• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: NetherRealm Studios
  • Utgivare: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • Genre:  Fighting
  • Finns till: Android | iOS | Playstation 4 | Xbox One
  • Släpps: 2017-05-19

I väntan på Injustice 2 har jag spenderat timmar i Lego Marvel Avengers-spelet tillsammans med min treåring. Vi har spelat som både Superman och Batman där tankarna till Injustice legat i huvudet nästan hela tiden. Nu när jag äntligen har fått lägga vantarna på spelet och få spöa upp både Swamp Thing, Robin och Cyborg så mår jag bra i själen. Tillfredsställelsen av att utföra svåra kombinationer med Harley Quinn eller att klara av ett av spelets roligare lägen, Multiverse, efter att ha försökt i över en timme.

Injustice 2 är i grund och botten en direkt uppföljare till Injustice: Gods Among Us som släpptes 2013. Netherrealms lyckas med något väldigt ovanligt i ett fightingspel: de håller mig intresserad under singleplayer kampanjens story. Det hela känns som ett lång avsnitt av en DC-serie eller en -film. Att Studio 23 även har läst serietidningarna gjorde att det höjdes ännu ett snäpp för hans del. Varken FPS eller fightingspel tillhör de genrer man lägger bakom sig med starka minnen kring spelets själva story, men Injustice 2 lyckas verkligen med sin cinematiska presentation. Batman och hans gäng ska fortsätta där det första spelet slutade med målet att försöka bygga upp samhället igen men stöter på motstånd från Stålmannens regim samt ett helt nytt hot som inte bara sätter samhället på sin kant utan hela jordens existens. Under spelets gång får vi möta på fiender så som Gorilla Grodd, Bane och Poison Ivy, med flera, för att till slut stå ansikte mot ansikte med självaste hjärnan bakom ondskan, Brainiac (pun intended). Det är en fördel om du har spelat det första spelet, som vi även har recenserat, då berättelsen fortsätter rakt av där första Injustice slutade. Under flera tillfällen i storyläget får du som spelare möjligheten att välja mellan två olika karaktärer och vem som ska ta sig an nästa motståndare, detta är tänkt att skapa både som en andra vy på saker men även för att låsa upp allt under stoyns väg.

Stå ansikte mot ansikte med självaste hjärnan bakom ondskan, Brainiac

Det första Injustice bjöd på ett inslag som jag minns väl och som delvis återfinns i de flesta spel i genren, nämligen finishers. De finns i Mortal Kombat i form av Fatalitys där karaktärerna utför brutala kombinationer av attacker i slutet av matchen som resulterar i blodbad. I Injustice återfinns ett liknande koncept fast utan blodbadet och är vidareutvecklat i del två. Lägg namnet “Super Move” på minnet för det är en attack som är både brutal och bjuder på en wow-känsla nästan varje gång. Alla karaktärer har ett Super Move och utförs genom att trycka L2+R2 samtidigt förutsatt att du har en full “Burn meter”. Om du lyckas få in olika sparkar och slag, skyddar dig mot motståndarens slag eller helt enkelt åker på stryk, så fylls din Burn-mätare på. När mätaren har fyllt fyra rader kan du utföra en Super Move men var på din vakt för alla dessa speciella moves går att blockera förutsatt att motståndaren har koll på vilken karaktär han eller hon möter.

Rent speltekniskt så har alla karaktärer två stycken livmätare, när den första tagit slut sätts den andra i spel efter en kort sekvens där båda karaktärerna hämtar andan, ungefär som runda ett och runda två. Jag upplever att Netherrealm med Injustice 2 har valt att bjuda in nybörjarna så som mig själv till att känna sig duktiga och att en match inte tar slut på några sekunder om du skulle möta en bra motståndare. Jag får även en känsla av hur svårt det är att “jonglera” med motståndaren eller stänga in honom eller henne i ett hörn då alla karaktärer har möjligheten att ta sig ur hörnan med ett knapptryck på L1. Även de olika banorna har interaktiva miljöer och här kan du allt från att kasta en tunna på motståndaren så den backar till att svinga sig i en flagga som hänger i taket för att fly ifrån motståndaren. Du kan även slå motståndaren genom banan till en annan vilket är otroligt tillfredsställande och snyggt. Det är viktigt att lära sig de olika banornas miljöer då det både kan rädda ditt liv och agerar även som utmaningar i Multiverse där du kommer möta karaktärer som tvingar dig att anpassa din spelstil utefter olika förhållanden. Motståndaren kanske är immun mot Super Moves eller du kanske inte kan använda hoppknappen. Svårare utmaningar ger högre belöningar i form av Mother boxes som innehåller olika rustningsdelar till diverse olika karaktärer i spelet.

