• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: Omega Force
  • Utgivare: Square Enix
  • Genre:  Actionrollspel | Hack ‘n’ Slash
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-4 Online (Co-op)
  • Släpps: 2017-04-28

För två sedan, närmare bestämt oktober 2015, bestämde sig Square Enix för att göra något nytt med en av deras favoriserade serier Dragon Quest. Tillsammans med Omega Force föddes Dragon Quest Heroes: The World Tree’s Woe and the Blight Below. Omega Force som de flesta känner till skapar Hack ‘n’ Slash-titlar på löpande band och jag var ganska orolig att Dragon Quest Heroes inte skulle hålla måttet.

Ganska glatt överraskad blev både jag och många andra när spelet visade sig vara både roligt och hade inslag av rollspelssegment inbakade i äventyret. Spelet hade dessutom lagom med utmaningar för att hålla sig fräscht under en lite längre tid än vad sedvanliga Hack ‘n’ Slash spel brukar.

Grafiken är ett snäpp vassare

Det var då, nu är nu, och Dragon Quest Heroes II: The Twin Kings and the Prophecy of the End lovar ännu mer än vad del ett gjorde och jag är nog villig att hålla med om att det är till större del bara förbättringar som har gjorts. Grafiken är ett snäpp vassare och miljöerna lite snyggare. Men storyn, musiken och kontrollerna är mer eller mindre desamma.

Det finns dock ett par nya saker som kan vara bra att känna till: de två huvudkaraktärerna Teresa och Lazarel kan byta klass och då får du massa nya färdigheter att levla upp och du får även nya stats. Klasserna du kan välja mellan är Warrior, Martial Artist, Mage, Priestess, och Thief. Den andra stora nyheten är möjligheten att spela online, och här är det både plus och minus då det är co-op men inte i själva storyn och utforskandet utan själva striderna (och bara strider). Detta är egentligen helt okej med tanke på att jag ganska länge har skrikit högt om just avsaknaden av  online multiplayer i Hack ‘n’ Slash-världen.

Ta dig tillbaka till gamla slagfält för att utforska lite nytt

Karaktärerna som dyker upp under spelets resa är både nya och gamla ansikten men nästan alla har en sak gemensamt: de är inte från den världen som Dragon Quest Heroes II utspelar sig i. Det blir både nya bekantskaper och några gamla. Mina personliga favoriter är utan tvekan Alena och Ruff som är mer inriktade på kampsport än stora vapen.

Utforskandet av de olika kartorna har numera olika hinder som bara rätt karaktär kan öppna upp, detta bidrar i sin tur med att du som spelare vill ta dig tillbaka till gamla slagfält för att utforska lite nytt, även om det är ganska lite så är det välkommet i min bok. Musiken är lika trallvänlig som i förra delen vilket de flesta som spelat något Dragon Quest-spel överhuvudtaget bör känna igen. Du får även uppdrag som först och främst delas ut av en NPC som har ett stånd där hon ger ut olika uppdrag, men även av andra NPC:er som finns runt om i världen. Dessa uppdrag varierar från enkla till nästintill omöjliga och några går även på tid.

Världen är stor och det finns många olika platser att besöka

I huvudstaden Accordia finns flera olika stånd som säljer vapen och orbs. Här finns även alkemistgrytan där du kan blanda två accessories för att skapa en helt ny. Världen är stor och det finns många olika platser att besöka. Accolades finns även kvar och precis som i förra delen är dessa separata utmaningar som du gör vilket belönar dig med trophies och annat. Dessa varierar också och kan vara till exempel att rädda 15 st människor från monsterattacker medan en annan är att samla på sig alla minimedaljer som finns utspridda runt om i världen.

Nytt är även en NPC som håller koll på hur många specifika monster du har tagit kål på. Allt från tio till trehundra, vilket belönar dig med både pengar och minimedaljer. Detta är ett trevligt inslag i spelet och underlättar mycket. Sist men inte minst finns den nya funktionen ”Tag Tricks”, vilket är kooperativa attacker som utförs genom att hålla inne R1 och trycka L2, vilket då resulterar i att nästa karaktär i partyt hoppar fram och utför en special move som gör mer skada men inte kostar så mycket magipoäng. Denna går dock inte att spamma utan laddas upp vart efter.

Den andra stora nyheten är möjligheten att spela online

Miljöerna varierar och vi får besöka bland annat både öknar och skogar under resans gång. Bossarna är ganska minnesvärda och dessutom roliga. Rösterna är absolut okej men jag föredrar som alltid att ha japanskt tal med engelsk text. Det känns som att både Omega Force och Square Enix har lyckats förfina och förbättra Dragon Quest Heros-serien och ingen lär bli förvånad när del tre utannonseras, då vill jag dock ha 100% onlineläge med lite mer variation, även om Dragon Quest Heroes II erbjuder mer än bara det sedvanliga Hack ‘n’ Slashandet!

Dragon Quest Heroes II: The Twin Kings and the Prophecy of the End

7.5

70/10