• Testad plattform:  Windows
  • Utvecklare: Imprint-X
  • Utgivare: Imprint-X
  • Genre:  Puzzle
  • Finns till: Android | iOS | OS X | Windows
  • Släpps: 2017-01-26

Ett pusselspel som kretsar kring att trycka på knappar låter enligt mig väldigt mediokert, om inte rätt ut tråkigt. Med 100 banor att låsa upp och 700 knappar att trycka på så spelar man som en hackerklon som ”räddar intellektuella genom att hacka sig in i infekterade hjärnor och besegra de mystiska väktarna”.

Själva storyn är absolut inte helt uppenbar, introt är väldigt fångande och ger en frågor om vad spelet egentligen handlar om. Men enligt utvecklarna själva så är det ”ett robotiskt virus som härjar! Nanorobotar, så kallade väktare, förslavar människor”. Jag måste erkänna att det är intressant att de inte berättar detta utan att det är du som spelare som själv får försöka dig på att förstå situationen du är i, om du nu vill veta vad det är som händer, men även om man vill veta så är det inte mycket mer än din fantasi som kan ge dig svaret på den frågan.

så spelar man som en hackerklon

Tillbaks till väktarna, det finns 100 stycken att besegra genom att klara pussel där du behöver använda dig utav din minnes-, reaktions- och logisk-analytiska förmåga. De här ”väktarna” som utvecklarna kallar det, är nivåerna, pusslen som man behöver klara av. Personligen tycker jag att väktare är ett konstigt namn för en ”rymdstations-liknande” pryl, men som sagt innan,spelet och vad allting är väldigt vagt förklarat så därför är det öppet för egna tolkningar.

Rakt på när man startar spelet så är det visuellt fångande, med liknande stildrag som är väldigt retro fast med finare och mer polerad grafik, det påminner mig direkt om Hotline Miami och Faster Than Light som enligt mig är väldigt snygga spel.

Första banan börjar med att du helt enkelt får lista ut vad du ska göra, det är en väktare som ligger framför dig och en fyrkantig knapp som står ut lite ifrån det hela. Du trycker på knappen och tas direkt vidare till nästa väktare som även den har en knapp. Du trycker på den och fler knappar ploppar ur toppen av väktaren, du trycker på knapparna och i stort sett så har spelets mekanik förklarats för dig. Detta är ett stort plus för min del då många spel nuförtiden är allt för ”snälla” mot spelarna. Men med finurlig användning av färger, blinkande lampor och olika figurer börjar man snabbt förstå sig på hur nya pussel fungerar, tror man iallafall. Det finns alltid den känslan om att något otänkbart kommer att hända när man trycker på någon knapp, känslan påminner lite smått om hur det är att gå runt ett hörn i ett skräckspel.

påminner mig direkt om Hotline Miami och Faster Than Light

Spelet blir fort smått beroendeframkallande och jag som personligen brukar vilja försöka nå perfektion i liknande spel startade om de banor jag inte fick full pott på för att lösa problemet jag hade innan, detta kunde man göra väldigt smidigt och jag får ge lite props för det. Musiken i spelet är liknande FTL, väldigt lugnande och mysigt samtidigt som den blir stressande i mer ”hårresande” situationer. Ljudeffekterna overall är väldigt klara och de är lätta att följa i situationer där man kan använda sig efter dem. Väldigt simpel gameplay, lätt beroendeframkallande, men det känns lite som att spelet skulle göra sig bättre som ett mobilspel till och från. Men det var samtidigt uppskattat att kunna ha precisionen man får med en datormus. Jag ser lätt att man kan komma tillbaka till spelet efter ett uppehåll, då det finns ett turbo-läge och det skulle kanske t o m vara intressant att speedrunna.

jag som personligen brukar vilja försöka nå perfektion i liknande spel startade om de banor jag inte fick full pott på

Storyn för mig var lite oklar, jag förstod mig på att det var någon sorts alien-grej som hände men inte fören jag läste beskrivningen på deras hemsida förstod jag vad spelet verkligen handlade om. Jag skulle väl kunna ge det 5/10 då jag troligtvis skulle kunna ha det på min mobil och spela det, glömma bort det och komma tillbaka till det någon gång, men det är troligtvis inte något jag skulle vilja ha på datorn och ”rå-spela” som många andra titlar jag har spelat nyligen, så plocka hellre upp spelet till Android eller IOS. Men eftersom jag inte har spelat så många pusseltitlar på den senaste tiden så var det en frisk fläkt med ett spel som inte berättar allt för mig, utan man behöver spela, prova och klicka sig fram för att förstå spelets mekanik.

Imprint-X

5

60/10