• Utvecklare: Capcom Vancouver
  • Utgivare: Microsoft Studios
  • Genre:  Survival horror | Action-Adventure
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-4 Online (Co-op)
  • Finns till: Windows| Xbox One
  • Släpps: 2016-12-06

Det närmar sig jul. Luftens isande bris har kylt kaklet som stöder din kind. Ljudet av raspigt gurglande ur sönderruttnande halsar tonas sakta in till ljudet av julmusik. Din syn har svårt att behålla sin fokus och en svajande svart massa framför dig är det enda du lyckas urskilja. Ditt töcken lättar och några väl valda svordomar vittnar om att ditt medvetande har återkommit. Framför dig står de odöda.

Så börjar Dead Rising 4. Spelet som i sina tre tidigare installationer har etablerat sig i zombiegenren och verkar inte vilja sakta ner i sin svarta humor och överdrivna splatter. Dead Rising 4 utspelar sig ett år efter det senaste spelet och här möter vi återigen protagonisten Frank West som vi känner igen från seriens första spel och från Dead Rising: Off the Record. Vi tar även ett återbesök i staden Willamette där världens största köpcentra har byggts. Tyvärr råkar det även vara så att ytterligare ett zombievirus har spridit sig, ett virus som verkar vara resistent mot det vaccin hela världens befolkning har tagit.

deadrisingfourpicthree

Framför dig står de odöda

Frank West arbetar som reporter och har dedikerat sitt liv åt att exponera orättvisor i världen. Han är även känd för att dokumentera det första zombieutbrottet och har nu tvingats axla den rollen återigen. Med sin kamera och ett och annat hemmasnickrat vapen ger han sig i kasst med att fotografera, halshugga och skojfriskt massakrera stadens zombies. Med sin kamera kan han analysera ledtrådar som leder till storyns framfart, hitta nya hjälpmedel eller hitta nya blueprints för att kunna skapa nya vapen. Capcom, spelets utvecklare, har valt att skippa den tidigare befintliga timern i spelet för att ge spelaren oändligt med tid till att utforska världen.

Att få oändligt med tid till att kunna utforska alla skrymslen och vrår är något som verkligen behövs i Dead Rising 4. Efter att ha spenderat fyra timmar på en och samma karta lyckades undertecknad endast hitta hela 36% av alla hemligheter. Detta alltmedan tusentals av före detta människor slaktades på obönhörligt sätt med hjälp av julpynt. Julpynt finns det nämligen gott om och spelet känns i tiden då det släpps den sjätte december. Att utbrottet har skett i samband med Black Friday känns nästan som en samhällskommentar men är förmodligen bara en bra ursäkt till att låta viruset sprida sig snabbare.

deadrisingfourpicone

sin svarta humor och överdrivna splatter

Vapen är spelets ständiga motivation. Såväl som kombinerade vapen har vi även kombinerade fordon; matcha två saker för att få en helt ny sak. Vad sägs om ett svärd med flytande kväve som fryser ihjäl zombies och exploderar dem till pudersnö? Eller varför inte en leksaksbil med strömförande hölje som skjuter elektriska trådar? Spelets teknologi stannar inte vid verklighetens logik och flera vapen nyttjar kemi, komedi och magi. Min personliga favorit är lasersvärdet, med en nästan upphovsrättsinträngande likhet till Star Wars version.

Om du mot all förmodan skulle känna dig ensam bland tusentals zombies (samt en och annan galen människa) så finns även ett fyrspelarläge online i form av co-op. Läget går ut på att tillsammans utföra uppgifter under en viss tid. Varje spelare är karaktärer som du kommer att möta som Frank i singleplayerläget.

deadrisingfourpictwo

Min personliga favorit är lasersvärdet

Dead Rising 4 känns som en mix av Left 4 Dead och Dead Island med de massiva horderna av köttätande zombies tillsammans med finurliga vapenkombinationerna, men spelet står ändå på egna ben och förtjänar inte att bli jämförd som en klon av dessa två. Spelet kombinerar sadistisk slakt och ledtrådspussel tillsammans med svart humor. Grafiken är inget som hänför men animationerna i hur de odöda dör (höhö) och hur episka många vapen blir när man kombinerar dem höjer betyget. Pausmenyns glada julsånger ligger i såpass stor kontrast till spelets skrik, explosioner och plaskande att det alltid drar på mina smilband. Ljudindikationer nära ledtrådar gör även att spelet är värt att upplevas med en högre volym – som om inte allt mord redan skulle motivera till det.

Avslutningsvis vill jag nämna två saker: för det första så kan recensionen omöjligt ta med alla element som spelet innehåller utan att göra texten till en roman. Dead Rising 4 är fullpackad av småsaker och mysterier som kräver minst ännu en playthrough. För det andra så känner jag att spelet står och faller på sig självt; det är mer lockande att plocka upp handkontrollen och utöva uppdämda aggressioner än att involvera sig i den redan tunna storyn. Detta gör Dead Rising 4 mer till ett partyspel än till ett episkt zombieäventyr och det är svårt att ge den ett betyg som är likvärdigt andra spel som faktiskt är bättre. Gillar man tidigare titlar i serien så har jag svårt att se att man skulle bli besviken av den här.

Dead Rising 4

5.75

60/10