• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: SEGA
  • Utgivare: SEGA
  • Genre:  Actionäventyr
  • Finns till: Playstation 4
  • Släpps: 2017-01-24

Det är januari 2017 och vi har officiellt lämnat 2016 bakom oss, men i Yakuza Zero befinner vi oss 1988. Yakuza Zero är föregångare till del ett, d.v.s en prequel. Under kommande år så kommer SEGA släppa remakes på Yakuza 1-5 med del 1 och 2 (Yakuza Kiwami och Yakuza Kiwami 2) resterande delar är planerade. Spelet kretsar kring början på Kazuma Kiryu’s resa som medlem i den Japanska maffian. Kiryu tillsammans med barndomsvännen Akira ”Nishi” Nishikiyama bodde på barnhem tillsammans och står varandra mycket nära. Bägges förebild Shintaro Kazama är samma man som startade barnhemmet sunflower där de båda bodde som barn. Kazama var och är dock en kapten i Tojo klanens Yakuza familj, vilket även resulterar i att de båda ger sig in för att följa i hans fotspår som medlemmar.

Medan Kazama sitter i fängelse och äventyret börjar driver Kiryu in pengar åt en lånehaj vilket resulterar i att han plötsligt blir anklagad för mord. Det blir inte mindre konstigt när det framkommer att platsen mordet utfördes på är den enda del land Yakuza inte äger och vill åt för varje pris. Detta visar sig bli extremt svårt då ytterst få känner till vem som faktiskt äger ”The empty plot” Detta är bara en sida av äventyret, den andra låter oss följa Goro Majima som gått emot en order från hans Yakuza chef vilket resulterat i hård tortyr och straff. Goro är fången i staden Sotenbori där Tojo klanen håller ett öga på honom hela tiden.

Goro är fången i staden Sotenbori.

Yakuza 0 är den sjunde installationen i spelserien och bjuder denna gång på liknande upplägg som de tidigare spelen. Du sitter i knipa och ska med hjälp av knogarna och tillbehör lyckas övertala alla om att du är bäst och starkast, i runda slängar. Spelet strävar efter att klassa sig själv som ett actionäventyr i en öppen värld med rollspelssegment. De två första delarna köper jag med hull och hår, för action finns det gott om i Yakuza vare sig det handlar om att springa runt i staden och stöta på tuffa motorcykelgäng eller hulliganer som vill slåss, eller i de olika quicktime eventen där du uppmanas att utföra ett knapptryck på bråkdelen av en sekund. Rollspelssegmentet finns också väl implementerat med möjligheten att låsa upp nya typer av fightingstilar och slagkombinationer, mer hälsa eller möjligheten till tre stycken delar som kan höja ditt försvar, göra slagen hårdare m.m.. Uppgraderingarna görs genom att spendera Yen, den Japanska valutan, som erhålls genom att spöa ned idioter på gatan, klara av uppdrag eller sälja saker du plockar upp. Beroende på hur mycket olika saker du gör under en fight belönar dig också med mer pengar. Cp används för att låsa upp saker som; Springa längre, kasta pengar på gatorna (för att på så sätt slippa slåss)

Den öppna världen är däremot en punkt som jag inte håller med om. Uppdragen drivs framåt genom dialoger där antingen karaktärerna samtalar eller på ett väldigt artistiskt vis spelas upp med stillbilder. Ta dig sedan ifrån punkt A till punkt B och på vägen hitta ett sidouppdrag eller någon annan aktivitet som lockar, det händer nästan konstant saker i Yakuza Zero och det blir nästan aldrig tråkigt. Omspelarvärdet finns där om du vill spela igenom enbart storyn för att sedan ta tag i sidouppdragen eller spela på svårare svårighetsgrad. Yakuza serien tog sin början på PlayStation 2 och det märks att spelet tillhör den gamla skolan, på gott och ont. Osynliga väggar finns det gott om och det är små störande när jag vet att det skulle gå att gå runt hörnet på den här gatan istället för att stötta på ett osynligt hinder.

Kiryu tillsammans med barndomsvännen Akira ”Nishi”

Lite senare in i spelet får du tillgång till två stora inkomstkällor. Som Kiryu agerar du en sorts mäklare där olika bad guys äger olika delar av staden. Köp deras ställen och till slut blir de förbannade nog och vill slåss. Vinner du så äger du den delen bostadsmarknad och drar in mer pengar. Gora driver en kabare klubb där du ska hjälpa olika flickor ur onda händer på andra kabare klubb ägare. Bägge sidoinkomsterna är intressanta och drivande. Det känns belönande att hjälpa folk men framförallt att se alla pengar som du får vilket i sin tur leder till extremt mycket bättre strider då det du låser upp underlättar rejält.

Det finns otroligt mycket att göra i Yakuza Zero för den som vill, tycker du dessutom om långa dialoger och mycket fokus på storyn är det ett riktigt bra spel.  Alla fighting-sekvenser är uppskattade och när väl flödet i slagen och pengarna rullar in fylls jag av en härlig känsla i hela kroppen. Går det däremot inte som jag vill eller om jag missar ett enkelt knapptryck i en mellansekvens och behöver få ned halva bossens livmätare ännu en gång blir jag mer frustrerad och misstagen lyser inte med sin frånvaro. Precis som de andra spelen i serien ligger det ett stort fokus på flödet i fighterna och att kontrollen ska lyda din knapptryck. Här finns det egentligen inget att invända på. Ett nytt tillägg denna gång är att du styr flödet i varje anfall och försvar. Möjligheten att byta mellan en långsam men kraftfull stil och en snabbare och enklare stil görs med ett enkelt knapptryck. Det går även att göra detta mitt i en kombination. Bara möjligheten att själv kunna bestämma tempot under slagsekvenserna spelar stor roll kring hur du kan både förutsäga fiendernas kommande slag samt lägga upp det för en grym stilistisk fight för din egen del.

Vinner du så äger du den delen bostadsmarknad.

Yakuza Zero är en föregångare så storymässigt behöver du inte ha spelat något av de andra i serien, men gillar du Yakuza är chansen stor att du redan gjort det. Tycker du dessutom om actionäventyr av den lite äldre skolan kommer du troligen älska Yakuza, med 100 sidouppdrag och en intressant story som berättas på ett mycket välskrivet och intensivt sätt kommer du älska Kiryu och Goros första äventyr. Sagan börjar här men vi hoppas att den fortsätter. Vem vet? Kanske får vi se ett Yakuza 6 inom snart framtid

Yakuza 0

8

8/10