• Utvecklare: Allods Team | Obsidian Entertainment
  • Utgivare: My.com
  • Genre:  Action | MMORPG
  • Antal spelare: 1-10 Online
  • Finns till: Playstation 4 | Windows
  • Släpps: 2017-04-11

Det finns inte jättemånga MMORPGS till konsol, de går faktisk att räkna på en hand och somliga är bättre än andra. De två största namnen är helt klart The Elder Scrolls Online och Final Fantasy XIV A Realm Reborn. Att spela gratis eller med den så kallade “Free-to-play”-modellen är sällan som namnet säger, gratis. I Skyforge går det exempelvis att skaffa sig en VIP-prenumeration som ger dig förmåner att dra ifrån polarna både långt och fort. Självklart kan du köpa använda dig av spelets valuta men det tenderar att ta längre tid att nå samma progression som en prenumerant, och då blir det inte free to play utan snarare “free to play, not free to fully enjoy”. Så vad gör Skyforge unikt från de andra MMORPG-titlarna? Förutom en fantastiskt varierande miljö och värld så finns där även otroligt bra musik och ett roligt stridssystem. Räcker det hela vägen? Både ja och nej.

I Skyforge blandas Science Fiction vilt med Fantasy i en helt underbar mix på planeten Aelion. Aeli hette guden som var avsedd att skydda planeten men som med tiden besegrats vars eftervälde nu står inför en stor uppgift: att ta död på de onda krafterna och gudarna som vill ta över tronen som Aelions ägare. Som spelare kastas vi rätt in i händelsernas centrum där vi även får genomgå en kortare stridsträning som förbereder oss inför vad som komma skall. Men innan äventyret börjar får vi som sedvanligt i ett MMORPG skapa den karaktär vars uppdrag blir att stoppa ondskans framfart och eventuellt ta över som gud över Aelion. Karaktärens utseende kan antingen slumpmässigt väljas ut, eller skapas utifrån olika valmöjligheter som antingen förminskar, förstorar eller förskjuter olika delar av kroppens anatomi som exempelvis avståndet mellan ögonen, storleken på magen eller hårfärg och hårstil.

Karaktärens utseende kan antingen slumpmässigt väljas ut, eller skapas utifrån olika valmöjligheter

En av de mest unika särdrag som lockar spelare till Skyforge är möjligheten att skapa en karaktär som inte är låst till en specifik klass, utan friheten att själv kunna byta klass beroende på vad hon eller han vill spela som eller vad som kan tänkas behöva inför kommande gruppinstans. Det som skiljer klasserna emellan, förutom de säregna egenskaperna, är dess vapen. En Cryomancer är en klass vars huvudsakliga syfte är att dela ut förödande skada på fienderna genom kyla, medan en Paladin använder sig av svärd och sköld. Den utrustning som skiljer klasserna åt måste med jämna mellanrum uppgraderas. Vapen går att erhålla genom att slutföra uppdrag, solo-instanser eller gruppbaserade events samt närmare slutet av spelets huvudstory, det vill säga End Game.

Skyforge har, precis som majoriteten av sina konkurrenter, dungeons och det hela nio stycken. Dungeons spelas tillsammans i grupper om fem spelare med varierande svårighetsgrader. För de som söker en extra utmaning går det även att låsa upp en svårare version av en dungeon när du når 105 000 Prestige. Prestige är ett av spelets nivå-system och erhålls på de högre nivåerna medan det andra systemet, Might ständigt uppdateras genom din Katedral samt ditt torn av kunskap och utrustningen du bär. Det är ofta din karaktärs Might som avgör vilka uppdrag du kan ta dig ann och vilka som ska undvikas.

Det blir en hel del saker att hålla kolla på: olika uppdrag som uppdateras dagligen

Förutom de sedvanliga gruppinstanserna finns även Invasions som består av grupper från tre till fem spelare där upplägget påminner om Horde -läget ifrån Gears of War. Här strömmar fiender in ifrån olika håll och uppdraget för din grupp är att klara av så många vågor av fiender och bossar som möjligt. För att klara av det mäktiga uppdraget att få död på alla fiender i en Invasion krävs ett bra samarbete och kommunikation och inget jag varit ens i närheten av att klara med andra spelare på nätet utan bara med vännerna. Det finns även en sista typ av gruppuppdrag som tillhör de spelare som befinner sig i spelets End-game, nämligen Operations. Här spelar och samarbetar 10 stycken spelare för att slåss i de ultimata instanserna mot stora bossar som kräver både strategiskt planerande och taktiskt tänkande ifrån alla inblandade. Det finns en härlig progression i hela gruppkonceptet i Skyforge där det börjar enkelt och blir svårare och svårare ju högre upp i nivå du stiger.

