• Utvecklare: Ubisoft Montreal
  • Utgivare: Ubisoft
  • Genre:  Action | Hack ‘n Slash
  • Antal spelare: 1-8 Online
  • Finns till: Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2017-02-14

Jag har hackat och slagit både mig och mina motståndare blodiga. Jag har dykt ifrån höga broar och torn rätt ned på huvudet av mina fiender och aldrig njutit så mycket av ett vuxet och blodigt spel som For Honor. Att klä på sig en riktig vikingahjälm och springa rakt in i en vägg av soldater med yxan i högsta hugg, ja det är verkligen något speciellt med den känsla.

I skrivande stund har jag spenderat cirka 45 timmar i spelet, 45 timmar som jag har tyckt varit kul och annorlunda alla andra spel jag har spelat. Tyngden ligger på dig som spelare att kunna prestera, läsa av motståndarens rörelser och lägga in en stöt när den kommer göra som mest skada. For Honor klassar jag som både ett actionbetonat spel med rollspelsinslag. Din spelprofil ökar i nivåer och låser upp ny utrustning, egenskaper och slag ju högre upp du kommer. Här kan begreppet ”Pay-to-win” delvis användas, för det går att spendera pengar, alltså riktiga pengar, i spelet för att låsa upp rustningar, roller och olika slag och för att slippa ”spela spelet”. Varför man skulle vilja göra detta är för mig obegripligt dock, men visst är grinden och det repetitiva duellerandet evig för att låsa upp det mesta. Av de 45 timmar jag spelat har säkerligen minst 35-40 av dessa gått till att låsa upp egenskaper och kunna utmana de allra bästa.

For Honor är ett riktigt underhållande och starkt spel med höga ambitioner

Känslan som For Honor bjuder på är genuin och kraftfull. Varje slag känns på livmätaren och varje bloddroppe som flyger från kroppen går att se. Det finns en viss tyngd i hela upplägget med de stora karaktärerna i form av samurajer, vikingar och riddare. Det påminner stundtals om när jag spelade Gears of War och hur ”vuxet” allt kändes. Karaktärerna rör sig som jag vill, utför slagen som jag vill men vill absolut inte blockera slagen som jag vill. Jag fick förmånen att recensera For Honor till PC och använde då tangentbord + mus som styrdon. Problemet som jag dock ser här är att datormusen är på tok för känslig när det gäller rörelse och är även den som avgör var jag ska blockera eller anfalla mina motståndare. Stridssystemet påminner lite om det som återfanns i onlinespelet Age of Conan, där man kunde välja om slaget från en själv skulle komma ovanifrån eller från sidorna. Samma sak gäller här, och valet görs genom att föra datormusen åt det håll vi vill blockera eller anfalla. När jag däremot tittat efter tips på nätet och kommit över en film ifrån konsolversionen används den högra spaken åt detta vilket verkar mer användbart. Många dueller har jag personligen förlorat på grund av att mitt styrdon inte gjort som jag velat.

Spelet kan utöver mina tidigare klassificeringar även tillhöra fighting-genren. Det handlar visserligen inte om att skjuta Hadoukens eller skapa galna kombinationer av slag. Men att jag gör jämförelsen är för att For Honor handlar om att kunna läsa av sin motståndare och hur jag kan kontra dennes handlingar. Om jag spelar som samuraj kommer jag kunna manövrera min karaktär något snabbare jämfört med en upprustad riddare, däremot tål jag kanske inte lika mycket. Jag måste redan innan matchen lägga upp en strategi. En batalj mellan mig och en annan spelare körs i bäst av fem omgångar. Vinner jag tre stycken omgångar har jag vunnit matchen, erhåller loot och erfarenhetspoäng och går vidare till nästa kamp. Precis som en match i Street Fighter eller Tekken måste jag snabbt välja strategi och hålla mig till den, eller anpassa den på något sätt som gör det svårt för min motståndare att läsa av vad mitt nästa steg kommer vara. Det går som sagt att slå slag mot ovan sidan av motståndarens huvud överhuvudsslag eller sidoslag, låsa upp olika steg som att rusha mot motståndaren och liknande. Försvar görs genom att kontra motståndarens slag eller hoppa baklänges eller sidledes. Men som jag sa tidigare så finns det en viss tyngd i spelet så att hoppa sidledes eller baklänges kostar en del av min stamina-mätare, hur mycket min viking, samuraj eller riddare orkar.

Det finns en viss tyngd i hela upplägget med de stora karaktärerna

Förutom dueller går det att spela ett typ av Capture the point-läge där man ställs 3 mot 3 eller 4 mot 4 och ska ta över olika punkter samtidigt som dueller sker lite överallt på banan. Min personliga åsikt är dock att de mer avsides duellerna, där man ställs ensam mot en annan motståndare, är de som skiner absolut mest. For Honor är ett riktigt underhållande och starkt spel med höga ambitioner. Jag vågar nästan påstå att det kan utföras E-sport på detta spel, om det marknadsförs på rätt sätt. Det absolut största felsteget man valt att gå, som många spel gör idag är att man lägger in möjligheten till mikrotransaktioner. Att låsa upp ”movesets” till karaktärerna eller andra roller för riktiga pengar gör det hela till en ”Pay-to-win”-situation vilket aldrig gynnar ett spel som ska försöka slå sig in som ett av de stora spelen enligt mig.

Album

For Honor

For Honor