• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: Right Nice Games
  • Utgivare: Grip Digital
  • Genre:  Plattform | Äventyr
  • Finns till: Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2017-05-19

Skylar & Plux: Adventure on Clover Island! Det senaste alstret som försöker fylla ut tomrummet av 3D plattformsspel. Genren hade sin storhetstid under Playstation 1 och 2-eran och dog sedan ut med undantag för Disney, Ratchet & Clank och Skylanders. Det är inte svårt att se var Right Nice Games tagit inspiration från till S & P, nämligen från Jak and Daxter som släpptes till PlayStation 2.

Känner mig ganska taggad då jag är förtjust i 3D plattformsspel: hoppa lite, lite pussel och en färgglad värld. Det känns nostalgiskt. Nostalgin ligger i känslan av när jag startade Jak and Daxter första gången, hur kameran panorerar över en tropisk ö med blå himmel och ännu blåare hav och spelet har även samma sorts startbild, så redan där kittlar det i nostalginerven.

Nostalgin ligger i känslan av när jag startade Jak and Daxter första gången

Jag känner mig duktig inför spelstart för jag har bestämt mig för att inte jämföra det med sina populära föregångare så jag startar Skylar & Plux med ett seriöst försök till att gå in med en vuxen, professionell syn oberoende andra plattformsspel. Redan i första timmen har jag hunnit dra alldeles för många paralleller till Jak and Daxter och jag gör jämförelser så det gör det svårt för mig att se det som något nytt och som något med en egen identitet. Det är ännu ett i raden med en protagonist med speciella egenskaper och dess humoristiska sidekick i en färgglad värld med underliga varelser och knapphändig information om vad som ska göras och hur.

Där slutar liknelserna. Medan J & D var polerat och humorn satt som en smäck så kämpar S & P med dålig dialog, dålig humor, dåliga kontroller och massor av buggar. Det är flera gånger under äventyret som Skylar faller igenom världen, står på osynliga plattformar eller att spelet bara fryser och jag får starta om mitt Playstation. Det hela börjar med en sekvens som berättas i serietidningsformat där du får möta vår hjältinna Skylar, en stum antropomorfisk katt som vaknar upp på den elaka CRT:s rymdbas. CRT är vad namnet antyder, en elak CRT-monitor (och för alla yngre läsare så är det en s.k. tjock-tv som fanns förr i tiden). CRT har avlägsnat Skylars minnen samt ersatt hennes högerarm med en mekanisk arm som det senare visar sig kommer att kunna användas som ett multiverktyg.

Det hela börjar med en sekvens som berättas i serietidningsformat där du får möta vår hjältinna Skylar

Naturligtvis flyr Skylar från rymdbasen och landar på den tillsynes idylliska ön Clover Island. Väl på ön så träffar Skylar på Plux, en fågel som kommer fungera som den humoristiska medhjälparen. Han påminner om Morty från Rick and Morty serien, lite stammande och nervös tongång men han är inte blyg för att använda orden ”butt” och ”butthole” en massa gånger genom äventyret. CRT och Plux munhuggs genom ett dialogsystem som närmast kan liknas vid Handsome Jacks sätt att konversera till spelaren i Borderlands 2. Dessa konversationer sker via ett högtalarsystem som sitter på den mekaniska armen. Han är snabb på att kommentera när Skylar gör vissa saker och ännu snabbare på att håna om man som spelare är vilsen eller blir skadad.

Det funkar till viss del, dialogen från CRT är ganska underhållande att lyssna på men så fort Plux svarar så är det “butt” hit, “turd” dit eller den suggestiva “get the funk out!” och det förstör den barnvänliga stämningen som Skylar & Plux uppenbarligen försökt bygga upp med sin spelidé. Lika är det med de utdaterade populärkultursreferenserna. Exempelvis kan Plux helt plötsligt brista ut i sång och börja sjunga på Miley Cyrus’ Wrecking Ball.

