• Utvecklare: Omega Force
  • Utgivare: Koei Tecmo
  • Genre:  Action -Role-playing
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-4 Online
  • Finns till: Playstation Vita | Playstation 4 | Windows
  • Släpps: 2017-03-24

Demoner har sipprat in i vår värld och förstör och dödar allt i sin väg! Elitstyrkan Slayers som har förberett sig i skuggorna kan nu visa sig och stå emot demonerna som kallas för Oni. Genom en händelse som i spelet kallas för The Awakening har demonerna hittat en väg in i vår värld och det är din uppgift som Slayer att hålla tillbaka dem! Med din Slayers olika krafter och färdigheter ska du besegra dessa monster och med en intressant twist i storyn redan tio minuter in så har vår resa påbörjats.

Vi vaknar upp på en plats som heter Mahoroba Village som är en mysig stad men även en splittrad sådan. Staden står utan ledare och har gjort det länge, de två grupperna, samurajerna och vakterna, som beskyddar staden kommer inte överens. Desorienterad och fundersam på vad som ska hända härnäst träffar jag på nya karaktärer som var och en får mig mer indragen i storyn. Inledningen till Toukiden 2 fångar mig och får mig att undra vad som kommer hända härnäst. Det blir dock i min åsikt ett väldans jagande på svar som man inte alltid får, eller som jag är lite för dum för att förstå.

Desorienterad och fundersam på vad som ska hända härnäst

Alla cutscenes i spelet är grafiskt sett väldigt fina och ljudet bidrar även det till en bra upplevelse men jag kan inte hjälpa att tappa intresset emellanåt för spelet. Då jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det är som får mig att tappa intresset kan jag inte heller säga att det är ett dåligt spel, för det är det inte. Jag har haft ganska kul i större delar av spelets resa och kemin mellan de olika karaktärerna bidrog mycket till detta.

Någonting som jag tyckte var ganska bra med Toukiden 2, även fast den inte var jättespeciell, var grafiken. Den kommer inte gå att jämföra mot något större spel men jag tycker ändå att den passar just för vad spelet är och jag tyckte även att den gav allt en mysig atmosfär. Med det sagt så tycker jag också att om det hade det lagts ner mer tid på smådetaljer, texturer och även på designen av vissa demoner så hade det nog bidragit till en mer intressant upplevelse.

Jag själv brukar inte spela denna typ av spel jättemycket

Den öppna världen är rolig att springa runt i men ibland känns det för mycket som att man springer förbi samma saker om och om igen. En annan grej som var ett väldigt stort plus för mig var hur många val du hade när du skulle skapa din karaktär. Det kändes som om jag skulle kunna sitta där alldeles för länge bara för att göra min karaktär precis så som jag ville ha den. Med mängder av olika val så kan du göra din karaktär till något som passar just dig.

Nu kommer jag till något som jag vill nämna lite extra som jag önskade var något bättre, nämligen combaten. Combaten i Toukiden 2 kändes väldigt grötig och klumpig många gånger enligt mig. Den var inte överdrivet svår när det bara gällde att gå runt och försöka få död på demoner, så the basics av att bara slasha sig igenom allt funkade rätt så bra! Men jag tycker inte att det var speciellt lätt att komma in med olika combos och skills osv. Alla konversationer i spelet är på japanska men det finns såklart textningDet blir dock otroligt svårt och frustrerande att hinna med en textad tutorial samtidigt som du försöker döda en massa demoner på skärmen. Detta kunde ta bort lite från upplevelsen och bidra mer till frustration och förvirring när jag försökte lära mig någonting nytt. Det fanns ett träningscenter som man kunde gå in och testa olika moves och combos med alla olika vapentyper. Jag känner dock att det var bättre för mig att bli bra på en eller två olika klasser än allihopa, då det bara blev som en stor labyrint i hjärnan av olika skills och moves.

Det kändes som om jag skulle kunna sitta där alldeles för länge

Det går även att spela multiplayer med andra Slayers i Toukiden 2 men jag önskar att det var en bredare funktion. Du går med i en multiplayersession, sen får ni ett uppdrag som är att döda olika demoner och sen är det inte mycket mer än så. Utöver detta så upplevde jag flera problem med att koppla upp till varandra vilket också blev något jobbigt ibland. Men om det är någon som bara vill ut och döda lite monster med några polare så finns iallafall möjligheten till att göra det! Jag upplevde dock inte detta som jätteintressant, då var single player-upplevelsen mycket bättre.

Det finns några saker som bidrog till att Toukiden 2 skapade en rolig och annorlunda spelupplevelse. Jag tycker att Mitama är ett mycket bra exempel på det! Mitama är fallna krigares själar som är fast i olika Oni, när du dödar dessa Oni så hoppar själen över till din karaktär och varje själ har olika färdigheter. Välj en speciell mitama så kan den ge dig boosts till dina offensiva och defensiva skills och även ge dig vissa special moves. Jag tycker också att Miasma var en cool del av spelet, Miasma är typ som ett gift som finns där alla oni samlas och som gör att du och dina vänner inte kan vistas i det området för länge. Det finns en mätare som visar hur exponerad du har blivit till detta och fylls den så har du bara sekunder kvar innan du dör! Det gäller att hitta källan snabbt så att denna giftiga dimma försvinner och man kan andas lite emellanåt! Jag tyckte Miasman gav en känsla av panik och stress som gav någonting extra till Toukiden 2. Jag märker hur jag stirrar på mätaren ibland och försöker göra allt för att hinna tillbaka till byn eller till nästa safe zone!

Jag har haft ganska kul i större delar av spelets resa

Avslutningsvis tycker jag att Toukiden 2 hade många bra idéer och vissa av dem funkade ganska bra för spelet, det fanns även många brister som tyvärr tog bort en stor del av spelupplevelsen för mig. Jag själv brukar inte spela denna typen av spel jättemycket och det kanske är därför jag hade lite problem med att fastna för det. Det är inte ett utav spelen jag kommer sätta mig med snart igen men det är inte ett dåligt spel. Jag tror att det inte riktigt passade mig bara och för människor där ute som gillar liknande spel: ni kan nog lätt få ut ett par roliga timmar ur Toukiden 2.

Toukiden 2

5

60/10