• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: Guerrilla Games
  • Utgivare: Sony Interactive Entertainment
  • Genre:  Action | Rollspel
  • Finns till: Playstation 4
  • Släpps: 2017-03-01

”Far Cry möter Tomb Raider” är det enklaste sättet att beskriva Horizon Zero Dawn. När spelutvecklare lånar spelidéer från andra titlar kan det vara riskfyllt men även belönande. Guerilla Games har verkligen vågat ta sig ur sin komfortzon då de mest är kända för Killzone serien, som mer eller mindre har dalat under de senare åren. Horizon Zero Dawn är en lika stor risk som belöning för spelutvecklarna och det känns väldigt bra att de har vågat ge sig in på ny mark och de har dessutom lyckats otroligt bra!

Det första som slår mig är hur vackert Horizon Zero Dawn är men även hur vackert det låter, vare sig det är världen runt omkring Aloy (protagonisten) eller Aloy själv som låter. Musiken är underbar och soundtracket är ett måste i min lista med spelmusik. Röstskådespelarna som hjälper till att skapa den levande världen har bland annat Ashly Burch bakom sig (rösten till Aloy), även känd från Call of Duty: Infinite Warfare, World of Final Fantasy, Fallout 4 med flera; men även från sin egna humorshow ”Hey Ash whatcha playin?”.

Världen har även en natt-/dagcykel samt olika väder

Vad som hänt civilisationen är till en början okänt, men vad vi snart får veta är att maskinerna numera dominerar jorden och som om maskiner och robotar inte är obehagliga nog är dessa utformade som olika dinosaurer. Blandningen mellan natur och teknik är väldigt intressant och fungerar i perfekt symbios med varandra i spelet, världen har även en natt-/dagcykel samt olika väder och det är lika spännande att smyga på natten som under dagen, i regn eller i solsken.

Att smyga är även en av de spelmekanikerna Guerrilla Games har satsat på och även om du kan skjuta det mesta så är det inte rekommenderat eller speciellt underhållande, dessutom spelar alla vapen i spelet roll och fyller olika viktiga funktioner. Det går till exempel inte att enkelt skjuta en snabb maskin, utan det bästa du kan göra är att oskadliggöra benen och därmed hastigheten på maskinen.

Aloy kommer snart i kontakt med ett slags headset

Horizon Zero Dawn tar sin början med Aloy som ung flicka och vi får se hur svårt hon har det som utböling från resten av Nora-stammen. Eftersom ingen vill känna till Aloy och låtsas som hon inte finns blir hon givetvis ledsen och arg varpå hon börjar springa, inte riktigt ser sig för och faller ned i en grotta. Det visar sig snart att denna grotta innehåller mer än bara droppsten och fladdermöss. Aloy kommer snart i kontakt med ett slags headset som ger henne nästintill magiska möjligheter – vi kallar det dock för teknik.

Några år senare börjar spelet på riktigt och Aloy är nu en ung kvinna. hon har tränat i år för att ge sig an ”the Proving” där vinnaren får en önskan uppfylld och dessutom respekt samt välkomnande in i stammen. Eftersom Aloy inte har någon som helst aning om vem hennes mor och far är vill hon absolut vinna denna tävling och få svar. Mer än så kommer jag inte gå in på storyn för att undvika spoilers.

Aloy kan dessutom både klättra och åka linbanor för att ta sig fram

Under spelets gång kommer du få diverse olika uppdrag som är uppdelat i tre kategorier: Main, Side och Errand från människor runt om i världen och du kommer även ha konversationer med olika personer. Här kommer du ibland få diverse val du kan välja att svara med och dessa påverkar hur spelet sedan blir, även om detta kanske inte är jätteviktigt är det ett bra inslag som jag uppskattar och som skapar en mer personlig kontakt mellan dig som spelare och Aloy.

Världen i Horizon Zero Dawn är stor, och runt omkring finns olika lägereldar där du kan spara ditt spel. Förutom utforskningen behöver du även samla på dig olika saker som plantor för medicin, kvistar för pilar och givetvis även ta för dig av oskadliggjorda maskiner. Kontrollen är helt perfekt och jag har inget att klaga på när det gäller utförandet av knapptryckningar eller hur spelet presenterar vad de olika knapparna faktiskt gör. Aloy kan dessutom både klättra och åka linbanor för att ta sig fram, vare sig om det är genom täta skogar eller upp över höga berg.

Här kan du låsa upp ny förmågor som är uppdelade i tre kategorier

När du besegrar diverse fiender så får du XP, vilket i sin tur leder till level-avancering. Här kan du låsa upp nya förmågor som är uppdelade i tre kategorier: Prowler där du kan låsa upp förmågor som gör dig tystare och mer akrobatisk, Brave som fokuserar mer på koncentration och styrka samt Forager som satsar på Aloys förmåga att samla på sig naturens resursers och att kunna hela sig snabbare. För att saker ska fungera smidigt behöver du även tillverka och modifiera dina vapen och väskor. Här kan du öka kapaciteten på hur mycket ammunition du kan ha samtidigt, samt modifiera vapnen med olika mods för önskade effekter såsom mer skada o.s.v. Systemet är inget nytt men ett mycket välkommet inslag i spelet.

Jag var ganska tveksam på om Guerrilla Games skulle lyckas med Horizon Zero Dawn då jag inte var speciellt förtjust i Killzone-serien (bortsett från det första) men jag kan inget annat än hylla spelet, det blir liksom sådär underbart perfekt när många små bitar faller på plats och tillsammans formar det stora hela. En underbar titel som absolut ingen bör vara utan till Playstation 4!

Den här recensionen är tillägnad min älskade guddotter Wynja (Ja Lilla Aloy ser ut som dig)

Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn