• Utvecklare: Creative
  • Utgivare: Creative
  • Hårdvarutyp:  Soundbar
  • Lämpar sig bäst för: Alla
  • Fungerar på: Multiformat
  • Släpps: 2017-03-29

Ljud är en om inte det absolut svåraste att recensera, alla specifikationer och membranstorlekar på pappret är en sak. Ljud är väldigt personligt, vilket många andra saker är, ljud som är dåligt mixat/mastrat från första början låter inte bättre i en dyr ljudanläggning.

Spelljud idag är för den mesta delen symfoniorkestrar som spelar in mästerverk i en stor studio, det finns fortfarande blipblop spelmusik vilket jag verkligen uppskattar, men frågan vi ställer oss på redaktionen är: förhöjer en soundbar ljudupplevelsen såpass mycket inom spelen så att det är värt att införskaffa en?

Möt Sound BlasterX Katana!

Förhöjer en soundbar ljudupplevelsen såpass mycket inom spelen så att det är värt att införskaffa en?

Designen på Creatives Katana soundbar kommer, enligt dom, just från det japanska svärdet, katana. Den tar inte mycket plats, är slimmad och dessutom väldigt snygg. Idag är design jätteviktigt och ingen vill ha något fult monster ståendes framför tv:n eller datorskärmen, vi vill att det ska smälta in i helheten (i alla fall jag personligen). RGB-ljus (eller som Creative kallar det: “Aurora Reactive Lighting System”) är något som de flesta tillverkare anammat de senaste åren, vare sig det är en mus eller ett tangentbord. Personligen ogillar jag för mycket ljus och som tur är går det att stänga av Aurora Reactive Lighting System effekten på Katana. För er som vill använda er av det så finns ett program som låter dig välja ljus själv, även om den ur lådan redan har fyra olika inställningar.

De fyra högtalarna som sitter i själva soundbaren är riktade framåt och uppåt med en effekt på 75W som gör att du kan dra på ordentligt högt utan att det låter skräpigt och dovt, men även riktigt bra när det är väldigt lågt. Vi har lyssnat på musik via soundbarens USB-ingång, musik via Bluetooth från mobiltelefonen och vid högkvalitets ljudfiler (160-320kbps) samt via Spotify och det har verkligen låtit finemang i våra öron! En av Katanas bästa egenskaper är att den direkt ur lådan låter bra, även om vi inte kunnat låta bli att pilla lite i inställningarna så betyder det inte att du måste göra det när du packar upp den.

Det flerkärniga ljudkortet SB-Axx1 DSP klarar av att producera 24-bitars högupplöst ljud med minsta ljudförlust möjligt, den har dessutom en certifierad Dolby Digital-dekoder som konverterar analogt ljud (stereo eller 5.1) från en optisk källa till digitalt 5.1-konfigurationer upp till 24-bits 96 kHz. Varför spelar detta någon roll? Enkelt: Dolby Digital är ett ljudformat som mer eller mindre alla dagens spel använder sig av och även blue ray-filmer. När det gäller konsoler så är det optisk kabel som gäller vare sig det är en Playstation 4 eller Xbox One du äger. Vi testade Katanan genom många timmars film via Netflix vilket heller inte krävde någon som helst inställning, bara plugga in en optisk kabel till konsolen och den andra änden till Katanan och den kände själv av vilken signal det rörde sig om.

Möjligheten att koppla Katana till PC via den medföljande USb kabeln är jättelätt

Att spela spel förhöjdes faktiskt utöver vår förväntan med Katanan! De majestätiska tonerna från Destiny blandad med pangande vapen var en ren fröjd, vilket även Wartapes i Battlefield 4 och Battlefield 1 gjorde. Horizon Zero Dawn har heller aldrig låtit så bra som det gör nu. Möjligheten att koppla Katana till PC via den medföljande USB-kabeln är jättelätt, plug and play och du har nu ett externt ljudkort med virtuellt 7.1 ljud som låter mycket bättre än de PC-högtalare eller högtalare som ibland sitter i skärmar. Vill du inte störa någon annan har även Katana en 3.5 Hörlursingång som vi testat tillsammans med flera olika headsets och Blue’s Lola var överlägset bäst (nästan som om de är gjorda för varandra). Minuset är att det endast går med ett 3.5 kontakt och alltså inte med ett USB headset, dock finns det även en Mic in om man har en mikrofon som fungerar med det uttaget. Sist men inte minst finner vi även en AUX-ingång som du kan köra in i till exempel mobilen direkt om du inte har eller vill använda bluetooth funktionen.

Till Katanan medföljer även en subwoofer som givetvis adderar mer kräm och framförallt bas till ljudet. Denna longthrow-subwoofer har en mycket styv papperskon för en ren och detaljerad bas som känns i hela kroppen. Elementet är placerat i ett MDF-hölje. En riktig best är detta och även här går det lika bra att kräma på rejält men även njuta av den under tystare förhållanden och dom båda enheterna fungerar i perfekt symbios tillsammans.

Det enda negativa vi har att säga om Sound BlasterX Katana är att kablarna är väldigt korta, att en optisk kabel inte medföljer är rent utav trist. Fjärrkontrollen känns väldigt plastig och vi hade föredragit om det hade funnits en dedikerad app till detta på GooglePlay och App Store. Priset ligger väldigt på gränsen när andra konkurrenter erbjuder 5.1 system till tv, dator och konsoler. Men Katanan tar såpass lite plats att den helt enkelt blir värd pengarna.

En subwoofer som givetvis adderar mer kräm

Innan kände vi inte att vi hade användning för en soundbar eller ett behov för en, men efter Creative Sound BlasterX Katana har vi svårt att tänka oss att vara utan en! Det tåls även att nämnas att en soundbar är ett komplement, något som tar mindre plats än vad en 7.1 ljudanläggning gör. Det kommer aldrig låta lika bra som ett rent Hi-Fi system men i nöd om plats och framförallt pengar är en soundbar ett utmärkt komplement till detta, trots de små minus vi nämnt rekommenderar vi den starkt!

Lista med fullständiga specifikationer

Allmänt

Systemkonfiguration