När Harley utför sin Super Move visslar hon in två stycken hungriga hyenor

Som jag nämnde så är Super Moves något alldeles extra och behöver nödvändigtvis inte utföras i slutet på en match utan närhelst din Burn-mätare är full är det bara köra. Jag har fastnat för karaktären Harley Quinn på grund av hennes snabbhet och svårigheten att förutsäga vilka slag, sparkar eller rörelser hon utför sett till mina motståndare. När Harley utför sin Super Move visslar hon in två stycken hungriga hyenor som hugger tag i varsin arm på motståndaren och nafsar i sig den. Harley Quinn svarar därefter med ett brutalt slag i ansiktet med ett basebollträ sådär lagom nonchalant. De olika karaktärernas Super Moves är som sagt enkla att försvara sig mot och bör därför alltid utföras mitt i en kombination av slag för att inte vara en förutsägbar attack. Allt eftersom att du som spelare kör igenom spelets story-läge, mot andra spelare på nätet eller genom det utmanande spelläget “Multiverse” går dina karaktärer upp i nivå, erhåller ny och mer kraftfull utrustning samt möjligheten att utsmycka karaktärerna med nya utseenden och stats. Utmaningarna i Multiverse varierar i nivå 1 – 20 där de senare kräver att dina karaktärer uppnått en nivå av minst 20 för att det ska vara möjligt att klara dessa. Uppdragen i Multiverse förnyas efter ett par timmar till andra roliga utmaningar.

Det finns även en möjlighet att låsa upp utrustning genom att gå med eller skapa en egen guild. I skrivande stund har precis Ctrlaltelites egna guild skapats och de första uppdragen har klarats av tillsammans. Om guilden går ihop och klarar uppdrag i Multiverse så låser alla guild-medlemmarna upp speciella skattkistor med speciella föremål. Det går även att Co-opa dessa uppdrag istället för att var och en spelar de själva, nämligen genom boss-utmaningar. Här kan du ställa hela 3 spelare mot en och samma boss. Bossen tål givetvis en hel del i dessa fighter och när du som spelare förlorar din första livmätare hoppar du ur fighten och nästa person hoppar in. Målet är att få ned bossens hälsa till noll och gå vinnande därifrån. I skrivande stund har vi inte klarat av en enda av boss-utmaningarna men inom en snar framtid hoppas vi alla på att detta sker.

Det märks att Netherrealm Studios ligger i framfarten inom motion capture tekniken

Genom mina år som spelrecensent har jag sett alla möjliga typer av spel och som bjuder på en stor variation av ögongodis. Injustice 2 är ett av de fightingspel som jag personligen tycker är ett av de absolut snyggaste spelen på marknaden. Nu har jag alla möjligheter i världen att få det så snyggt som möjligt med tanke på att jag äger både ett Playstation 4 Pro och en 4K-TV. Spelet känns väldigt genomarbetat på den här fronten där kappor fladdrar i vinden, sand och smuts flyger upp i luften när karaktärerna rör sig omkring på banan och hur mäktiga varje Super Move ser ut. Det märks att Netherrealm Studios ligger i framfarten inom motion capture-tekniken då karaktärernas ansikten framförallt känns väldigt naturliga och verkliga trots att det är ett spel. Vid varje slag går det att se karaktärernas uttryck spegla hur ont det egentligen gör, samt att röstskådespelandet förhöjer upplevelsen ännu en nivå. Visserligen finns det mer att önska kring just röstskådespelandet där avsaknaden av Mark Hamills Joker-image är stor. Några röster känns dock igen från animerade tv-serier och långfilmer däribland; George Newbern som Superman, Laura Bailey som Supergirl (som även medverkat i bland annat Uncharted 4: A Thief’s End och Halo 5: Guardians), Kevin Conroy som den självklara Batman och Tara Strong som Harley Quinn. Musiken är stämningsfull och pampig på sina ställen, den fyller sitt syfte oavsett om vi befinner oss nere i Atlantis eller i Batmans grotta.

