• Utvecklare: Square Enix
  • Utgivare: Square Enix
  • Genre:  Rollspel
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-4 Online (Co-op)
  • Finns till: Playstation 4 | Xbox One
  • Släpps: 2016-11-29

Det är svårt, extremt svårt att erkänna när man har fel. När Final Fantasy XV utannonserades i maj 2006 då under namnet: Final Fantasy Versus XIII hade jag gett upp på seriens mer action inriktade stil, jag förstår att en serie måste utvecklas och hänga med i tiden men jag älskade verkligen de gamla stridssystemet i de äldre Final Fantasy spelen. Innan del 15 fick vi b.la ta del av ett mörkare Final Fantasy, ett helt omgjort Final Fantasy Online, en HD Remake på ett av seriens mest älskade del och senast ett gulligt Final Fantasy spel. Med 100% säkerhet var jag bombsäker på att del 15 skulle bli skit, jag hade fel Final Fantasy XV är allt annat än skit. Vad är det då som gör del 15 så magisk?

Final Fantasy Xv börjar med att Prins Noctis ger sig av från kapitalet tillsammans med sina tre vänner/följeslagare; Ignis, Promto och Gladius. Alla tre har olika färdigheter som de använder sig av för att hjälpa Noctus under äventyrets gång och under alla strider som du kommer få ta del av i årets bästa Rpg! Kungariket Lucis är det sista stycket land som inte fallit offer och förlorat som resten av landet då de onda Niflheim som för krig och vill åt kristallen som finns i huvudstaden Insomnia. Noctis ger sig iväg för att möta sin fästmö Yunafreja och här börjar äventyret. Det känns svårt att skriva mer om själva storyn då jag anser den bäst upplevs själv, med det sagt är det absolut inte det bästa jag upplevt från ett Final Fantasy spel men den duger gott och väl.

Jag ligger på över 80 timmar spelade

Stridsystemet är nästan perfekt och det enda som sänker ned det en smula är faktumet att kameran i spelet inte är 100% och att det tar en stund att lära sig, inte för det är komplicerat utan för att det är annorlunda och just annorlunda är nyckelordet för hela Final Fantasy XV som helhet. Square Enix lånar lite av tidigare titlar som Final Fantasy VIII där magi drogs från fiender, fast istället för att dra ur det från fiender gör du det istället från kristaller som finns utspridda runt om i världen. Is, eld, och åska dessa kan du antingen stärka genom att boosta dom med samma element eller lägga till något föremål för att kasta trippel version eller högre av den magin du valt. Sist men inte minst kan du även kombinera alla tre för att skapa en ”Tri-Cast”

Förutom magier får även Noctis och de andra nya vapen underspelets gång, fast de vapen du köper till dina tre vänner är inte i närheten av så kraftiga som de Noctis får från olika kungsgravar som finns runt om i världen. Dock tar dessa på Noctus hälsa och går därför inte att överanvända. Senare i spelet kommer du även låsa upp ”special attack” Dina tre vänner kan även använda sig av specialattacker genom en mätare som laddas upp och när denna nått en-tre nivåer håller du inne en knapp och sedan väljer upp, ned eller höger på styrkorset för att skapa en kombo-attack. Dessa attacker är nästan ett måste under svårare strider och bossar.

Det finns så otroligt mycket att göra i Final Fantasy’s värld

Ett annat Final Fantasy spel del 15 lånat av är XII och spelets ”hunts” dessa hunts är precis vad de låter som, jakter på diverse monster som ger olika belöningar och höjer din nivå som jägare och ger svårare hunts med bättre belöningar. Du levlar även i detta och vart efter får du även väldigt bra belöningar för dessa. Det finns så otroligt mycket att göra i Final Fantasy’s värld. Kartan är enorm och hade det inte varit för Regalia (din bil) samt Chocobos hade det tagit en evighet att ta sig runt, det finns några små knep jag rekommenderar när du spelar igenom spelet; Du kan nästan alltid teleportera dig till bilen och även till senaste sovplats du spenderat natten på. Jag ligger på över 80 timmar spelade och har fortfarande massvis med saker att göra och hämta, en och annan överraskning att uppleva. Slutligen kan jag bara avsluta med att Final Fantasy 15 är magiskt och ett Final Fantasy för tiden, att Square Enix var oroliga för att del femton inte skulle sälja tillräckligt kan de glatt koppla bort då spelet i skrivande stund sålt över sex miljoner exemplar.

Final Fantasy XV

9

90/10