• Utvecklare: Bioware
  • Utgivare: Electronic Arts
  • Genre:  Action-Rpg | Third-person Shooter
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-4 Online (co-op)
  • Finns till: Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2017-03-23

Det var vinter och året var 2007. Hela 10 år har gått sedan jag först bekantade mig med Biowares fantastiska sci-fi spelserie Mass Effect och Shepards äventyr. Efter det första äventyret var succén ett faktum och Mass Effect 2 kom ut tre år senare. Serien avslutades med en tredje del 2012, den tredje och sista delen var ett utmärkt spel men oavsett hur det hade slutat hade INGEN på hela planeten varit nöjd då det var ett avslut på Shepards historia.

Mass Effect Andromeda utspelar sig mellan händelserna i Mass Effect 2 och Mass Effect 3. Och koloniskeppet Ark Hyperion har färdats mot Heleus klustern i Andromeda galaxen under hela 600 år, med uppdraget att hitta ett nytt hem för mänskligheten. Vi spelar som en av de två syskonen Scott/Sara Ryder då vi vaknar upp efter att ha legat i dvala sedan början av den långa färden som nu går mot sitt slut. Om du vill kan du givetvis skapa din egna karaktär samt utseende inom vissa ramar som spelet tillåter.

Om du vill kan du givetvis skapa din egna karaktär samt utseende

Din roll är en så kallad Pathfinder vars uppgift är att utforska och bedöma vilka nya planeter som är lämpliga att bosätta sig på. Detta görs genom utforskning, kartläggning samt vetenskaplig analys. En olycka sker och Ark Hyperion blir skadad, det blir upp till dig att ta oss ur knipan och ned till planeten som mycket väl kan vara den nya jorden. Efter en kort genomgång av din scanner, hur du styr Ryder samt kameran är det dags att bege sig ned till planeten vid namn ”Habitat 7” vilket är den närmsta märkta planeten av de kallade ”gyllena världarna”

Mass Effect Andromeda är snyggt men känns samtidigt plastigt, det är svårt att förklara och det närmsta jag kommer en enkel sådan är att världen, planeterna m.m. är vackra men de mänskliga karaktärernas ansikten ser väldigt stela och plastiga ut. En lösning är att ställa in så att hjälmarna alltid syns på karaktärerna du spelar med, men detta är en ganska liten och tråkig tröst. Det känns ganska illa då Mass Effect 3 som är fem år gammalt har snyggare karaktärs animationer och ansiktsuttryck. Missförstå mig rätt då grafik är något som är otroligt personligt och inte alltid nödvändigtvis behöver betyda mest polygoner utan kan vara artistiskt tilltalande som ett spel som t ex Fez.

Jag har vant mig vid tvångs-scannings syndromet

Efter 15 min spelande slår det mig att Ryders scanner är mer eller mindre det viktigaste föremålet i hela spelet, med den scannar vi olika föremål och några av dessa aktiverar även utforskning och lore samt ger resurser som behövs för att låsa upp nya saker genom spelets gång. Utforska är en av huvudelementen i Mass Effect Andromeda och jag gillar det starkt, även om det kan kännas en smula påtvingat är det nödvändigt för att införskaffa de material som behövs för crafting i spelet.

Eftersom Commander Shepard inte finns med i bilden får du starta om din hjärna och låta äventyret och dess karaktärer ta dig med på en ny resa, ett nytt äventyr. Gänget i Andromeda är helt nytt och därför känns det otroligt viktigt att vi ska knyta an till deras personligheter och antingen älska eller hata dem. Liam Kosta och Cora Harper är människor medan Vetra är en Salarian. Det finns givetvis fler du hittar på vägen som kommer hjälpa dig genom strider och bekymmer, men hittills är de helt ok och som vanligt tycker man om vissa mer en andra. De val du ställs inför under äventyrets gång kommer spela roll, det liknar de tidigare Mass Effect titlarnas ”Paragon/Renegade” fast ändå inte, det handlar mer om tonläget och du kommer inte bli ”The bad guy” eller ”Älskad frälsare” snarare mer omtyckt eller väldigt ogillad. Valen påverkar storyn som i tidigare delar och vissa av dem mer än andra helt enkelt.

