• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: Atlus
  • Utgivare: Deep Silver
  • Genre:  Role-playing
  • Finns till: Playstation 3 | Playstation 4
  • Släpps: 2017-04-04

Det är få spel som får mig riktigt rasande. Under SNES tiden var det extremt många. Utmaningarna i Super Mario Worlds Special World som barn gjorde att jag bet mig själv i armen flera gånger skrikandes av ilska (Se AVGN). När jag sedan blev äldre insåg jag att det inte var någon större idé att bli arg…Nej, vem lurar jag? Jag blir nog lika förbannad idag som då.

Persona serien precis som Shin Megami Tensei är sjukt oförlåtande, lär du dig inte spelets grundregler är du en sopa och det blir du belönad med genom straff. Att spelet är svårt uppskattar jag då det inte är på samma nivå som Dark Souls, Bloodborne, Demon Soul med flera, ändå sitter jag där förbannad och skrikande mitt i natten och undrar i mitt raseri varför? VARFÖR? Jag gjorde precis som spelet ville att jag skulle göra.

Känslan av att du spelar huvudrollen i en interaktiv Anime

Tillåt mig att förklara. Persona 5 är inte ditt klassiska Japanska-RPG, du måste nämligen hålla koll på tiden och ditt liv runtomkring dig. Du spelar en tonåring som efter civilkurage mot ett ofredande av en kvinna istället belönades med att flytta ifrån sin hemstad och bo hos en övervakare som äger ett café. Här bor du och det går snabbt upp hur fruktansvärt elaka alla är mot dig och hur lite omtyckt du känner dig, för att addera till ångesten hamnar du under din första nattsömn i någon slags limbo där en äldre man vid namn Igor berättar att du ska rehabiliteras och plötsligt får du tillgång till de så kallade ”Personas”.

Personas används under spelets strider och är liksom huvudingrediensen för att lyckas vinna strider. Du kan även attackera själv med dina karaktärer men detta gör sällan speciellt lika mycket skada som Personas. Striderna är uppdelade på det sättet att du har en Persona för varje karaktär, ett huvudvapen som är för närstrid och ett skjutvapen som är till för att knuffa omkull fiender med, vilket gör det här hela mycket intressant! Lyckas du få omkull alla fiender antingen med skjutvapen som jag beskrev samt genom att hitta fiendernas svagheter belönas du med ”Hold up!” som ger följande dig alternativ; du kan prova att rekrytera fienden, be om pengar eller ett föremål, sist men absolut inte minst finns valet ”All out attack!” vilket nio av tio gånger dödar alla fiender.

Genom att hitta fiendernas svagheter belönas du med ”Hold up!”

Det ligger en enorm vikt på fiendernas svaghet och styrkor om du vill ta dig vidare i spelets story och överhuvudtaget överleva en strid. Att lära känna sina Personas förmågor är alltså A och O. Lite senare i spelet kan du även ta två olika Personas och genom att blanda dessa skapa helt nya Personas så länge din level är hög nog. Bortsett från ett intressant och krävande stridssystem finns det som nämnt många andra saker att hålla koll på i Persona 5. Som tonårig går du i skolan och måste därför även studera. Dagarna är uppbyggda på det sättet att du vaknar, går till skolan, ibland får frågor från lärare och om du svarar rätt på dessa ökar en av dina färdigheter som; charm, intelligens, mod, vänlighet och skicklighet. Dessa färdigheter går även att öka genom att läsa böcker, se på filmer eller skapa starkare band med sina följeslagare.

Eftersom du inte är speciellt omtyckt i spelets början är det viktig att skapa nya vänner och bli en del av samhället i den riktiga världen. Som jag nämnde är dagarna begränsade och detta gör inget i början av spelet, men när du sedan ska planera in viktiga händelser i spelet så måste du förbereda dig och bli färdig. Misslyckas du belönas du med att åka tillbaka en vecka i tiden för att försöka igen. Problemet här blir då att alla dina val, framgångar m.m. nollställs så valen blir; kom ihåg vad du gjort eller spara så ofta du kan. Idag är vi bortskämda med auto-saves där Persona 5 så fint påminner dig om att spara, spara, spara. Något jag får banka in i min skalle.

Möjligheten att studera och äta finns också

När jag sitter bakom skolbänken i Persona 5 minns jag hur fruktansvärt tråkig skolan var och i Persona 5 ges samma känsla vilket även förklarar spelets sub-genre: Social simulator. I spelets värld finns även diverse människor som inte är spelbara men som du kan skapa band med och i sin tur få nya färdigheter och styrkor av. Möjligheten att studera och äta finns också men även mer intressanta val som en arkadhall, ett träningsrum för baseball m.m. Tyvärr känner jag att dessa lockar väldigt mycket och blir därmed val som går ut över min planering och jag blir lidande av det, nöje före nytta (precis som i riktiga världen).

I den andra världen kallad; Metaverse är du tillsammans med mästertjuvar till vänner där ni ska stjäla olika skatter från palats. Utan att gå in djupare på storyn och avslöja för mycket kan jag berätta att Persona 5 inte är något barnvänligt spel och har ganska djupa ämnen som påverkar och skapar många känslor hos spelaren. En gympalärare som både slår och antastar elever måste straffas helt enkelt! Jag blir väldigt engagerad i spelets story och känner mig dragen till att lösa problemen som uppenbarar sig. Som jag nämnde tidigare är det en bra idé att stärka banden med dina vänner då det gynnar dig på fler sätt än ett. Pengar är ett måste och i Metaverse där olika palats befinner sig, hittar ni olika skatter och diverse utrustning till dina karaktärer. Du kan sälja skatterna i den riktiga världen och på så sätt köpa ny bättre utrustning. Detta är också sjukt viktigt att hålla koll på och kan innebära skillnaden mellan att ta dig vidare eller att dö pladask och ännu en gång bli arg.

Jag har lite problem med spelets kamera ibland

Kontrollerna är simpla och följsamma, även om jag har lite problem med spelets kamera ibland så är det inget som sänker betyget eller upplevelsen. Persona 5 är utmanande men på ett bra sätt. Jag börjar förstå hur ni som älskar Dark Souls och liknande spel känner er, men den stora skillnaden är att mitt tålamod inte är lika bra som ert. Musiken är japansk jazzig blandat med K-pop och passar perfekt till spelet och skapar en bra stämning. Min resa i Persona 5 blir aldrig tråkigt och trots motgångar kommer jag tillbaka gång efter gång, misstag efter misstag. Under spelets resa bjuds det även på flera anime sekvenser som är ett välkommet och passande inslag och eftersom Persona även finns som anime rekommenderar jag att man tar sig en titt på dessa om man tycker om spelet.

Trots sin höga utmaningsnivå är Persona 5 ett fantastiskt bra spel och ger känslan av att du spelar huvudrollen i en interaktiv Anime. De engelska rösterna är så pass bra att jag inte väntar på ett DLC med de japanska som ska komma, vilket de flesta som känner mig vet tillhör ovanligheten. Persona 5 bevisar även att grafik inte är allt för trots att det inte är fult är det heller inte snyggt i samma aspekt som t ex Horizon Zero Dawn, men har ett innehåll och berättelse som slår det mesta på käften idag. Det var bättre förr och Persona 5 tar och hämtar lite av det till oss i nutid!

Persona 5

7.75

70/10