• Utvecklare: Zionk Games
  • Utgivare: Zionk Games
  • Genre:  Action | Beat ‘Em Up
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 1-4 Online
  • Finns till: Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2017-02-22

Vad kan vara roligare än nordisk mytologi, zombies, cool grafik och ganska störd humor? En hel del faktiskt! Även om Zombie Vikings inte är det bästa 2.5D Hack ‘n Slash har det något underhållningsvärde. Så fort spelet startar åker mina tankar till det gamle goa Castle Crashers som kom ut till Xbox 360 under 2008 (eller på Newgrounds för alla veteraner). Jag vet inte om det är jag som har blivit äldre och inte imponeras lika lätt av dessa spel eller om det helt enkelt bara är föråldrat, oavsett så lockar det inte mig som spelare lika mycket idag.

Zombie Vikings handlar om att Loki har stulit Odins öga och börjar tjoa runt. Odin blir givetvis förbannad och tillkallar fyra stycken zombie-viking-krigare vars uppdrag blir att ta tillbaka Odins öga. Under färden får vi köpa nya vapen och olika runor som ger diverse extra stats på din karaktär som mer liv, snabbare rörelse eller mer skada etc.

Även om Zombie Vikings inte är det bästa 2.5D Hack ‘n Slash har det något underhållningsvärde

I Zombie Vikings styr du en av fyra olika zombier, alla med olika specialare och styrkor/svagheter: Caw-Kaa, Gunborg, Hedgy och Seagurd. Vill du uppleva alla karaktärer samtidigt så får du hitta tre kompisar att spela med då spelet bjuder in till co-op. Grafiken är estetiskt tilltalande men något saknas, vad vet jag inte men det kan ha att göra med färgvalen då de är ganska blasé. Rösterna och framförallt humorn är faktiskt helt ok och både jag och David skrattade X-antal gånger under vår spelsession. Tyvärr är karaktärerna fruktansvärt obalanserade och en känns som en brutal asagud medan en annan känns som att du kastar kottar på fienderna.

Spelet har en overworld map och alla banor går att spela om. Förutom spelets story så finns även en del sidouppdrag som är mer eller mindre underhållande, allt från att hämta en gammal häxas ”katt”, till en klubba gjord av en katt (wtf?). På varje bana finns även en boss men ingen av dessa gav oss speciellt mycket motstånd eller bekymmer, vilket är lite tråkigt eftersom vi endast spelade två och om man då har två vänner till och plötsligt är fyra stycken spelare som köttar lär spelet bli en barnlek. Det ska gå att sy ihop alla fyra karaktärer till en megastor zombie vilket vi tyvärr aldrig fick uppleva eller prova på. Detta berodde främst på att spelet var såpass oengagerande att lusten aldrig fanns där från första början och när spelet buggade ur gav det oss en ursäkt till att säga att vi hade tillräckligt med material för att göra en recension.

Attackerna är begränsade till få val, enkelt slag eller håll inne samma knapp för en annan attack.

Zombie Vikings kan fungera som ett bra förfest-spel med ett gäng polare och ett par schyssta bärkor tillhands. Men som ett episkt äventyr med tillfredsställande action faller spelet platt. Attackerna är begränsade till få val, enkelt slag eller håll inne samma knapp för en annan attack. Spelet skulle må bra av en tydligare hitbox och möjligheten att utföra kombinationer samtidigt som spelarens rörelser gärna får snabbas upp. I dagsläget är skillnaden mellan liv och död endast din förmåga att flytta dig från de starkaste fienderna tills du har lyckats fegslå ner deras hälsomätare till en dödlig utgång – och detta är inte värst engagerande.

En Andra åsikt:

Zombie Vikings är ett roligt spel, i alla fall på pappret. När jag och Rollo sätter oss ned för att spela börjar det med skratt men går sedan över till mer frustration över småsaker som: ”Var är jag på kartan?” eller ”Varför kan vi kasta saker men bara en av oss lyckas sikta?”. Zombie Vikings är väldigt kaotiskt. Spelet påminner mycket om Castle Crashers men inte alls lika bra, med det sagt är det dock värt de 137:- som spelet kostar. Letar du efter ett lättsmält söndagsspel så är Zombie Vikings för dig (annars not so much)! 5/10 – Studio23

Zombie Vikings

Zombie Vikings
6