De val du ställs inför under äventyrets gång kommer spela roll

På de olika platserna du besöker delas uppdragen upp i sidouppdrag (optional) samt huvuduppdrag som tar dig vidare i storyn. Här kan det till en början kännas överväldigande med saker att göra men för mig som älskar att utforska ytterst välkommet! Det enda riktiga problemet jag har är att scannern som jag nämnde tidigare i texten stannar upp flytet av spelet en smula och det tar tid innan jag har vant mig vid tvångs-scannings syndromet som infinner sig.

Musiken och ljudbilden generellt är ett otroligt viktigt inslag i Mass Effect serien, den bygger upp stämning, skapar atmosfär och river upp känslor. Andromeda är inget undantag och musiken är fantastiskt stämningsfull och bra, även rösterna som görs av bland annat Tom Taylorson och Fryda Wolff. Att skapa en levande värld där dialoger spelar extremt stor roll är inte lätt, och de bägge har stora skor att fylla i efter Mark Meer och Jennifer Hale som gjorde rösterna till manliga respektive kvinnliga Shepard. Personligen tycker jag de gör ett utmärkt jobb och verken musiken, ljudeffekterna eller rösterna går att klaga på.

Skräddarsy Ryder lite som du vill med olika skill points

Kontrollen känns en aning klumpig på vissa ställen och ibland har Ryder problem att vända sig rätt för att prata med folk, klättra stegar m.m. men jag vänjer mig efter en stunds spelande. När det kommer till strider i spelet är dessa sjukt roliga och det finns flera olika sätt att tackla fienderna på. Olika vapen som pistol, shotgun, sniper rifle m.m. finns tillgängligt men även möjligheten att bygga upp och skräddarsy Ryder lite som du vill med olika skill points som du sätter ut i olika träd. Min Ryder har t ex Tactical Cloak som gör honom osynlig för att smyga in nära och slå till med Omni toolen, men även en Concussive shot för avstånd blanda detta med diverse olika vapen och en squad med olika förmågor så har du ett vinnande koncept. Rymdbilen Nomad kändes i början onödigt komplicerad men har numera blivit ett måste för mig när jag ska utforska diverse planeter.

Förutom att fiender ibland ger dig föremål så kan du även forska efter egna med diverse mineraler, delar du hittat runt om i Andromeda galaxen, dessa är uppdelade i tre kategorier; Milky way, Remnant samt Heleus och innefattar alltså vapen, rusningar, moddar, färg till Nomaden m.m. Alla är givetvis olika bra och har olika utseenden. För att kunna forska fram dessa krävs olika material som du får genom att scanna olika saker på olika platser. När du känner för att göra något annat än att utforska kan du ta dig an olika så kallade ”Strike Missions” dessa görs antingen genom att rekrytera olika soldater med olika färdigheter och låta dessa strida för dig, alternativt ge dig in i Strike missions via multiplayer tillsammans med tre andra vänner.

Ge dig in i Strike missions via multiplayer

Spelets Multiplayer del är skoj och påminner lite om den från Mass Effect 3. Du levlar, får material och annat skoj och har du dessutom spelat Dragon Age Inquisition på samma plattform (eller andra Bioware titlar) får du bonusar i form av packs för det. Det jag stör mig på i Mass Effect Andromeda är små små saker som karaktärsmodellerna, ansiktsuttrycken, att det inte går att skippa sekvenserna när du färdas i galaxen utan måste vänta på dessa trots att du sett dom gång på gång. Mass Effect Andromeda är ett fantastiskt äventyr som bygger mer på en långsammare story uppbyggnad med kanske lite mindre action än i de tidigare delar och kan till och med likna Dragon Age Inquisition i rymden, men det är inte fy skam det heller! Det enda du måste göra är att släppa taget om Commander Shepard och våga ge dig ut på dina egna äventyr.

Mass Effect Andromeda

8

80/10