• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: Zeboyd Games
  • Utgivare: Zeboyd Games
  • Genre:  Rollspel
  • Släpps: 2017-04-18

Så länge jag kan minnas har pixelgrafiken och 8-bit musiken etsat sig in som en viktig del i min spelprofil. Det charmiga och väldigt enkla kan ibland bjuda på en upplevelse som får mig att tänka tillbaka på tiden då Nintendo 8-bit (NES) var det stora heta. Cosmic Star Heroine kommer levererat i ett välsorterat och komprimerat paket som besitter ett djup utan dess like.

Vi startar i en fantasivärld där en agent tillsammans med sina kollegor och vänner upptäcker en konspiration som tar dig genom en galax i ditt alldeles egna rymdskepp. Du spelar Alyssa L’Salle som jobbar på Agency of Peace & Intelligence som ligger på planeten Araenu. Efter att ha stulit en apparat som kan styra människors tankar och vilja får Alyssa reda på att hennes dåvarande chef har tänkt att använda denna för härskarvälde. Tillsammans med hackern Dave och agentkollegan Chahn Kaneko rymmer de och påbörjar den långa resan att sätta stopp för de onda planerna!

Varje karaktär kan utrustas med olika typer av föremål som påverkar dess egenskaper

Stridssytemet i Cosmic Star Heroine är både kul och finurligt, striderna kräver att du måste tänka till lite om du vill se dig själv som en vinnare. Spelsystemet är simpelt, du och motståndarna turas om att attackera, försvara eller använda olika föremål. När du har utfört dina handlingar är det motståndarens tur. Det som gör det hela finurligt är att dina karaktärer är så otroligt sköra. Det räcker med två, kanske tre, attacker och så har en av gubbarna mött döden och läxan är lärd, bara att göra om och göra rätt. Men det finurliga är inte att karaktärerna inte tål så mycket, utan hur du kan påverka varje runda till din fördel och att du ibland måste göra uppoffringar för att ta dig vidare. Karaktärerna besitter olika egenskaper där hackern Dave exempelvis kan återställa hälsa till gubbarna men detta kräver minst två rundors förberedelse, notera då att jag tidigare nämnde att två eller tre slag ofta tar död på dina hjältar. Varje karaktär kan utrustas med olika typer av föremål som påverkar dess egenskaper. Samma hacker kan exempelvis göra så att hans egenskaper påverkar de egna gruppmedlemmar genom att hela eller att förstärka skada. Han kan också påverka fienderna genom att skada eller sänka deras försvar, allt beror på vilken typ av utrustning karaktären har på sig. Det här i kombination med två olika mätare, Style- och Hyper-mätare gör att varje fight får ett strategiskt och taktiskt djup.

Style-mätaren är en procentenhet som ökar på för varje runda som en strid pågår. Mätarens funktion gör dina karaktärer starkare och tåligare ju längre striden är. Det finns en del egenskaper vars enda funktion är att öka på stilpoängen för att bli kraftfullare och håna motståndarna. Hyper-mätaren är små kvadrater under karaktärernas hälsomätare som fylls på efter varje avslutad runda eller attack. När dessa har fyllts upp kan du initiera Hyper-mode som låter dig göra dubbelt så mycket skada vid nästa utförda attack. Då äventyret upplevs tillsammans med andra karaktärer kan de samarbeta under fighterna i form av kombinerade attacker som utförs genom Alyssas utrustade “program”. Det finns flera olika program som är unikt för varje karaktär som är med under stridens gång. Dessa kombinationsattacker finns även i olika variationer som elementattacker, rena fysiska attacker eller support som helar dina karaktärer. Värt att nämna är att varje egenskap bara går att använda en gång, sedan tvingas du till att “försvara” med den valda karaktären för att återfå egenskapen. Den här tillsynes lilla grejen gör även att varje batalj blir speciell och det taktiska och strategiska perspektivet är ett överhängande moment.

Zeboyd Games har inspirerats grafiskt av andra stora spel

Cosmic Star Heroine är en nostalgisk resa som bjuder mig som spelare på en riktig kick. Musiken är stundtals underbar och resterande tid är den helt fantastisk. Det märks även att Zeboyd Games har inspirerats grafiskt av andra stora spel inom rollspelsgenren samt även Chrono Triggers och Phantasy Stars stridssystem och strategiska djup. Dessa två perspektiv i symbios gör att hela spelupplevelsen i Cosmic Star Heroine blir en enda stor nostalgitrip. Jag som spelare kan tycka att det är trevligt när man använder inspiration ifrån andra och inte bara försöker komma på innovativa spelsystem och liknande som relativt ofta ändå fallerar i slutändan.

Jag får en mycket positiv känsla i det faktum att du inte kan stanna på ett ställe och döda samma fiender om och om igen för att nå högre nivåer med karaktärerna. Spelet är byggt på ett sådant sätt att varje sammandrabbning ska vara utmanande. Det vore exempelvis inte heller speciellt kul om dina hjältar var på tok för starka för exempelvis en boss. Det går däremot att träna olika strategier på fienderna genom Battle-läget i menyn. Det känns som att det finns en viss frihet i hur du spelar spelet, hur du vill förstöra fiendernas liv genom möjligheten att kunna spara precis när du vill så länge du inte befinner dig i ett möte med en fiende. Du kan när som helst spara spelet så länge du är utanför combat och är det så att du råkar förlorar en fight så får du frågan om du vill försöka igen och BAM! så är alla karaktärer och fiender åter vid liv.

Den nostalgiska känslan och den pixliga grafiken i symbios med rymdpunkens bip-bop

Cosmic Star Heroine är ett trevligt spel att sitta och spela efter den långdragna vår som snart ligger bakom oss. Den nostalgiska känslan och den pixliga grafiken i symbios med rymdpunkens bip-bop gör att det här spelet verkligen letar sig långt in i hjärtat på mig. Estetiken och djupet som återfinns i fighterna gör att varje drabbning kräver lite tankeverksamhet och ibland är det nyttigt att bara får börja om och göra rätt. Sommaren närmar sig och jag hade personligen önskat att det här spelet skulle vara lite längre, de knappt 10 timmarna det tar att klara av spelets huvudstory (dock på lättaste svårighetsgraden) lämnar mig lite tomhänt därefter, men det går ju alltid att starta om spelet på lite svårare svårighetsgrad vilket ger mig och er en större utmaning.

En Andra åsikt:

Cosmic Star Heroine är ett hommage till den 16-bits era som inte finns längre. Spelet tilltalar mig både som vuxen men samtidigt även barnet i mig, det barn som satt med sitt Super Nintendo och levde livet. Lyckan jag upplever av Cosmic Star Heroines grafik, musik och framförallt svårighetsgrad är lite som att resa bakåt i tiden fast då bara till de positiva upplevelserna! Spelet bjuder på hög nostalginivå som för mina tankar till odödliga klassiker som Chrono Trigger och Final Fantasy VI, fast med ett uppdaterat stridssystem. Det finns få fel med spelet och tycker du om gamla skolans rollspel och har en förkärlek till 16-bitars är det inget snack som saken. Köp Cosmic Star Heroine nu, oavsett vilken plattform du äger!
9/10 – studio23

Cosmic Star Heroine

Cosmic Star Heroine