Vi har sett detta förr och det har blivit ett allt mer populärt inslag att ha med i spel sedan Overwatch släpptes för drygt ett år sedan. Beroende på hur bra du som spelare genomför en match, en utmanande uppdragslinje i Multiverse eller vinner turneringar på nätet erhåller du kistor som belöning i olika valörer, allt ifrån brons till diamant, vars utrustning är olika starka beroende på kistans valör. Utrustningen i sin tur gör det möjligt att öka på den valda karaktärens skada vid varje slag, hur mycket den kan tåla eller hur stor skada ens Super Moves gör på motståndaren. Varje karaktär har även ett eller flera olika set av utrustning som ger olika egenskaper beroende på hur många delar av utrustningen du har i din samling.

Inte nog med alla dessa nyheter så kommer faktiskt Injustice 2 med ett till. Jag nämnde tidigare Burn-mätaren som krävs för att göra Super Moves, den går även att använda till att manipulera vissa av karaktärernas attacker. Om vi tar Green Lantern som exempel så har han redan innan en attack där han frammanar en grön lykta som gör skada på fienden om den kommer nära. Men genom att manipulera attacken, använda en bar av Burn-mätaren, så kan Green Lantern i samma attack kasta iväg sin lanterna mot fienden, helt oförutsägbart. I samma veva kan både du och motståndaren aktivera så kallade “Clash-moments”, där hjältarna ställer sig emot varandra och man får satsa en till fyra delar av sin Burn-mätare för att antingen återfå hälsa eller dela ut skada på motståndaren beroende på vem som startade Clashen och vem som vinner.

Jag kommer inte att satsa på att bli bäst på Injustice 2 men det är ett riktigt underhållande fightingspel

När jag och Studio 23 har slagit varandra gula och blåa i diverse strider har vi allt eftersom kommit underfund med hur karaktärerna fungerar, möjligheten att slå varandra så hårt att man går genom golvet eller väggen och hamnar på en ny del av banan, eller bara hjälpas åt att klara av dagliga utmaningar som i sin tur låser upp olika skattkistor, så här finner jag ändå mycket glädje i spelet. Det går att göra fel i en match men samtidigt ta sig tillbaka och bjuda på en bra match med tanke på de dubbla livmätarna. Jag kommer inte att satsa på att bli bäst på Injustice 2 men det är ett riktigt underhållande fightingspel som gör det mesta på ett riktigt bra sätt. Hade jag fått önskat en förändring redan nu hade jag velat se fler spelbara karaktärer vid lanseringen än de 26 karaktärer som finns, men samtidigt är det bara ett önskemål och jag tror skadan från att kunna välja mellan hundra olika i Lego Marvel Avengers sitter kvar länge till.

P.S. Du är välkommen att gå med i CtrlAltElites Injustice 2 guild. sök på ID: 4K15Y. Vi ses online!

En Andra åsikt:

Jag lade aldrig speciellt mycket tid på Injustice: God’s Among Us. Serietidningen däremot läste jag flitigt med stort intresse! När Injustice 2 utannonserades tänkte jag bara: “jaha…”. Sedan kom alla trailers med den där vanliga wow-känslan som spelutvecklare allt för ofta lockar konsumenter med: otroligt snygg grafik som ytterst få gånger stämmer överens med den färdiga produkten. Injustice 2 är en av de få undantagen och är så snyggt så att jag ibland får nypa mig i armen för att se efter att det verkligen ser ut som det gör! Dessutom har Netherrealm lyckats få in en fenomenalt bra singleplayer kampanj med bra röstskådespelare.
Karaktärerna känns trovärdiga, de rör sig bra och framförallt så är det roligt att spela och slåss med alla superhjältar och skurkar som finns med i spelet. Bortsett från detta är Multiverse svinkul och utmanande på olika sätt. Att skapa en guild är också mycket trevligt och givetvis även E-sportssatsningen som har gjorts. Det återstår att se om det lyckas men vi håller tummarna. Sist, men inte minst, är all utrustning du får till diverse karaktär en smula för mycket men det finns säkerligen de som trivs med att levla sina favoritkaraktärer och skräddarsy dem. Injustice 2 är enligt mig ett av 2017 bästa spel! Det är bara att springa och köpa det om du är det minsta road av fightingspel och superhjältar/-skurkar. 8/10 – Studio23

Injustice 2

Injustice 2
8