• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: SEGA
  • Utgivare: SEGA
  • Genre:  Action-Adventure
  • Finns till: Playstation 4
  • Släpps: 2017-01-24

Det är januari 2017 och vi har officiellt lämnat 2016 bakom oss, men i Yakuza 0 har tiden för evigt fastnat i december 1988. Inte för att det handlar om en massa snö som täcker gatorna, utan det är där spelet tar sin början och du antar rollen som Kazuma Kiryu i en farlig Tokyo-inspirerad stad. Inblandad i något som kallas för ”Vacant Lot”-härvan som avgör vem som äger all makt inom Japans svarta marknad behöver Kiryu, tillsammans med sin kompanjon Goro Majima, försöka rentvå sig själva och sin inblandning i det hela. Mitt i det hela anklagas Kiryu för att ha mördat en högt uppsatt man och erbjuds en högre rang inom den högklassiga ”Dojima”-familjen, Japans version av maffian.

Yakuza 0 är den sjunde installationen i spelserien och bjuder denna gång på liknande upplägg som de tidigare spelen. Du sitter i knipa och ska med hjälp av knogarna och tillbehör lyckas övertala alla om att du är bäst och starkast, i runda slängar. Spelet strävar efter att klassa sig själv som ett action-spel i en öppen värld med rollspelssegment. De två första delarna köper jag med hull och hår, för action finns det gott om i Yakuza vare sig det handlar om att springa runt i staden och stöta på tuffa ungdomar eller skurkar som vill slåss, eller i de olika filmsekvenserna där du uppmanas att utföra ett knapptryck på bråkdelen av en sekund. Rollspelssegmentet finns också väl implementerat med möjligheten att låsa upp nya typer av slagkombinationer, mer hälsa eller större kraft i varje slag. Uppgraderingarna görs genom att spendera Yen, den Japanska valutan, som erhålls genom att utföra häftiga kombinationer av slag mot motståndarna eller med hjälp av tillhyggen som bjuder på lite slow-motion-action.

Kiryu blir anklagad för mord och eftersöks av den japanska Dojima-familjen

Den öppna världen är däremot en punkt som jag inte håller med om. Uppdragen drivs framåt genom kortare dialoger där antingen karaktärerna samtalar eller på ett väldigt artistiskt vis spelas upp med stillbilder likt gamla serietidningar. Ta dig sedan ifrån punkt A till punkt B och om du har tur kan du få välja mellan två olika vägar. Beroende på vilken väg du väljer kommer du antingen få slåss mot skurkar eller ertappa en maskin som gör det möjligt att köpa på sig samlarobjekt. Stundtals går det att röra sig lite friare i staden och framför allt längre in i spelet men allt för ofta springer jag in i osynliga väggar när det är så uppenbart att Kiryu skulle kunna ta det enkla lilla och korta steget ned på vägbanan från trottoaren.

Yakuza 0 är absolut inte ett dåligt spel, snarare tvärtom. Alla fighting-sekvenser är uppskattade och när väl flödet i slagen och pengarna rullar in fylls jag av en härlig känsla i hela kroppen. Går det däremot inte som jag vill eller om jag missar ett enkelt knapptryck i en mellansekvens och behöver få ned halva bossens livmätare ännu en gång blir jag mer frustrerad och misstagen lyser inte med sin frånvaro. Precis som de andra spelen i serien ligger det ett stort fokus på flödet i fighterna och att kontrollen ska lyda din knapptryck. Här finns det egentligen inget att invända på. Ett nytt tillägg denna gång är att du styr flödet i varje anfall och försvar. Möjligheten att byta mellan en långsam men kraftfull stil och en snabbare och enklare stil görs med ett enkelt knapptryck. Det går även att göra detta mitt i en kombination. Bara möjligheten att själv kunna bestämma tempot under slagsekvenserna spelar stor roll kring hur du kan både förutsäga fiendernas kommande slag samt lägga upp det för en grym stilistisk fight för din egen del.

Cash is King i Yakuza, för det används till att låsa upp nya skillmoves bland annat.

För att ni ska gilla Yakuza 0 lika mycket som jag gör förutsätter det att ni spelat något av spelen tidigare eller har minsta intresse för att just spela actionbetonade och relativt enformiga spel. Det finns visserligen några få sidouppdrag att göra så som att samla på sig samlarobjekt från olika automater. Humor finns det även gott om i Yakuza 0 som exempelvis när Kiryu väntar på samtal och svarar effektfullt likt en försäljare.

Yakuza 0

Yakuza 0
8