• Utvecklare: EA Canada
  • Utgivare: EA Sports
  • Genre:  Sport
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 2-12 Online
  • Finns till: Playstation 4 | Xbox One
  • Släpps: 2016-11-04

EA släppt ytterligare ett hockeyspel, ett hockeyspel som står helt ensam högst upp på tronen vilket kan vara både positivt och negativt. Här nedan ska jag försöka bena ut vad som gör just NHL 17 så himla speciellt jämfört med sina föregångare och varför det kan vara negativt för spelserien i sig att stå utan konkurrens.

Upplägget påminner väldigt mycket hur FIFA-spelen är uppbyggda. Det finns möjlighet att köra igenom ett karriärläge där du styr ett lag eller en ensam spelare, eller varför inte ta dina egenskaper och kunskaper till nätets finrum och försöka klättra på listorna där för att visa vem det faktiskt är som bestämmer. En av de största nyheterna för i år är uppdateringen av HUT, Hockey Ultimate Team. Det här spelläget är precis som jag har skrivit om i FIFA 17-recensionen, du samlar på dig olika stjärnspelare likt hockeykort, skapar ditt egna lag och försöker få ihop lagets kemi. Nytt för i år är inslaget som går under namnet ”Synergy” – har du fler spelare med liknande egenskaper så som prickskytt, bråkstake eller ångvält så förbättras deras egenskaper. I teorin betyder det att du nu har chans att skapa ett mer tekniskt eller ett starkare lag. Dock krävs det minst 3-4 spelare av samma sort för att deras egenskaper ska förbättras.

BILD

NHL 17 sitter ensam på tronen över hockeyspel och bjuder på en häftig atmosfär

Till skillnad från FIFA så spelas NHL med endast fem spelare på planen samt en målvakt. Något som jag personligen saknar i årets utgåva är möjligheten att sitta tillsammans med kompisen och lira en två mot två-match på nätet. En mot en går utmärkt, eller en match där det krävs minst sex spelare i vardera lag (en för varje utespelare samt en målvakt). Det är alltså helt omöjligt att spela på annat sätt än att själv styra hela laget (en mot en), eller styra en spelare, där hela laget styrs av varsin spelare (sex mot sex).

Draft är också ett nytt inslag som är taget direkt ifrån FIFA där man får chansen att välja mellan tolv olika hockeyspelare som man sedan använder för att köra en form av turnering. Antingen gör man det via nätet mot andra spelare, eller offline mot redan förutbestämda lag. Här spelar man fyra matcher, förutsatt att du vinner de första. Vid varje vinst fortsätter vi uppåt och möter ett svårare motstånd i form av ett formstarkare lag eller en annan spelare på nätet med liknande rankning. Vinner du alla matcherna erhåller du fyra stycken draftkort som i sin tur används för att byta in mot spelarkort och förbättring av laget. Efter lite snabb matematik krävs det omkring 50 stycken kort för att få tag på de lite bättre spelarna vilket betyder ungefär 52 spelade matcher à 30-40 minuter per match. Så för att göra ett bra jobb ifrån sig och erhålla en av de lite bättre spelarna krävs det en speltid på minst omkring 35 timmars speltid. Personligen tycker jag att inslaget har ett coolt och genomarbetat koncept men som kräver en hel del tid av spelaren för att nyttja maximalt.

Bild

Det finns väldigt få nyheter i NHL 17, en av dem är spelmotorn och grafiken som inte förbättrats allt för mycket

Att spela NHL 17 känns inte jätteolikt sin föregångare, kontrollerna är desamma, upplägget detsamma liksom hur spelarna både rör och för sig på isen är detsamma. Jag får dock en jobbig känsla trots min förkärlek för hockeyn rent allmänt, men i spelet känns det som att man inom företaget lyckats fånga hela atmosfären och känslan sett till spelet i fotbollsspelet FIFA 17. Det kan ibland kännas trögt att förflytta spelarna samt att vissa av målen som görs känns som riktiga skitmål, rent utsagt. Nu är det ju visserligen sporten i ett nötskal, en liten puck och ett relativt stort mål. I matcher där det är väldigt jämt har det hänt att jag släppt in två-tre riktiga skitmål i slutet av matchen vilket har fått det att koka över rejält och detta på grund av att det kan kännas orättvist. Det är ibland väldigt enkelt att göra mål i NHL 17, men samtidigt kan det krävas monstruösa insatser och teknik för att spräcka nollan på vissa målvakter.

Ett läge som tyvärr har försvunnit i årets upplaga av hockeyspelet är det klassiska NHL Moments, möjligheten för dig som spelare att förändra den redan inskrivna historien. Spela gamla klassiska matcher eller stora Stanley-cup finaler med en helt annan utgång än den som faktiskt skedde i det verkliga livet. I det här läget kunde man tidigare tjäna in ”Coins” som används i Hockey Ultimate Team-läget, men som nu har tagits bort av okänd anledning. Kanske var det så att vissa spelare lyckades lösa ett trick att snabbt tjäna in Coins via spelläget och att det var ett på tok för stort jobb att försöka arbeta runt.

Bild

Ett läge som tyvärr har försvunnit i årets upplaga av hockeyspelet är det klassiska NHL Moments

För att runda av och återgå till varför det kan vara både positivt och negativt kring ett spels ensamrätt på tronen kan göra att spelen i genren kan nå en tröskel som blir svår att ta sig över. Att hitta på stora och häftiga nyheter utan konkurrens är svårt, för det som finns i NHL är det som vi får ta del av inom genren, det finns inget annat på marknaden. Utvecklarna kan känna sig bekväma och bara försöka finslipa föregående års spel, medan en eventuell konkurrens skulle kunna leda till både nya idéer och koncept. NHL 17 är absolut inget dåligt spel men skillnaden ifrån tidigare spel i serien känns inte alls stor. Det skulle enkelt kunnat ha varit en mindre expansion av något slag, än ett fullfjädrat nytt spel till fullpris.

Album

NHL17

NHL17