• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: ALVION Inc.
  • Utgivare: 505 Games
  • Genre:  Action
  • Finns till: Playstation 4
  • Släpps: 2017-02-21

Ibland får man pröva på de mest obskyra spelen som spelrecensent. Malicious Fallen såg ut att kunna platsa utmärkt i den obskyra skaran spel som jag har prövat, men ack så fel Alvion, som utvecklat spelet eller spelserien rättare sagt, hade. Det är sällan jag behöver göra efterforskning kring utvecklare och vilken historia de har bakom sig eller spel som de legat bakom men just Alvion var för mig rätt så okänt.

Malicious Fallen går hårt ut direkt från början. Under det korta och intensiva förspel som äger rum får vi veta att den karaktär jag styr är en så kallad ”Spirit Vessel” som blev skickad till en plats av de stora profeterna för att utrota ”Malicious” eller stora, feta och farliga demoner. Valet vi får göra är könet på vår ”Vessel”, sen är det episka fighter med demoner som väntar.

Efter varje besegrad boss erhåller spelaren dennes krafter precis som i Mega Man-spelen

Som jag nämnde tidigare var jag tvungen att göra lite research på vilka Alvion var och varför jag känner igen delar av spelet och dess action bland annat. Det visade sig att Alvion inte bara utvecklat Malicious-serien utan hjälpt till och utvecklat delar av Ape Escape-serien, Bayonetta och Paper Mario Color Splash. På listan fanns över 15 spel och väldigt spridda genrer. Den återkommande och gemensamma nämnaren med spelen som de varit delaktiga i är just det actionbetonade gameplayet. Det är fart och fläkt redan från första sekund och med väldigt få pauser som tillåter spelaren att samla sina tankar och fundera på vad som precis hände.

Med råge på att vi kastas direkt in i striden så går varje ”bana” ut på att ta dåd på horder av små demoner samtidigt som en stor demon med största sannolikhet jagar dig rätt in i döden, eller hörnet på arenan. Uppbyggnaden och tanken med varje enskild bana, som för övrigt väljs utifrån en drömlik ”ovanför-molnen-hub” direkt hämtat ifrån det första Dark Souls-spelet, är att platsen oftast är övertagen av en demonlik boss. Demonen är oftast placerad i en arena som hör bossen till, exempelvis den stora eldhunden som är fastkedjad i en cirkelformad arena där kanterna på arenan är säkra – till en början. Demonerna, eller bossarna som de faktiskt är, genomgår flera olika faser allt eftersom att du decimerar deras hälsa. Till en början är det den enkla formen med väldigt få och förutsägbara attacker som syns, för att avslutas i en kaotisk massaker av både smådemoner och dig själv.

Det är egentligen ingenting som sitter kvar i minnet samma sekund som spelet stängs av

Det finns egentligen inget interface i Malicious Fallen, det finns ingen synlig hälsomätare eller liknande, utan högst upp till vänster syns en typ av räknare som räknar spelarens själar som samlats på. Dessa själar används till att både hela dig själv eller användas till starkare attacker. Själmätaren fylls på genom att få in träffar på både boss och småfiender, ju högre kombo (antal träffar i rad) som du får in, desto mer dubbleras intjänade själar. Men om det inte finns en hälsomätare, hur ska spelaren då veta när han eller hon håller på och sätta livet till demonens käftar? Jo, karaktären börjar lysa eller ”spricka” på huden och en gulaktig färg börjar sippra ut och det får stå för indikatorn att börja hela upp dig själv med insamlade själar.
Till en början har min Vessel två olika krafter. Den ena gör det möjligt att på avstånd avfyra svarta och sylvassa pilar mot mitt mål, till bekostnad av min mobilitet. Den andra är två gigantiska händer som helt enkelt används till att slå ihjäl spelets fiender sönder och samman. Bossarna kan besegras i vilken ordning som helst, men efter varje besegrad boss erhåller spelaren dennes krafter precis som i Mega Man-spelen.

Det är fart och fläkt redan från första sekund och med väldigt få pauser som tillåter spelaren att samla sina tankar och fundera på vad som precis hände

Malicious Fallen är ett stundtals underhållande spel och som i framtiden får agera lite som ett ”Pick-up-and-play”-spel där det inte krävs allt för lång tid att sätta sig in i vart man senast befann sig eller vilka knappar som ska användas. Musiken är stressig och finns där för att ge en typ av action-känsla i de olika momenten samtidigt som ljuden av köttätande demonhundar eller oskyldiga men ack så harmfulla prinsessor som kastar iväg olika trollformler gör sitt jobb. Det är egentligen ingenting som sitter kvar i minnet samma sekund som spelet stängs av och soundtracket är inget som jag nynnar på under arbetstiden, vilket jag kan göra med andra spels låtar. Det är ett helt okej spel som tyvärr inte kan mäta sig med de andra stora giganterna i sin genre, men ett desto coolare spel med tanke på utvecklarnas bakgrund och vad de tidigare har varit delaktiga i.

Malicious Fallen

5.75

70/10