• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: EA Canada
  • Utgivare: EA Sports
  • Genre:  Sport
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 2-22 Online
  • Släpps: 2016-09-29

Ny säsong och nya övergångar har gjorts. Zlatan Ibrahimovic har flyttat över till England och Manchester United vilket han en gång i tiden sa att han aldrig skulle göra för att England var för dåligt för Zlatan. Det här var det första jag tänkte tillbaka på när jag fick höra om ”Story Mode”-läget i FIFA 17. Zlatan flyttade till England och EA gjorde en berättelse i FIFA, både verkar onekligen ha fungerat utmärkt.

FIFA har vuxit sig stark inom sportgenren och har egentligen bara haft en enda utmanare, Pro Evolution Soccer (PES). I år har just den kampen varit extra hård och PES har verkligen kommit ikapp och förbi FIFA på vissa delar, men i år står FIFA ut med ”The Journey”. I det här läget får vi följa med Alex Hunter som är en mycket lovande fotbollsspelare och som lyder varenda liten rörelse eller knapptryck du gör. Genom spellägets gång kommer Alex att stöta på olika val som du bestämmer över vilket i sin tur leder till att Alex kan bli en störig grabb med attityd, eller en snäll och omtänksam fotbollsspelare. Du får på förhand veta vad just ditt val kommer att mynna ut i, och hur det påverkar Alex’ personlighet. Dessa drag går sedan att se på fotbollsplanen genom en högre grad aggressivitet eller oförmågan att slänga sig in i tacklingar lika frenetiskt. Ett kul moment som ger spelet än mer djup men det hade varit roligare och få välja mellan flera olika dialoger och att vi inte heller får veta på förhand vilken mentalitet som skulle gynnas utifrån valet.

Atmosfären är något som genomarbetats där varje match känns väldigt speciell att spela

The Journey bjuder med oss spelare på en häftig resa ifrån ungdomslaget upp till valfritt A-lag i världens större ligor. Genom att prestera bra på träningarnas olika övningar ökas chansen för Alex att få hoppa in i diverse matcher eller till och med få starta en och annan match. Inför varje match ställs det olika krav på dig som spelare, exempelvis uppnå ett visst betyg, assistera till ett mål eller skjuta ett antal skott mot mål. Det är genom dessa prestationer Alex olika egenskaper som skottstyrka, finess och kroppskontroll ökar, och Alex blir en bättre fotbollsspelare. När denna resa är avklarad låser du upp Alex Hunter som en spelare i FIFA’s kanske mest underhållande spelläge, Ultimate Team. Ultimate Team är sig likt sedan tidigare installationer och det är här vi får spela olika matcher och kupper antingen mot datorn eller mot andra spelare på nätet och sedan erhålla pengar som vi kan köpa fotbollskort med. Det som har gjort det här läget så populärt är faktumet att det är igenkännbart ifrån yngre dagar där majoriteten av alla skolbarn samlade på fotboll-/hockey-/Pokémonkort. Att spendera riktiga pengar i det här läget är även det fullt möjligt, men jag skulle nog inte kalla Ultimate Team-läget för ett ”Pay-to-win”, utan mer för ”Pay-to-hurry-up”. Visserligen kan du köpa dig ett bra lag för riktiga pengar men det betyder inte per automatik att du är bättre, jag har vunnit ett par matcher med mitt lag som har varit hästlängder mycket sämre än motståndarna.

FIFA 17, likt sina föregångare, är ett spel som verkligen sätter spelarnas strategiska skärpa, teknik och idrottspsykologi på prov. Ska jag rusha ut med målvakten för att försöka fiska fram ett tidigt avslut ifrån motståndarna som kanske stressar fram sitt beslut och missar sitt friläge? Eller varför inte slå en djupledsboll för att sedan på ett väldigt kaxigt vis runda målvakten och passa in bollen långsamt i mål. Allt det här bygger mycket på psykologi och hur man kan försöka överlista sina motståndare, samtidigt som vi måste lära oss hur man behåller bollen, dribblar och bryter på ett effektivt sätt. FIFA-spelen har gått och blivit så pass stora att det sedan något år tillbaka hålls stora turneringar i spelet runt om i världen. Till och med Sverige har en stor turnering för att kora Sveriges bästa FIFA-spelare. Nytt för i år är en finslipad spelmotor som gör att spelarna känns allt mer verkliga i både sina rörelser och agerande på plan. Trots att spelet har funnits på marknaden i knappt en månad så har det fortfarande inte dykt upp massor med filmer på hur fysikmotorn driver med sig själv vilket måste vara ett positivt betyg för spelet och att det för en gång skull fungerar som det ska.

I ”Journey” spelar vi som Alex Hunter, ett story-läge i ett fotbollsspel

I det stora hela så levererar FIFA fortfarande samma spel i år igen med ett fåtal nyheter så som förbättrad spelmotor, spelarfysik samt spelläget ”The Journey”. Det kommer krävas en stor ombyggnation av spelet om man ens har planer på att lansera ett FIFA 18, annars är jag rädd för att PES snart kommer att ta sig om FIFA-serien på grund av att det känns något fräschare. Tills dess nöter vi Ultimate Team och de högst beroendeframkallande multiplayer-matcherna som kan spelas 1 mot 1, 2 mot 2 eller varför inte 11 mot 11.

Album

FIFA17

FIFA17