• Utvecklare: Tripwire Interactive
  • Utgivare: Tripwire Interactive
  • Genre: First-Person Shooter
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-6 Online
  • Finns till: Playstation 4 | Windows
  • Släpps: 2016-11-18

Just nu är det många spel som lanseras, som jag på något sätt alltid kunnat hämta erfarenheter från när jag var mindre och spelade spel. I just det här fallet är det min lillasyster som, under tiden jag nördade Counter-Strike, spelade just Killing Floor. Det var ett spel som handlade om att ta död på horder av zombies, allt ifrån små människozombies till riktigt stora monster eller galna vetenskapsmän. Killing Floor 2 tar vid ungefär där dess föregångare avslutade, och gör ett helt okej jobb med hela konceptet. Låt mig försöka slakta oss igenom recensionen och ge er lite mer kött på benen kring vad jag menar.

Killing Floor 2 går alltså ut på att ta död på vågor av fiender som i spelet består till majoriteten av zombies. Banorna är oftast utformade på så sätt att man börjar på ett redan förutbestämt område, och allt eftersom att fienderna dödas kan du och ditt lag ta sig djupare in i djungeln, fortet eller laboratoriet. Killing Floor 2 går att spela med upp till fem kamrater. I det här spelet har de även fått det klyftiga namnet ”Zed” utifrån viruset som har gjort dem till aggressiva odöda.

Killing Floor 2 går alltså ut på att ta död på vågor av fiender som i spelet består till majoriteten av zombies

Som spelare väljer du till en början en klass som avgör vilka typer av vapen du presterar bäst med eller vilka förmågor du ges. Du kan exempelvis välja att vara sjukvårdare vilket gör det möjligt att ge liv till dina kamrater men som samtidigt gör dig till ett enklare och mer prioriterat byte för Zeds. Eller varför inte smälla hjärnsubstansen från zombiehundar eller stora tjocka giftgubbar med ett dubbelpipigt hagelgevär samtidigt som du kan ge kamraterna möjlighet att köpa mer ammunition direkt ifrån ryggsäcken på dig. Självklart finns det möjlighet till att uppgradera förmågorna genom att samla erfarenhetspoäng. Nu ställer ni er säkert frågan: hur erhåller jag erfarenhetspoäng? Jo, genom att döda Zeds!

Varje nivå spelas med antingen ett fåtal vågor fiender (3-5 st) eller flera vågor (10-15 st) beroende på nivåns upplägg och storlek. Efter varje avklarad nivå gäller det att så fort som möjligt ta sig till närmsta portabla affär, en affär som slår upp sina dörrar under ett tidsspann på en minut där det finns möjlighet att uppgradera sina vapen, köpa sig en större arsenal eller andra nödvändigheter för att ta sig an nästkommande Zeds.

Vissa banor är så pass svåra att man aldrig kan stå still och känna sig säker

I sitt utförande är Killing Floor 2 ett väldigt simpelt men underhållande spel. Efter ett tag kan det kännas repetitivt men faktum är att större delen av alla nivåer bjuder på säregna utmaningar samt möjligheten att förändra spelsättet för dig som spelare genom att erbjuda valmöjligheten att spela som olika klasser. Den största utmaningen blir att köra några av de längre banorna där det mot slutet kommer upp emot 300 fiender tillsammans med en boss, och de kommer ifrån alla möjliga håll och kanter. Vissa banor är så pass svåra att man aldrig kan stå still och känna sig säker, för Zeds kommer ur ventilationshål, brunnar i marken eller droppandes ifrån takplattorna.

Som jag nämnde tidigare kan det dock kännas något repetitivt, och det här är ett spel som helst ska undvikas att spelas ensam med tanke på hur svårt det måste vara att hålla koll på alla fiender, men samtidigt känns det som att samarbetet är en stor del av spelets grundidé, så varför försöka gå emot strömmen. Det finns egentligen ingen större handling förutom att du vid varje nivå ska stoppa en slutboss som står sig ansvarig som världshärskare. Om du nu vid juletider saknar ett spel att rensa horder av fiender tillsammans med en polare så bör du definitivt skaffa Killing Floor 2.

Killing Floor 2

7

80/10