4.

Överlevarna behöver överleva och använda sig av teamwork tillsammans med tre andra spelare. Målet är att starta fyra generatorer för att öppna en grind så ni kan fly. Mördaren är ganska självförklarande, du ska mörda de andra spelarna innan generatorerna startas. Du kan välja mellan nio olika överlevare att spela som, alla med olika färdigheter. Det finns sju olika mördare, exempelvis en sjuksköterska iklädd blodiga kläder bärandes en bensåg eller Michael Myers från Halloween. Mördarna är antingen övernaturliga väsen eller så har de starka influenser av mördarna från 80-/90-talets slasherfilmer.
Under spelets gång går du upp i level med just den karaktären du spelar och det ger dig möjligheten att låsa upp färdigheter med den. Ju högre level du blir desto fler färdigheter får du upplåst och desto större skillnad blir det mellan karaktärerna. Spelet är roligast när jag får spela som mördare. Sjuksköterskan blir min favorit, enbart för att hon ser läskigast ut. Målet blir då att stoppa de fyra andra spelarna från att fly, vilket görs genom att fånga och hänga upp dem i köttkrokar som finns strategiskt utplacerade runtom banan. När de väl hänger där så har de andra spelarna ett par minuter på sig att rädda sin kamrat. Lyckas inte räddningsaktionen så är den spelaren ute. Lyckas spelaren fly är hen tillbaka i spelet.

När de väl hänger där så har de andra spelarna ett par minuter på sig att rädda sin kamrat.

Det finns många fördelar och nackdelar med att spela som antingen överlevare eller mördare. Mördaren ser allt i förstapersonsvy, överlevarna ser allt i tredjepersonsvy. Det leder till att du som överlevare har du en bättre översikt av din omgivning än mördaren. Mördaren kan bara gå i en takt, som en klassiks slasher kliché, men det känns passande, du har däremot vissa förmågor som fällor och liknande som du kan placera ut. Överlevarna däremot kan springa utav bara sjutton hela tiden och hoppa över hinder. Det här är bara från början dock. Ju mer du spelar och går upp i level desto fler förmågor låser du upp.

Mördaren ser allt i förstapersonvy, överlevarna ser allt i tredjepersonsvy.

Som överlevare, för att kunna fly, måste du akta dig för mördaren och reparera generatorer. Att få igång generatorerna tar tid, lite för lång tid enligt mig. Sättet du reparerar generatorerna på är automatiskt men det gäller även att du är beredd på att trycka på rätt knapp vid rätt tillfälle med en QTE (Quick Time Event). Missar du ett QTE, blir det en explosion som mördaren också hör. Kommer mördaren så måste du springa iväg för att sedan återvända till generatorn. Den mängd du hunnit reparera sparas, så när du sedan återvänder till generatorn är den i samma läge som du lämnade den. På det grafiska planet märks det att det är ett PC-spel som portats till konsol. Konstanta tapp i framerate, livlösa karaktärer samt konstant natt och dimma som gör att det ibland blir för mörkt.

Som överlevare, för att kunna fly, måste du akta dig för mördaren.

Jag skrev om långa lobbytider i början – det är det. Den normala väntetiden den senaste veckan för mig har legat på mellan 20-45 minuter innan jag kommer in i ett spel. Jag rekommenderar Dead By Daylight för kompisgänget som vill ha ett roligt co-op slasherspel. Som solo spelare kan du lägga pärlplatta eller busa med hunden i 45 minuter medan du står i lobbyn, men det är inte värt det. Fixar de lobbytiderna kommer jag lägga betydligt mer tid i Dead by Daylight. Det kan låta som en kliché men det finns inte två matcher som spelas likadant. Det finns så pass många mördare och överlevare med olika färdigheter att välja på och om man som jag spelar solo så paras du ihop med olika spelare runtom i världen vilket också påverkar utgången av rundan. Playstation 4 och Xbox One versionerna innehåller alla DLC och all extramaterial som släppts. Du får exempelvis Michael Myers som spelbar mördare redan från start.

Dead by Daylight

Dead by Daylight
6