• Utvecklare: Firaxis Games
  • Utgivare: 2K Games
  • Genre:  Turn-based strategy
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-18 Online
  • Finns till: Windows | OS X
  • Släpps: 2016-10-21

Strategi i all ära, och nu var det ju faktiskt hela 6 år sedan vi senast såg ett riktigt Civilization-spel. Beyond Earth ser jag personligen mer som ett sidospår som inte riktigt bjuder på samma känsla som spelserien tidigare har gjort men nu är vi alltså där igen. Civilization VI bjuder in oss spelare till en fantastisk palett av färger, strategiska schackdrag och lömsk diplomati när den är som absolut bäst.

En kall Februaridag 2001 när jag kom hem ifrån skolan på min 12-års dag fick jag öppna ett stort och tjockt paket, ett paket som innehöll ett PC-spel, det kunde jag se på långa vägar. Det var på den tiden man kunde samla på stora och fräna spelkartonger som hade en helt egen historia, jag hade fått Civilization III i födelsedagspresent, ett spel som jag tidigare hade sett min far spela som en demoversion och som trollband mig totalt. Jag minns svagt att det tog ett tag att installera spelet men när vi väl var inne och möttes av en explosiv regnbåge av färger, omfattande forskning kring det runda hjulet, sylvassa svärdsspetsar och stängsel för att fånga in djur och hålla på med uppfödning av dessa, och leva av dess kött. Allt fanns verkligen på plats i ett spel som den 12 åriga jag fick uppleva.

Att scouta världen är minst lika viktigt som att försöka få den egna civilisationen att fungera

Sedan barnsben som jag nu kan kalla det, 16 år senare, erbjuds jag möjligheten att återigen få bidra till forskningen, utforska den okända världen och agera värsta diplomaten med omvärlden. Skillnaden den här gången är att jag själv spelar spelet, det är mina egna handlingar och vägar kring forskningen och utforskandet som formar världen. Det som nu fångar min uppmärksamhet på ett djupare plan är hur komplext och alldeles utmärkt Civilization-serien är utifrån ett strategiskt perspektiv. Minsta lilla val har en påverkan på spelvärlden vare sig det handlar om att du bygger en skogshuggar-stuga istället för att hugga ned träden på en viss plats, upptäcker ett känt underverk före en annan nation eller tar hjälp av ”Sub-nations”; mindre byar som inte ägs av någon, för att skapa värdefulla handelsvägar. Minsta lilla handling har en bi-effekt.

Civilization VI är ett fenomenalt spel på många sätt, och den lilla korta referensen till min första upplevelse av spelet kan återkopplas till min senaste, det är minst lika kul och intressant, minst lika engagerande och komplext som första gången jag såg spelet utspela sig på skärmen. Handlingen i spelet utgör spelaren själv, antingen spelar vi tills herravälde uppstår, att du tar över hela världen och utrotar alla andra nationer helt enkelt. Det finns även möjlighet att tävla inom kultur, resa till rymden eller diplomati. Alla dessa valmöjligheter gör varje spelsession till väldigt unik, ena gången kan vi bygga oss en stor och stark armé i ett försök att ta över andra nationer, andra gången försöker vi genom diplomatin och köpslå om saker vinna ett diplomatiskt krig och fred på hela planeten. Givetvis kommer motståndarna som antingen består av andra spelare på nätet eller datorer försöka sätta käppar i hjulen för dig, för de har exakt samma mål som dig. De kan genom olika fredsavtal göra dig ovän med flera motståndare samtidigt, om det är så att du går på en diplomatiskt stark nation.

Krigets historia kan utspela sig både till havs, på land eller i luften

Som spelare finns det möjlighet att skräddarsy sin upplevelse genom att vi ges valet att välja en stor ledare för olika länder som vår egen. Jag brukar slumpa fram detta, och även här bär ledarna helt olika spelstilar med sig per automatik då ledarna har olika positiva och negativa sidor med sig. I mitt senaste spel antog jag mig rollen som Ghandi, en ledare vars diplomatiska styrka vinner över den militäriska alla dagar i veckan, vilket betydde att mitt huvudsakliga mål var att skapa fred. Inte bara fred för min egen del, utan även sinsemellan mina motståndare.

Komplext, avancerat, strategiskt och underhållande är fyra ord som får sammanfatta min resa med Civilization VI. Många gamla minnen väcks åter till liv i ett så pass enastående spel som gör att talspråket ”Bara en runda till” lever vidare ytterligare ett par år. Det är en helt fantastisk känsla att sitta där och märka hur varje val för med sig en effekt, hur varje val kan leda oss närmare världsfred eller världskrig, varje val vars syfte är att ta mig närmare vinsten på sitt eget lilla vis.

Sid Meier's Civilization VI

9

90/10