• Testad plattform: Playstation 4
  • Utvecklare: Square Enix
  • Utgivare: Square Enix
  • Genre: Roleplaying
  • Finns till: Playstation 4 | Playstation Vita
  • Släpptes: 2016-10-28

I World of Final Fantasy får vi kära återseenden från många karaktärer i de olika delar som serien bjudit på under årens alla titlar, komplett med mysigt gullig grafik vilket ger en ganska rejäl känsla av avkoppling. Till min stora förtjusning har Square Enix använt sig av ”Active Time battle” vilket är något jag saknat enormt men som jag samtidigt kan förstå att man valt att gå ifrån i senare delar av serien.

Spelet känns som en hybrid mellan Final Fantasy och Kingdom Hearts vilket är på både gott och ont. En sak som störde mig direkt och som jag vet har stört andra enormt mycket är faktumet att Square Enix erbjöd spelare möjligheten att få de Japanska rösterna med Engelsk text tillgängligt om man förbokade spelet. Gjorde man inte det så fick man som jag bita i det sura äpplet och tvingas lyssna på de Engelska rösterna, de är inte horribla men som de flesta vet är oftast de Japanska bättre och känns mer genuina på något sätt. Den allra värsta rösten tillhör tyvärr en av de karaktärerna som pratar mes i spelet nämligen Tama. Denna varelse blir direkt något jag önskar jag kunde döda men så är inte fallet och jag får helt enkelt överleva den extremt jobbiga rösten och sättet hon talar på.

Sist men inte minst finns det även XL monster

Grafiken är vacker och trots att majoriteten av karaktärerna är gjorde i så kallade ”Chibi” stil. Du kan ändra dina karaktärer till mer ”vanliga” genom ett enkelt knapptryck, detta för att lösa pussel, komma åt skattkistor m.m. även musiken är passande och under spelets gång kommer du stötta på en hel del familjära musikstycken som sätter sig i huvudet direkt. Kontrollen är även väldigt simpel och okomplicerad, du styr karaktärerna med ena spaken och kameravinkeln lite lätt med den andra. Striderna är lite mer invecklade då man använder sig av infångade monster (Mirages) som hjälpmedel (men det kommer vi strax in på) Mekaniken för striderna är otroligt roligt och känns ganska nytt och fräscht. Det finns två konfigurationer du kan använda dig av; En där två monster står på ditt huvud eller den andra när du är liten och kan använda dig av större monster som du kan sitta på.

För att underlätta spelets kärnmekanik och tanken bakom World of Final Fantasy’s stridssystem får du tänka Pokémon, du samlar helt enkelt på dig olika monster (alla är givetvis från någon del i Final Fantasy serien) och sedan levlar du dessa för att byta skepnad, lära dom nya färdigheter samt storlek. Monsterna kräver olika saker för att bli infångade och det är inte alltid lika lätt som man kan tro, några monster kanske vill bli healade medan andra behöver bli berserk, attackerade av en specifik typ av magi o.s.v. Det hela håller spelet ganska fräscht under en längre tid.

Champion medals vilket agerar som en typ av summon magi

Storyn i World of Final Fantasy sätter dig i rollen som de två tvillingarna Lann och Reynn som plötsligt vaknar upp i sin stad helt utan invånare, bättre blir det inte av faktumet att de bägge verkar lida av minnesförlust. Karaktären Enna Kros dyker upp och berättar för tvillingarna att de måste använda en portal till världen som heter Grymoire, där de kanske kan återfå sina minnen genom att besöka platser, pratar med karaktärer och fånga så många Mirages de bara kan. Tvillingarna har till sin hjälp den fruktansvärt irriterande Tama som ger dem tips under spelets gång och agerar som en slags guide. Grymoire världen är uppdelad i två fraktioner; de som anslutit sig till Bahmut armen och de som strider emot dem (den förstnämnda försöker skapa kaos och förslava alla som bor i världen) och här börjar vår resa och mer än så tänker jag inte avslöja kring storyn.

De olika platserna vi får besöka är varierande och miljöerna och landskapen vackra, det hela känns som ett homage till alla de äldre Final Fantasy spelen vilket jag inte alls trodde eller tänkte när jag såg trailern på World of Final Fantasy under E3 2015 och blev ganska besviken. Inlärningskurvan är lagom och man känner sig sällan frustrerad över att man inte kommer vidare eller inte förstår vad man ska göra härnäst och att samla på sig olika monster är verkligen både kul och beroendeframkallande. Under spelets gång får du även tag på så kallade ”Arma gems” som låser upp olika sekvenser vi annars inte fått se i spelets värld vilket ger dig belöningar när du slutför dessa, men arma gems ger dig även möjligheten att låsa upp så kallade Champion medals vilket agerar som en typ av summon magi och tar fram en champion (känd figur från Final Fantasy serien) som gör massvis av skada på fiender och bossar eller återställer allt liv våra karaktärer har. Du kan ha upp till tre stycken champion medals går att ha utrustade åt gången, där du själv bestämmer vilka tre som ska användas. Förutom detta finns även ett coliseum där du kan ge dig an utmaningar samt försöka fånga monster du inte kunde fånga innan under spelets gång och sist men inte minst finns det även XL monster som du kan rida runt på och hämta under en strid för extra skada.

Inlärningskurvan är lagom och man känner sig sällan frustrerad

World of Final Fantasy är ett spel jag hade noll förväntningar på men som jag blev glatt överraskad av, det är kul att spela, mysigt och fungerar till de flesta åldrar. Trots ganska tunn story är det allt annat som håller spelet intressant och jag gillar verkligen idéerna Square Enix satt in och som jag nämnde tidigare känns detta som en hybrid mellan två av företagets mest älskade titlar och det är inte fy skam det heller!

En Andra åsikt:

Jag har alltid älskat Final Fantasy som spelserie och att här få ta del av en stor bit i spelets universum som jag egentligen inte haft någon som helst förväntning eller förhoppning på gör mig glatt påmind om en sak; Det görs fortfarande kvalitativa spel som inte är stora mediejippon eller som marknadsförs som spelstudions största spel genom tiderna, som så många andra spel gör. World of Final Fantasy blandar rollspelssegment med en nedbantad version av Pokémon Go. Gotta catch them all, även i Final Fantasy-universumet. Rekommenderas starkt! 9/10 – Lillbirro

World of Final Fantasy

7.75

80/10