Diablo 3 har funnits ute på marknaden i lite drygt fem år och utvecklas ständigt. Uppdateringar som lagt till “Greater Rifts”, nya legendariska föremål och områden är ett välkommet och efterlängtat innehåll för att fortfarande hålla spelet vid liv. Jag har även hört rykten om att Blizzard håller på med utvecklingen av en expansion av spelet, men det är bara rykten som de flesta har hört eller läst om på nätet. Den kommande uppdateringen som ryktas komma innan säsong 11 innehåller inte bara nya föremål och områden utan även en helt ny klass vid namn Necromancer.

Med hjälp av mina krafter kan jag spränga kadaver som ligger utspridda på marken

När jag har spelat Diablo-spelen har det givna valet gått till att spela en karaktär som är fokuserad på närstrid och endast närstrid. Warriors och Paladins har varit givna roller under mina drygt 2000 timmar som spenderats i Diablo 3. Efter att ha fått pröva Necromancern är inte detta längre ett givet val. Jag önskade att klassen Witch Doctor skulle vara en sådan som sprängde kroppar eller tillkalla minioner som bokstavligt talat åt upp mina fiender. Mycket fick mig dock att önska då Witch Doctorn mer eller mindre kastar grön sörja på marken som fräter sönder demonerna. Necromancern däremot är precis det jag önskat. Mina minioner kan både frysa, hypnotisera och spränga fienderna. Med hjälp av mina Necromancer-krafter kan jag spränga kadaver som ligger utspridda på marken.

Jag kan inte påstå att jag var fullt utrustad med allt för bra saker, det brukar oftast ta ett par timmar extra för att uppnå

Det första som jag la märke till var att spelet per automatik ville att jag skulle spela med minions. Minionerna spelar visserligen en central roll i hur själva begreppet “Necromancer” förklaras, någon som leker med magi som talar med de döda. Men jag skulle vilja pröva att använda mig av de andra skillsen, vassa taggar gjorda av ben som slår upp helt utan förvarning ifrån marken eller auran vars främsta syfte är att dra ifrån fiendernas deras hälsa och ge tillbaka den till mig. När jag nådde max level och började springa igenom Greater Rifts, ett av spelets svåraste utmaningar, märkte jag snabbt att det enda sättet att ta sig fram var genom att nyttja mina minioner, låta dem springa fram och skada fienderna medan jag står bak och tittar på. Alla andra försök till att göra skada misslyckades brutalt och ibland var det till och med svårt att klara 15-minuters-intervallet på en Greater Rift för att det gick så långsamt. Jag kan inte påstå att jag var fullt utrustad med allt för bra saker, det brukar oftast ta ett par timmar extra för att uppnå.

Hur den här klassen kommer att användas när den väl släpps för allmänheten är fortfarande ett mysterium, främst för att jag inte brukar vara den som kommer på hur de ska användas utan rättar mig snällt in i ledet medan andra sköter Theorycraftingen. Om jag däremot kastar iväg en vild gissning tror jag att det främst kommer handla om en typ av support-karaktär där du som spelare smäller av en hög med döda kroppar för att ge dina kamrater extra kraft i striderna, eller där dina minioner delar ut och kontrollerar fienderna genom att exempelvis paralysera dem. Om ni vill ha en liten längre inblick i vad Necromancern kan göra under de första levlarna, kika in länken här nedan som är ifrån när vi streamade klassen under den stängda betan i slutet av april.