Genom alla de år som jag har spenderat med att spela olika typer av spel är det alltid MMORPG som fastnar och etsar sig fast i både minnet och själen. Guild Wars är ett spel som jag hållit trogen ända sedan jag gick andra året på gymnasiet och spelet lanserades till PC, nu pratar vi tidigt 2005. Idag, hela 12 år senare, är jag fortfarande en trogen spelare och tjänare av serien där stor del av min speltid läggs på Guild Wars 2. Det som gör att jag alltid återkommer till rollspels-genren är svårt att direkt sätta fingret på men jag tror att progressionen är en av kärnpunkterna i det hela.

Progression i Guild Wars 2 är speciellt om man jämför med andra konkurrenter och det är precis därför jag fastnat för just det här spelet. Du kan samla på dig olika utseenden på utrustningar, små samlardjur, achivements, titlar, skapa unika vapen och ”ryggsäckar” och mycket mer. Så oavsett vad jag som spelare känner för, finns det alltid något projekt att plocka upp och ta tag i. Ett projekt som uppstått på senare tid då jag har gått ifrån det massiva PvP-läget ”World vs World vs World” där tre stora servrar slåss mot varandra, till ett mer elitiskt PvE-läge i form av Raids.

Jag kan ju komma tillbaka men risken finns att det är mycket som har förändrats

Raids är inom de flesta spel på marknaden det slutliga målet där alla de bäst utrustade och skickligaste spelarna samarbetar för att ta död på oftast groteskt stora monster i jakten på det där nya utseendet till ett greatsword eller bossen som ett minipet som förföljer mig i städer och zoner, bara för att skryta. Raids i Guild Wars 2 är dock något speciella för här finns det inga givna klasser för olika grundläggande roller som brukar finnas med. Sedvanligt ska det finnas en tank, healer och DPS-klasser av olika slag, men i Guild Wars 2 går det att använda sig av alla 8 olika klasser i olika kombinationer för att få olika typer av resultat. Mina personliga favoriter hamnar onekligen på Warrior eller Elementalist-klassen. Warriorn agerar oftast support till resten av gruppen och ger dem ”Might” vid varje slag, en egenskap som gör att alla andra gör mer skada och du gör mindre. Elementalisten använder sig av avancerade kombinationer med olika element för att dela ut så mycket skada det bara går.

Jag minns någon månad tillbaka att jag sålde in hela grejen med raids om hur de är grymt svåra och intressanta till en god vän. Han verkade väldigt intresserad till en början och sökte frenetiskt efter grupper att spela med och klarade av spelets första raidboss på första försöket, han var väl inte så superimponerad efteråt. Just nu finns det fyra olika sektioner av raiden, där varje sektion består av en del pussel, trash mobs och bossar. Inom varje sektion slåss vi mot tre eller fyra olika bossar beroende på vilken sektion vi spelar. Notera återigen att det inte finns några egentliga healers, tanks eller DPS-klasser, utan de alla behöver fungera i symbios med varandra och jag kan själv inte välja att göra massa skada och tro att allt är frid och fröjd med den resterande gruppen, utan det är ett ständigt samarbete som hela tiden utvecklas och förnyas med nya kombinationer av klasser och egenskaper.

Alla bossarna i Raids går på tid och kräver att gruppens tio medlemmar går levandes ur fighten.

I Guild Wars 2 krävs det av en spelare som deltar i raids att faktiskt kunna sin klass lite utantill och förstå vad en ”Blast finish” eller ”Perfect rotation” är. Jag minns den första trailern för spelet som visades upp där vi kunde beskåda en Ranger och en Elementalist som samarbetade. Elementalisten la ned en ring av eld runt de båda, varpå Rangern började skjuta pilar genom elden vilket i sin tur ledde till att fienderna börja brinna. Det är mycket sådant som används i Raids och kallas för Blast Finisher. Perfect Rotations är kanske den viktigaste aspekten att faktiskt ha koll på, då varje egenskap som används ibland måste tajmas in med andra klasser för att dela ut så mycket skada det bara är möjligt. Alla bossarna i raids går på tid och kräver att gruppens tio medlemmar går levandes ur fighten. Det är väldigt sällan en boss besegras när bara en spelare helt har kolat vippen och 9 stycken gruppmedlemmar kvarstår.

Raidandet har pågått i snart ett helt år i Guild Wars 2 och många springer igenom delar av dem utan problem. Jag ingår just nu i en elitisk guild vid namn Volatility [vR], där syftet är att försvåra bossfighterna i raiden för att nå en ytterligare utmaning. Det kan handla om att springa in och försöka klara vissa bossar med halverad trupp (5 medlemmar) eller att klara av sektioner på tid. Här gäller det att ha stenkoll på just sin klass och samarbetet måste vara på topp för att det ens i teorin ska vara möjligt. Hittills har vi klarat av raidens första och andra boss med 6 stycken gruppmedlemmar, de två bossar som anses vara de absolut svåraste även med 10 medlemmar.

Raidandet har pågått i snart ett helt år i Guild Wars 2 och många springer igenom delar av dem utan problem

Förutom att vi inte sitter med specifika roller utan alla måste klara av sin uppgift så är bossarna utformade på olika sätt. Den första bossen tvingar gruppen att springa runt i ett organiserat kaos där delar av plattformen vi befinner oss på ändrar färg, skadar spelarna och kan till och med tvärdöda spelare som inte är uppmärksamma. Inte nog med det behöver gruppen taktiskt planera vilka spelare som går vart när bossens andra fas börjar och den stora spökliknande gubben delas upp i tre mindre med olika färgkoder. Den ena tar då bara skada av ”Condition-damage” så som Bleeding, medan en annan inte tar skada så länge ingen gruppmedlem drar ifrån honom sin sköld. Samtidigt flyger det elektriska klot runt på plattformen, röda stora moln svävar hej vilt och fångar in spelare samtidigt som bossfighterna går på tid. Och det här är bara en del av första bossen.

Guild Wars 2 förnyas ständigt med sitt Living World, nya sektioner av raids och liknande. Men det här är inget spel jag kan spela ena minuten och lägga undan i en månad och tro att jag utan problem kan komma tillbaka. Eller jag kan ju komma tillbaka men risken finns att det är mycket som har förändrats, andra klasser som förbättras och kanske har din favorit försämrats. En sak vet jag och det är att min speltid i Guild Wars 2 inte kommer sluta ticka upp på ett bra tag, just nu är jag på ett äventyr efter en sällsynt stav som kastar kråkor på fienden, bara en sådan sak får mig att vilja fortsätta spela, fortsätta raida och framför allt att fortsätta utvecklas.