• Utvecklare: Bandai Namco Studios
  • Utgivare: Bandai Namco Entertainment
  • Genre:  Role-playing
  • Antal spelare: 1-4 Offline (Co-op)
  • Finns till: Playstation 3 | Playstation 4 | Windows
  • Släpps: 2017-01-27

Hämnden är ljuv brukar det heta och i Tales of Berseria får vi följa med Velvet på hennes resa efter hämnd på den man som inte bara har förrått henne utan även har offrat hennes lillebror till en Deamon. Det är storyn bakom Tales of Berseria och det är även spelets röda tråd.

Protagonisten Velvet är riktigt arg efter att ha upplevt det ovanstående och som om inte det vore illa nog har hon även blivit fängslad i tre år där hon tvingas att slåss varje dag för att få mat. Velvet har dessutom förvandlats till en Deamon vilket inte gör henne gladare. Efter lite hjälp lyckas Velvet, tillsammans med Rokurou Rangetsu och Magilou, att rymma från fängelset och äventyret börjar. Det dröjer inte lång tid innan fler följeslagare dyker upp och följer med på äventyret och hämndaktionen.

Efter lite hjälp lyckas Velvet, tillsammans med Rokurou Rangetsu och Magilou, att rymma

Det blir en hel del avslöjanden, intriger och dessutom skratt genom äventyrets gång. Min personliga favorit del i Tales-sagan är Tales of Xillia då det hade en väldigt allvarlig och seriös ton på storyn och världen. Tales of Berseria försöker göra samma sak men blir lite väl uttjatat ganska fort med hämnd som huvudelement.

Tales of Berseria är den 16:e delen i serien och om jag har förstått det rätt utspelar de sig i samma värld som Tales of Zestiria. Karaktärerna som vi möter under äventyrets gång har alla olika personligheter och röster, när det gäller rösterna är de engelska helt okej och Velvets röst är den som är bäst. När det kommer till de andra karaktärerna känns det som det tyvärr ofta gör när japanska ska bli engelska: krystat. Japanska röster med engelsk text finns som val och jag rekommenderar detta starkt för bästa möjliga upplevelse. Musiken är bra och även om den inte är det bästa jag har hört så förhöjer det stämningen och skapar ett bra tempo genom spelets gång.

Ett av dessa mini-games är kortspelet vilket är den solklara favoriten

Stridssystemet är fantastiskt bra och dessutom roligt. Som i tidigare Tales-delar är det i realtid, det vill säga att du styr karaktärernas rörelser och attacker/försvar. Du styr med vänster spak och attackerar med X och Cirkel. Du kan även aktivera en specialattack som sedan blir som ett slags kombo med R2. Fyller du en mätare till 3 kan du även göra en superattack som gör massvis av skada på fienderna.

En sak jag gärna hade sett som dessutom hade förhöjt spelupplevelsen enormt är möjligheten att spela co-op med vänner online, offline går det bra under striderna men inte mer än så. Det hade vart ett vågat kort av Bandia Namco att prova sig på detta men jag tror spelare är mer än redo för den funktionen, istället fylls spelet av flera olika mini-games, som håller en ganska ojämn kvalitet. Ett av dessa mini-games är kortspelet vilket är den solklara favoriten, där du ska få så höga poäng som möjligt med hjälp av karaktärskort från alla delar i Tales-serien. I de olika miljöerna du utforskar samlar du på dig små bollar som heter ”Kazt spirits” dessa byter du sedan in vid olika rosa skattkistor som innehåller kattliknande figurer, kallade Catz, som ibland ger dig olika föremål som du kan sätta på dina karaktärer, exempelvis lösmustascher. Det finns alltså mycket att samla på sig och stor möjlighet att skräddarsy utseendet på ditt gäng.

Det finns alltså mycket att samla på sig

Under spelets gång kan du även uppgradera dina vapen och rustningar med hjälp av material som fienderna tappar eller med saker som du hittar i olika skattkistor. Senare i spelet får du även tillgång till ett skepp som seglar ut på utforskning och som med lite tur kommer tillbaka till hamn med föremål och skatter. Skatterna går att titta på och innehåller hyllningar till några tidigare delar i serien.

Ett annat återkommande inslag är matlagningen vilket fungerar som i tidigare delar av serien: ingredienser och recept lagar maten, levla upp och få bättre bonusar. Det är inget måste att utföra men senare i spelet kommer vissa maträtter ge dig högre dropchans från fienderna och andra smarriga effekter.

De så kallade ”skitsen” är ett återkommande fenomen

De så kallade ”skitsen” är ett återkommande fenomen genom hela Tales-serien, men nu börjar det kännas som en nödlösning att dra storyn vidare fortare vilket oftast resulterar i att jag trycker förbi dem. Några ger dock en större insikt i karaktärernas relationer och historier men de känns för få och kunde halverats i antal enligt mig.

Spelet är ganska långt och efter 45 timmars spelande har jag fortfarande saker att göra och sidequests att utföra. Jag gillar Tales of Berseria men tyvärr inte lika mycket som jag hade hoppats, det är bra men inget som kommer att lägga sig på minnet som ett av de bästa RPG’s jag har spelat men det är skoj och mycket spel för pengarna med ett bra stridssytem och intressanta karaktärer, så länge du väljer japanska röster och är öppen för en till del i Tales-serien kommer du att få en trevlig upplevelse tillsammans med Velvet och co.

Tales of Berseria

7.25

70/10