• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: Platinum Games
  • Utgivare: Square Enix
  • Genre:  Actionrollspel
  • Finns till: Playstation 4 | Windows
  • Släpps: 2017-03-10

Spelserier och spelupplevelser har ibland möjligheten att påverka mig både känslomässigt och psykiskt. Nier hette spelet som släpptes till Xbox 360 och Playstation 3 första gången år 2010. Idag, 10 år senare, återkommer serien fast med en handling som egentligen är frånkopplad ifrån det tidigare spelet men med en så sjukt nostalgisk känsla som gör hela konceptet till ett kärleksfullt inslag i den annars så trista mars månad med snöslask.

Det första spelet i serien, Nier eller Nier: Gestalt som det även hette, hade fem stycken olika slut, olika slut som förklarar lite mer om vad som hände med karaktärerna. Av dessa fem slut har man i årets upplaga av spelet Nier: Automata valt att utgå ifrån det fjärde slutet ifrån det första spelet och det är egentligen den ena kopplingen som görs till det tidigare spelet. Det handlar om att spelarens minne raderas likt en dator, vilket är precis det som Nier: Automata handlar om. Vi får spela som en Android vid namn 2B och sidekicken 9S. Alla karaktärer i spelet är till stor del ombyggda till robotar där man lyckats överföra delar av den mänskliga hjärnans medvetande till en robotkropp. Du kommer att kastas rätt in i ett ”Proxy-war”, ett krig mellan onda och goda robotar på en jord där de sista människorna har evakuerats upp till en rymdstation tills det att den infekterade striden mellan robotarna är över.

Alla karaktärer i spelet är till stor del ombyggda till robotar

Om du som läser detta tidigare har spelat Nier kommer du att känna igen dig i mycket av det som spelet har att erbjuda. Actionkonceptet med blixtsnabba fighter där varje utförd handling behöver ske på bara några hundradelar av en sekund innan det är försent och 2B klyvs på mitten. Här möter vi däremot inte på stora läskiga monster utan man håller stenhårt på att det är robotarnas krig och att det är just robotar som står för motståndet. Svårighetsgraderna i Nier: Automata är även de något speciella. Jag lider själv av tvånget att alltid starta nya spel på svåraste svårighetsgraden, jag kräver den extra utmaningen. Att göra det med det här spelet är kanske inte det smartaste valet då du inte tål mer än ett slag eller skott innan äventyret är över.

Utmaningen i sig gör att spelet lyfter sig en dimension i mina ögon, en dimension som gör det både svårare men ändå roligare att lära sig fiendens anfallsmönster eller svaghetspunkter. Fienderna kan släppa ifrån sig material som du bör samla på dig redan från första början. Dessa kan du använda till uppgraderingar av vapen vilket är en oerhört viktig del i spelet. Inte nog med det går det även att hitta gömda robotar som agerar medhjälpare till dig och även de har olika förmågor så som att skapa ett svart hål som suger in fienderna i en stor klump i väntan på ditt dödliga svärdsslag, eller en extra robot som skjuter målsökande missiler – för att bara nämna två. Att samla saker är både tillfredsställande, utmanande och nödvändigt för att överleva i den robotstyrda världen.

Actionkonceptet med blixtsnabba fighter där varje utförd handling behöver ske på bara några hundradelar av en sekund

Den grafiska stilen håller hög klass där miljöerna verkligen känns postapokalyptiska och fångar in hela känslan av att människan inte längre förstör jorden och dess resurser, utan vilda djur och robotar lever i symbios på jorden. Ytterligare en höjdpunkt som verkligen sätter igång den nostalgiska känslan med Nier: Automata är hur spelet skiftar ifrån ett fritt kameraläge till plattformssegment i 2D, isometriskt eller till översiktsperspektivet när vi ser karaktären ovanifrån. Allt det här bidrar till att du som spelare ständigt måste anpassa dina tidigare inlärda strategier och komma på nya på bara några sekunder innan du blir till slarvsylta av fienderna.

Nier: Automata håller en oerhört hög klass sett till spelen på marknaden. Rollspelssegmenten med möjligheten att byta ut olika datachip i 2B som gör det möjligt att göra mer skada i varje slag, ökad rörelsehastighet eller få tillbaka energi vid varje dödad robot är ett helt underbart inslag. Här gäller det även att prioritera vad som är viktigast, för 2B besitter en bestämd storlek på sin ”hårddisk”, så allt går inte att använda sig av och vissa datachip tar mer plats än andra beroende på dess förmågor.

Människan förstör inte längre jorden och dess resurser

Det är svårt att hitta några fel med Nier. Hela konceptet känns välskapat och genomarbetat där miljöerna sätter tonen för hela äventyret och spelets olika system både vad gäller rollspelandet och action-segmenten känns även de balanserade och genomtänkta. Just nu har jag låst upp två stycken slut på spelet och det ryktas att det ska finnas ett slut för varje bokstav i det engelska alfabetet där varje genomspelning är den andra olik.

NieR Automata

NieR Automata
9