Det blir en hel del saker att hålla kolla på: olika uppdrag som uppdateras dagligen, uppgradera din karaktärs Might-egenskap i din katedral eller erhålla story-uppdrag via utspridda Bastions i de olika provinserna. Allt du gör påverkar din karaktär positivt på olika sätt. Dagliga uppdrag ger dig massvis med valuta i spelet medan uppdrag i Bastions låser upp bonusar för din karaktär, som exempelvis högre chans att dela ut massiv skada på fienderna eller mer hälsa till dig själv. Förutom dessa får du även uppdrag från “Directives of the Council of the Gods” där målet är att låsa upp diverse nya färdigheter till din gudsform som även detta tillhör End-game. Det är även när gudsformen låses upp som du får tillgång till “Ascension Atlas”, ett skillträd inspirerat ifrån PC-spelet Path of Exile. Här går det även att skräddarsy för just hur din karaktär ska vara och om fokuset ska ligga på att pumpa ut skada eller hjälpa det egna laget med sköldar och annat.

Det är däremot väldigt ovanligt i “operations”att se 10 spelare som endast spelar grundklasserna

Något som hör till rollspel som jag lätt fastnar i är möjligheten att låsa upp nya förmågor, gå upp i nivå där det blir visuellt hur mycket starkare och mer utvecklad min karaktär är och på sitt sätt kan särskilja sig ifrån andra spelare på nätet. Som nämndes innan finns det möjlighet att betala riktiga pengar för att gå snabbare fram i spelet jämfört med andra som väljer att inte betala med pengar. Möjligheten att se dessa spelare är även enkel då de ofta har ett annat utseende på sin karaktärs kläder eller hur många olika klasser de låst upp och skiftar som gör att de står ut från mängden. Free-to-play i all ära, men VIP-prenumeranter tjänar ca 50% mer av spelets valuta än en spelare utan nämnda prenumeration, vilket gör att den som väljer att betala med riktiga pengar kommer nå slutet av spelet dubbelt så fort som en icke-prenumerant.

Skyforge lanseras med hela 9 olika spelbara klasser men bara tre av dessa; Cryomancer, Paladin och Lightbringer, är spelbara för alla men klasserna: Monk, Necromancer samt Witch/Warlock lyser med sin frånvaro tills vidare. De övriga klasserna så som Alchemist, Gunner eller Knight bara för att nämna några kostar antingen diamanter som köps med hjälp av riktiga pengar, eller hela 3 miljoner av spelets valuta som erhålls genom att bara spela spelet alternativt byta in mot diamanter. Det finns inget krav någonstans i spelet på att du behöver använda dig av de låsta klasserna, däremot kan jag tycka att de bidrar till en större variation på det annars något repetitiva farmandet och grindandet samt möjligheten att utföra olika och mer avancerade kombinationer av attacker till skillnad ifrån grundklasserna. Det är däremot väldigt ovanligt i “operations”att se 10 spelare som endast spelar grundklasserna, för vid det laget bör du ha lyckats låsa upp minst en ny klass.

NPCerna och dialogerna känns stundtals stela och det kan ibland kännas som om de saknar själ och karaktär

I ett spel som erbjuder så mycket finns det även en del att önska. NPCerna och dialogerna känns stundtals stela och det kan ibland kännas som om de saknar själ och karaktär eller att man bara återanvänt majoriteten ifrån PC-versionen som officiellt släpptes under 2015, och att det gentemot huvudkonkurrenterna håller samma höga standard. Däremot har utvecklarna Allods och Obsidian lyckats fånga de atmosfäriska miljöerna och mixen av fiender i en härlig symbios, tillsammans med ett välkomponerat musikstycken vilket förhöjer hela upplevelsen markant och Aelion är samtidigt en mysig planet att befinna sig på trots all ondska. Det är otroligt njutbart att få spela tillsammans med vännerna och framförallt inom en Pantheon som är Skyforges version av en guild. Här samlas spelare i strävan efter samma mål samt erbjuds permanenta bonusar till karaktären som exempelvis x-antal % mer i hälsa eller att din karaktär gör x% mer skada på fienderna, så länge du befinner dig i nämnda Pantheon.

För alla som är intresserade av att slåss mot varandra och inte datorstyrda fiender finns möjligheten att delta i spelets PvP läge som bjuder på en hel del underhållning. Det finns ett spelläge där åtta spelare ställs mot varandra, alla mot alla, i ett Hunger games-liknande upplägg. Alla startar på given signal där den som dödat flest spelare när tiden tar slut eller når en viss poänggräns vinner. Det går även att spela lite mer organiserat i spelläget där två lag gör upp med varandra, bestående av tre spelare i varje lag. Här krävs det väldigt mycket strategi och taktik för att kunna ta ut sina motståndare och gå vinnande ifrån matchen.

Här krävs det väldigt mycket strategi och taktik för att kunna ta ut sina motståndare och gå vinnande ifrån matchen

Jag har spenderat flertalet timmar i Skyforge och har blivit helt såld i hur smidigt och smart spelet är uppbyggt utifrån det visuella perspektivet. Det finns alltid något att göra och progressionen ifrån början till slut är även den välplanerad. Aldrig har jag stött på något problem om att vara för stark eller för svag för ett område. Det finns givetvis mycket att önska och då tänker jag främst hur man lägger upp spelets olika system. Ibland känns menyerna som en labyrint och alla saker som bör vara enkla att nå känns ibland som ett extrajobb att försöka ta sig fram till. Skyforge är helt klart ett intressant gratisspel om dock något buggigt och vilseledande.

Skyforge

6.75

70/10