Han påminner om Morty från Rick and Morty serien

Väl på Clover Island så går äventyret ut på att återfinna och hämta tre stycken kraftkulor från tre olika banor på ön. Den första banan är ett snöigt berg, den andra är en öken och den tredje är i CRT:s fabrik på en vulkanö. Runtom i de olika banorna så finns det uppgraderingar att finna till Skylars mekaniska arm och tidigt hittar spelaren en jetpack som kan hjälpa till med högre hopp eller göra så att hon kan glidflyga en bit. I början av S & P så träffar Skylar på en elder av folket Lo’a som är den inhemska rasen på ön och de kan närmast liknas vid en stor glasstrut med hår och ansikte. Eldern berättar att hennes folk blivit tagna av den elaka CRT och burat in hennes folk i burar runtom ön. Hon ger Skylar uppdraget att finna alla burar och det kommer fungera som S&P:s sidouppdrag. När du hittat ett antal så kan du återvända till eldern som då belönar dig med ett hjärta. Ja just det ja, din livmätare består av hjärtan á la Zelda. Oasen där man träffar henne är det området som kommer fungera som ett sorts hubområde. Det är ju dock inte bara att hitta burar och öppna dem. När du springer igenom banorna så finns det gula kristaller som du får av besegrade fiender, slå sönder lådor eller som svävar omkring i världen och dessa fungerar även som riktmärken: är du vilse så leta reda på en kristall och följ dem så kommer du oftast vidare. Du behöver 100 av dessa kristaller för att låsa upp en bur.

Skylar träffar på tre sorters fiender. Först och främst en liten tv-apparat som skäller som en hund, de finns överallt. Längre fram så dyker det även upp en missilkanon och ett maskingevärstorn och det är de fienderna som finns. Skylar har tre attacker till sitt förfogande: snabbattacken, ett slag som hon kan göra en kombination av tre smällar som följs av en liten fördröjning innan hon kan slå igen. En spin-attack som slår alla fienderna runt om henne (den är attacken att föredra då du inte kan låsa på fienderna), men även den har en fördröjning som gör att du som spelare måste du tajma när du använder den annars blir du garanterat träffad av en fiende. Den tredje attacken är en smäll ner i marken som du aktiverar i ett hopp och den slår bort flera fiender i en radie kring Skylar.

En spin-attack som slår alla fienderna runt om henne (den är attacken att föredra då du inte kan låsa på fienderna)

Det finns även pusselsekvenser i S & P men de var få och alldeles för lätta, ofta så annonserar spelet vad du ska göra eller så säger Plux det åt dig. Grafiken är inte tilltalande. Visst det är färgglatt men allt är statiskt. Den finns bara vissa lådor du kan interagera med annars är allt annat fast. Skylars rörelsemönster är stelt och Plux flyger statiskt över en och samma axel med exakt samma avstånd hela tiden. Miljöerna är dock vackra och ser nästan handmålade ut, det gillade jag.

Musiken är bra och passar väl in i just den miljön Skylar för tillfället befinner sig i. Men ljuddesignen på explosioner, slag och hopp lämnar mycket kvar att önska. Det är ett kort spel, det tog mig 132 minuter att spela igenom det. Right Nice Games är en liten studio och man märker att idén är god men den når inte enda fram. Skylar & Plux Adventure on Clover Island är mediokert. Det är inte dåligt men inte heller bra och jag önskar att Right Nice Games hade försökt sig på något eget istället för att så uppenbart försöka kopiera den så mycket bättre föregångaren Jak and Daxter. Då utvecklarna verkar ha självinsikt och avslutar S & P med orden “with all of these clichés” så hoppas jag innerligt att de fortsätter slipa på sina spel och att vi får ett riktigt 3D plattformsäventyr från dem i framtiden, potentialen finns!

Skylar & Plux: Adventure on Clover Island

5

6/10