• Utvecklare: Relic Entertainment
  • Utgivare: SEGA
  • Genre:  Strategi
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-3 Online
  • Finns till: Linux | OS X | Windows
  • Släpps: 2017-04-27

När jag var 12 år gammal satt min far i sitt hobbyrum och målade små detaljer på ett gäng häftiga Space Marines. Jag kunde sitta i flera timmar och titta på men jag förstod inte riktigt vad det var för gubbar utan förstod bara att de såg bara riktigt coola ut. För knappt 13 år sedan släpptes det första Warhammer 40.000: Dawn of War-spelet och jag fastnade direkt för dess estetiska drag, färglösa miljöer och färgsprakande soldater. Men mest av allt var det nog nostalgin som delvis gjorde min upplevelse i det första spelet speciellt. I skrivande stund har jag spenderat över 70 timmar i den senaste delen i serien, Warhammer 40.000: Dawn of War III och jag får flashbacks till de tidigare spelen och lukten i hobbyrummet där pappa målade små detaljer på ett gäng häftiga Space Marines.

Det tredje spelet i serien lanseras hela sju år efter dess föregångare och i min värld kan utvecklingen av ett spel som arbetats på under en så pass lång tid förlora både sin charm och röda tråd som till en början måste funnits där någonstans. Dawn of War III tycker jag, efter bara ett par timmar in i spelet, känns som en rättfärdig uppföljare till ett tidigare prisat RTS-spel (utnämndes till år 2009 bästa strategispel). För de av er som tidigare grottat ned er i seriens spel kommer att känna igen en del karaktärer samt ett par nya ansikten, förutsatt att man inte är ett superfan av hela Warhammer-universumet.

De alla kommer även underfund med att massförstörelsevapnet råkar finnas på en annars så bortglömd planet, Acheron, där spelet utspelar sig

Har du någonsin drömt om ett spel där Space Marines, Orcs och Dark Eldars slåss mot varandra över ett massförstörelsevapen vid namn Spear of Khaine, ja då är det här definitivt ett spel för dig. Space Marines ledare Gabriel Angelos samt Dark Eldars Farseer Macha leder återigen sina arméer sedan tidigare spel där den nya orc-ledaren Warboss Gorguzt gör sin debut i detta spel. Alla faktioner är ute efter Spear of Khaine som är ett vapen vars ägare får tillgång till oanade krafter. De alla kommer även underfund med att massförstörelsevapnet råkar finnas på en annars så bortglömd planet, Acheron, där spelet utspelar sig. Du som spelare däremot får inte välja vilken ras du vill spela rakt av i kampanjen, utan får följa med alla olika raser till en början.

Vore det inte lite tråkigt om allt bara handlade om dessa tre faktioner egentligen? Fiender i spelet är antingen ovan nämnda faktioner, Imperial Guards eller Daemons of Khorne som står för motståndet. Om du väljer att spela över nätet mot andra spelare i matcher 1vs1, 2vs2 eller 3vs3 går det även att skräddarsy den valda ledarens vapen, utseende, egenskaper och liknande för att det ska passa din egna spelstil. Möjligheten finns även att till viss del utsmycka den valda armén genom att välja olika typer av färgscheman. Allt eftersom att du spelar på nätet eller klarar av uppdrag erhåller du döskallar som används för att låsa upp nya egenskaper. Jag upplever att just flerspelarläget är Dawn of War III kanske svagaste bit då det finns en del egenskaper som är rakt av för starka för att kunna vinna över samt att det finns strategier som gör det omöjligt att stå emot som när motståndaren snabbt attackerar med flera Marines samtidigt och om du spelar som Orc och leder 9 fall av 10 till en förlust. Detta är dock något som bör kunna fixas snarast med uppdateringar men just nu fungerade det inte så tillfredsställande vilket gjorde mig rätt så opepp.

Jag upplever att just flerspelarläget är Dawn of War III kanske svagaste bit då det finns en del egenskaper som är rakt av för starka

Spelet i sig lägger ett stort fokus på de olika arméernas ledare och de har fått en betydande roll i hur spelet spelas. Ledarna tål väldigt mycket stryk samtidigt som de delar ut en hel del stryk. En del buffar din armé så att alla blir starkare, medan några ledare gör motståndarna svagare eller splittrar dess formationer för att göra att de tar extra skada av motståndarna. Den här gången tycker jag dock att ledarna har fått en större roll och beroende på vilken ledare du väljer att spela med måste du även anpassa ditt strategiska tänkande kring det hela. Jag har fastnat för Space Marines och den närkampsinriktade Gabriel Angelos som svingar med sin hammare och får motståndarna att flyga genom luften.

Då Dawn of War III är ett RTS som har en del att leva upp till tycker jag personligen att själva basbyggandet faller lite platt och då jämför jag en del mot Starcraft 2 som är ett spel som jag annars spelar mycket. I det här spelet handlar det till stor del om att ta över diverse resurspunkter som är utplacerade på kartan som ger dit lag energi och el som i sin tur används till att bygga trupper, byggnader eller forskning om exempelvis tåligare utrustning. Att jag får känslan av platthet ligger nog i att det aldrig riktigt är säkert med resurshanteringen, motståndarna kan när som helst ta över dem och det gäller att ha det i åtanke precis hela tiden, din armé splittras upp och din ledare blir mer en maskot som springer runt och manar på sina mannar. Jag vill ha vetskap av att mina resurser ständigt kommer in och att min bas ständigt växer samt att det hela avgörs i en eller flera stora fighter med massor av soldater, just det är lite Warhammer-känslan för mig vilket den här gången uteblir.

Möjligheten finns även att till viss del utsmycka den valda armén genom att välja olika typer av färgscheman.

Med det sagt så tycker jag absolut inte att Warhammer 40.000: Dawn of War III är ett dåligt spel. Det lever inte, enligt mig, upp till dess föregångare men det är till stor del på grund av min personliga smak av RTS. Multiplayer-matcherna är roliga så länge det går att möta någon som inte nöter stenhårt på de på tok för kraftfulla strategierna och som inte har koll på dem, samt att jag vill ha en stabil resursinkomst. Annars så bjuds vi i kampanjen på ett riktigt bra tempo där vi får följa med de olika faktionerna på dess kamp om en övermäktig stav. Grafiken är uppdaterad och känns väldigt modern med alla dess partiklar från explosioner som viner över skärmen samt de underhållande one-liners som ledarna ibland kan ropa ut när jag som spelare markerar dem. Variationen av stämningsfull musik med mjuka övergångar gör att jag kan njuta av spelet i helhet utan problem, så länge vi bortser från flerspelarläget.

Warhammer 40,000: Dawn of War III

Warhammer 40,000: Dawn of War III
8