• Utvecklare: Infinity Ward
  • Utgivare: Activision
  • Genre: First person-Shooter
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-18 Online
  • Finns till: Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2016-11-04

Space… the final frontier, ja så brukar det låta i en ganska känd sci-fi serie, men det tar inte bort faktumet att Call of Duty nu verkligen har begett sig ut i rymden och dessutom bjuder den senaste installationen av den kända FPS-serien på en riktigt bra kampanj.

I Call of Duty Infinite Warfare får vi som nämnt ovan bekanta oss med rymden, ny spelmekanik i tyngdlösa miljöer där du tillsammans med ett boost pack på ryggen kan ta dig till olika planeter, satelliter och asteroider. Du sätts i rollen som Captain Nick Reyes, en Tier 1 Special Operations pilot vilket betyder att du kommer få sätta dig i cockpiten och strida i rymden i din ”Jackal” och för första gången är detta inte på så kallad ”on rails” och du ges friheten till att själv styra skeppet (i alla fall inom vissa ramar). Självklart kommer du även att befinna dig på planeter och markstrida samt skjuta hejvilt på bad guys.

Callofdutyinfwartxtscrnone

Du kommer få sätta dig i cockpiten och strida i rymden

Övergången mellan dessa två fungerar väldigt bra och jag gillar verkligen vad Infinity Ward tagit den annars stela ”osynligt styrda” shootern. Kampanjen bjuder på en riktigt bra actionspäckad historia och många av idéerna man lagt in i spelet känns fräscha. Även om de kunde ha lagt in mycket mer känns det som att viljan till att ändra på något som kanske börjar bli lite uttjatat finns där, men framför allt så vågar de och det ska Infinity Ward ha cred för! Det dröjer inte längre förrän du får ditt egna skepp som ute i den mörka rymden agerar som din base of operations. I skeppet, som heter Retribution, kan du välja uppdrag. Själva kartan där du väljer dessa för tankarna till Mass Effect och de olika solsystemen.

Målet med uppdragen är att ta kål på olika enheter och generaler som fienderna har och på så sätt försvaga dem. Mr. Bad Guy som spelas av Kit Harington (John Snow i Game of Thrones) gör en verklighetstrogen roll och det känns kul att se honom i något annat än den roll de flesta av oss känner till. När du har eliminerat några fiender och klarat av uppdrag får du även nya utseenden till ditt egna lilla attackskepp, men under uppdrag kan du även hitta vapen och annat som du kan scanna för att på så sätt kunna uppgradera din nuvarande arsenal eller få helt nya vapen. De prylar du har tillgång till är verkligen roliga att använda sig av, den datorn du har på armen kan du t. ex hacka fienderobotar med så de skjuter på sina egna eller spränger sig själva.

Callofdutyinfwartxtscrntwo

Du sätts i rollen som Captain Nick Reyes

Infinite Warfare har även ett nytt (kanske omöjligt spelläge) som går under namnet ”Yolo Mode”. Precis som namnet antyder (You Only Live Once) har du inte någon som helst återhämtning av hälsan när du blir skadad, ditt vapen kan skjutas ur dina händer, du blir långsammare om fienderna skjuter dig i benen och dör du får du starta om hela spelet – alltså INGA checkpoints. Jag kan tänka mig att detta spelläge är perfekt för spelare som älskar Dark Souls eller är ute efter en riktigt j*vla utmaning, men jag som är gammal nog att inse att jag inte klarar av det ger mig inte ens in på det.

Soundtracket är mycket bra och även ljudeffekterna är pampiga. Att befinna sig i rymden och endast höra sina andetag skapar en slags stämning som är väldigt påtaglig och jag blir nojig att syret ska ta slut även om det inte gör det. Kontrollen är simpel och sitter som den ska, inga konstigheter eller svårigheter alls och alla effekter samt dess väldigt snygga grafik gör Call of Duty: Infinite Warfare till en av de bästa singleplayer kampanjer jag spelat på länge och inte sedan Black Ops I och II var det så spännande som den senaste installationen är!

Callofdutyinfwartxtscrnthree

Det var längesedan jag kände mig som en sopa i ett FPS-spel

Multiplayerdelen är den del som de flesta som inskaffar ett FPS-spel är ute efter och tyvärr lyckas inte Infinite Warfare särskilt bra här. Missförstå mig rätt; det är inte dåligt på något sätt men det är heller inte något nytt. Istället har man valt att ha med småsaker från tidigare titlar i serien, du kan till exempel springa på väggar som i Advanced Warfare. Efter cirka en timmes spelande känns det som att det räcker, jag har blivit skjuten i ryggen nio av tio gånger av de som inte är för gamla och av de som spelar på proffsnivå. Det var längesedan jag kände mig som en sopa i ett FPS-spel och även om mina personliga färdigheter inte spelar någon roll på betyget så finns det såpass lite att uppleva i multiplayern, även om jag önskade att detta inte var fallet. Djup och nya element är verkligen avsaknade här.

Zombieläget är skoj som alltid och där Call of Duty Black Ops II hade tuggummi som power-ups har Infinite Warfare spåkort. Som alltid är det kooperativt spelande som gäller, upp till fyra stycken vänner eller främlingar kan spela tillsammans och Infinity Ward har gjort sitt bästa för att anpassa läget till helt nya spelare i serien, vilket jag tycker att de har lyckats ganska bra med. Det känns verkligen som att alla måste samarbeta mer än någonsin för att komma vidare, och istället för att vara i rymden startar du äventyret i en nöjespark.

Callofdutyinfwartxtscrnfour

Infinity Ward har gjort sitt bästa för att anpassa läget till helt nya spelare

Sist men inte minst innehöll även den version som vi recenserade HD Remastern av det fantastiskt spelet: Call of Duty Modern Warfare (Legacy eller deluxe versionen) som för mig, när det kom ut, både var ett fantastiskt actionpackat FPS som höll oss spelare fast framför skärmen och som kändes som en otroligt bra actionfilm där du var huvudrollsinnehavaren. Att träffa Soap, Price och alla de andra hjältarna en gång till känns underbart och verkligen rätt i tiden, alla uppdrag är precis lika bra som du minns dem men mycket mycket snyggare denna gång. Även om detta inte höjer betyget då det är ett helt separat spel är det en mycket välkommen bonus för de som bestämmer sig för att skaffa de versioner HD remastern ingår, och ska vi snacka multiplayer tror jag du kommer hitta tillbaka till där det började för många nämligen i just Modern Warfare.

Call of Duty: Infinite Warfare

7.5

80/10