• Utvecklare: Team Ninja
  • Utgivare: Sony Interactive Entertainment
  • Genre:  Action | Rollspel
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-2 Online (Co-op)
  • Finns till: Playstation 4
  • Släpps: 2017-02-08

Från sadisterna som gav oss Ninja Gaiden kommer nu deras version av Dark Souls, med någon som är farligt lik Gerald från The Witcher i huvudrollen. Handlingen tar sin början i slutet av 1500-talet där den före detta piraten William sitter inspärrad i The Tower of London.

Med hjälp av sin skyddsande lyckas William ta sig ut ur fängelset och precis när han har lyckats så dyker en man vid namn Edward Kelley upp och tillfångatar Williams skyddsande. Efter år av sökande efter Edward så hamnar William till slut i Japan. Ett land som ligger i ruiner efter att ändlösa krig lett till att landet översvämmats av demoner. Väl där träffar William en man som heter Hanzo. Hanzo ser potential i William och ber honom om hjälp med att döda demonerna.

Hanzo ser potential i William och ber honom om hjälp

Nioh är väldigt likt Dark Souls och Bloodborne men några skillnader finns. T.ex. så har attackknapparna flyttats från axelknappar till fyrkant och trekant, något som jag som gammal hack ‘n slash-spelare tycker känns mycket mer naturligt. Spelet bjuder även på en hel del cut scenes så man får en historia berättad medan man spelar, till skillnad från Dark Souls och Bloodborne, där man måste hitta all lore själv.

Nioh är, även det, oförlåtande svårt. Alla fiender har sina unika attackmönster som man måste lära sig för att kunna besegra dom. Att bara hamra på attackknapparna fungerar inte då den lilla stamina man har inte räcker till mer än några slag i taget innan man måste vila lite. Man kan, genom att trycka på R1 vid rätt tillfälle få tillbaka mycket av sin stamina vilket förkortar väntetiden avsevärt. Men, det är ändå väldigt mycket tassande runt fiender med småjabbar lite då och då medan man försöker lära sig hur just den typen av fiende beter sig. Jag känner mig ofta som ett rovdjur som cirkulerar runt mitt byte och gör små hugg mot det innan jag går in för nådastöten.

Det finns tre olika ställningar att välja mellan

Även om Nioh är svårt och döden tar mig ofta så kan jag aldrig skylla på något annat än mig själv. Kontrollen är bra och jag har inte upplevt några buggar i den. Det är mycket att hålla reda på, det finns tre olika ställningar att välja mellan: låg, mellan och hög, vilka är olika effektiva mot olika fiender, och att i stridens hetta växla mellan dom olika blir lätt rörigt och man tappar lite flyt och så dör man. Man kan även hitta gravar från andra spelare och man ser vad dom har för raritet på sin utrustning, vilken level dom är och vilken svårighetsgrad dom har. Sen kan man återuppliva en datorstyrd version av dom som man får slåss mot för en chans att dom droppar något av sin utrustning. Möjligheten att kalla in en spelare för att få hjälp finns också vid de altare som även fungerar som checkpoints och det är även där man levlar upp.

Det finns även ett prestigesystem där man, efter att ha uppfyllt olika kriterier (döda 100 fiender av den typen, döda 100 med svärd o.s.v) kan lägga till bonusstats. Har du spelat Borderlands 2 så kommer du att känna igen dig. När man dödar fiender får man Amrita, (inom hinduism den dryck som ger gudar deras odödlighet), och det är Amrita man samlar på sig för att levla upp. Man kan även byta rustningar och vapen mot Amrita. När man dör lämnar man efter sig all Amrita som man sedan måste plocka upp igen och dör man innan man gjort det är den förlorad för alltid.

Det finns även en dojo där man kan öva på olika typer av ninjutsu

Mellan uppdragen så har du en karta där du även kan välja uppdrag, uppgradera vapen och spela om redan klarade uppdrag med vänner eller random spelare på internet. När jag spelade var det väldigt svårt att hitta någon att spela med men jag hoppas att det ändrar på sig när spelet släpps. Det finns även en dojo där man kan öva på olika typer av ninjutsu, magi och sätt att slåss utan att vara orolig för att bli av med Amrita.

Musiken är tydligt japansk och passar väldigt bra in i spelet. Det enda jag har att invända är att jag skulle vilja ha mer av den. Ibland är den plågsamt frånvarande. Rent grafiskt är Nioh snyggt, inte det snyggaste som släppts med helt klart snyggt nog för att stå sig mot de flesta titlar på marknaden.

Är du inte en fullfjädrad självplågare så finns det gott om spel med lägre svårighetsgrad att välja mellan

Allt som allt är Nioh ett underhållande spel och även om jag tycker att allt grindande man måste göra för att kunna levla upp och spöa de väldigt svåra bossarna blir väldigt långdraget till slut så har jag ändå haft ganska roligt. Jag tror att det här är mest ett spel för fans av genren, det är väldigt svårt och kräver mycket tålamod och målmedvetenhet för att klara. Jag har inte spelat så mycket av den här typen av spel tidigare och har mycket att lära vilket blev plågsamt uppenbart då jag bjöd förbi systersonen, 14 år, som är lite av en Dark Souls-savant och han kom längre på en timme än vad jag gjorde på fem.

Är du ett fan av Dark Souls så kommer du nog att gilla Nioh. Är du inte en fullfjädrad självplågare så finns det gott om spel med lägre svårighetsgrad att välja mellan.

Nioh

8