• Testad plattform:  Windows
  • Utvecklare: Square Enix
  • Utgivare: Square Enix
  • Genre:  Rollspel
  • Finns till: Playstation 4
  • Släpps: 2017-01-24

Rollspel har en förmåga att utmana spelarens fantasi med fantastiska miljöer, handlingar och karaktärer. Sällan finns det dock något att skåda så vilt som Kingdom Hearts-serien. Själva konceptet gör att jag osökt tänker tillbaka till när Gamefaqs körde sina traditionella ”Vem vinner” där olika spelkaraktärer ställdes mot varandra och där läsarna fick rösta vem som skulle vinna. Kingdom Hearts är precis det och jag har spelat Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue.

Senast vi såg ett spel i serien var det när Kingdom Hearts II lanserades 2006 och när det annonserades att sista delen var under utveckling gör 2.8 Final Chapter Prologue till en välkommen del i serien. Misstolka dock inte, det här är inte direkt ett nytt spel i serien utan en återlansering av Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance med en del extramaterial. Totalt finns det tretton spel i serien där det fjortonde är på gång och som även ryktas att bli det sista för Sora och Disneyvännerna.

Vi får vi följa med på äventyret som Riku och Sora

I Dream Drop Distance, huvudspelet i denna samling får vi följa med på äventyret som Riku och Sora är ute på. Det hela börjar med att de ska ta det slutgiltiga provet i att äntligen få bära nyckelsvärden (Keyblades). Samtidigt får vi stifta bekantskap med massa olika Disneykaraktärer, däribland Kalle Anka och Långben. Målet för Riku och Sora är att försvara två olika världar som ligger parallellt med varandra och göra de sista förberedelserna inför Keyblade-mästaren Xehanorts framkomst.

Som jag nämnde tidigare: det här är en av de mest vrickade världar jag befunnit mig i när jag spelat ett rollspel och framför allt ett där vi får se gamla barndomsfigurer slåss. Jag har en son på snart fyra år som verkligen älskar att både titta och prova på det här spelet, och om det handlar om karaktärerna, estetiken eller bara känslan som byggs upp genom spelets äventyr är fortfarande svårt att sätta fingret på. Känslan jag får av att spela Kingdom Hearts är en kropp och själ fylld med välbehag. Musiken är varken övermäktig och pampig eller klen och tråkig utan den finns där och gör sitt jobb genom att sätta sig i bakgrunden och förmedla en stark känsla kring området eller händelser som sker. Röstskådespelarna känns till en början som påklistrade och opersonliga men ju längre in i spelet jag kommer finner jag även där en känsla av trygghet. Rösten till Kalle, Långben, Sora och Riku blir jag bekväm med efter ett tag men det är ingenting som står ut i mängden utan gör sitt jobb som berättare och är en del som gör att handlingen går framåt på ett bra sätt än att sitta och läsa massa textrader med mina egna röster i huvudet.

Samtidigt får vi stifta bekantskap med massa olika Disneykaraktärer

Huvudspelet Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance är i huvudsak ett spel som lanserades till Nintendo DS vilket även gjorde det möjligt att använda sig av en Stylus-penna. Det finns en hel del minispel och ett genomgående Tamagotchi-liknande sådant där vi kan uppgradera och öka nivåerna på våra små ”Dream Eaters”. Våra små virtuella djur kan sedan Sora och Riku använda sig av i diverse fight-sekvenser och framkalla dem för att utföra storskaliga och kraftfulla attacker. Det finns ett typ av system i just fightingen som anammats sedan länge i serien, och det är att vi använder oss av spelkort för att utföra attacker. Spelkort som gör att fienden tar skada, somnar eller ger tillbaka liv till oss själva. Men det som står ut som en nyhet i Dream Drop Distance är det som kallas för Flowmotion. Visserligen har remaken av Dream Drop Distance åkt på en riktig törn och framför allt menyer och vissa segment känns svåra att greppa och det på grund av att de är omgjorda för att passa kontrollen till konsolen istället för Stylus-pennan.

Tänk er att Sora eller Riku utför parkour-liknande rörelser för att skapa ett flöde i spelet ungefär som Mirror’s Edge. Bortse dock ifrån förstapersonsperspektivet, för här styr vi våra karaktärer i ett tredjepersonsperspektiv, och parkourar. Det är Flowmotion. Någonstans finner jag en viss tillfredsställelse när jag lyckas med mina snabba rörelser och ta mig ifrån punkt A till punkt B på ett smidigt sätt. Den här funktionen är tillgänglig direkt ifrån start vilket gör att utforskandet av den stora och öppna världen blir underhållande direkt från start. Jag vet inte om det kan kallas för att förstöra men om du som spelare lär dig använda Flowmotion blir många andra rörelseförmågor helt onödiga och känns felplacerade i spelet.

Det här är en av de mest vrickade världar jag befunnit mig i när jag spelat ett rollspel

Kingdom Hearts III som är under utveckling ska, om internet förstått det hela rätt, utspela sig direkt efter där Dream Drop Distance slutar. Jag tänker absolut inte gå in och avslöja vad som händer utan det blir er uppgift, men passa på att ta er igenom det medföljda materialet ”Kingdom Hearts X: Back Cover” som är en kortare film baserad på just spelet Kingdom Hearts X. Här bjuds vi på matnyttig information om delar av handlingen som utelämnats i de första spelet. Tänk er att äntligen få ta del av den informationen som saknas och utvecklarna undviker här ett typiskt ”Legend of Zelda”-scenario där spelaren inte har en aning om vilket spel som är först, sist och mitt emellan. Det sista materialet vi bjuds på är Kingdom Hearts 0.2: Birth By Sleep – A Fragmentary Passage, som även det är ett kortare spel som ger oss handlingen för karaktären Aqua, tjejen som var en ”Keywielder” före Sora och Riku. Keywielder är de personer som har möjligheten att använda sig av vapen som ser ut som stora nycklar och som låser upp magier och krafter bortom alla världar.

Spelet i sig har anpassats som en del ifrån Nintendo DS-versionen med tanke på att vi inte längre har en Stylus. Däremot tycker jag att kontrollen ändå görs rättvis på konsol och framför allt hela flowmotion-funktionen med parkourande Kalle Anka. Grafiken är upphottad med tanke på att spelet kommer ifrån Nintendo DS och jag tycker att det görs väldigt rättvist. Om det är något som får ett något negativt inslag på mig är det de något få tilläggen. Visserligen kan jag tänka mig att tanken med denna samling är att skapa en helhetsbild inför kommande Kingdom Hearts III. Kanske kommer Aqua spela en mer betydande roll med tanke på att vi får hennes bakgrundshistoria. Ännu är det ingen som vet förutom de som utvecklar, och kanske får vi se mer karaktärer ifrån Disney-universumet i nästa del. Jag vet bara att både jag och min snart fyraåring till son tycker att Kingdom Hearts är ett bra spel med en bra och genomarbetad story, gör att vi nu sitter på nålar inför nästkommande release.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue

7.25

70/10