• Testad plattform: Playstation 4
  • Utvecklare: Square Enix
  • Utgivare: Square Enix
  • Genre: Action-Roleplaying | Sandbox
  • Finns till: Playstation 4 | Playstation Vita
  • Släpptes: 2016-10-14

Dragon Quest är en serie som under de senaste två åren har försökt sitt bästa med att förnya sig. Senast var det Hack ‘n’ Slash RPGet Dragon Quest Heroes som kom ut och även del två är på väg. Dragon Quest Heroes var absolut inte dåligt, men även långt ifrån riktigt bra. Square Enix satsar nu istället på Minecraft-konceptet blandat med RPG element och alla kända saker från just Dragon Quest-serien.

Som spelare får du skapa din egna karaktär, men det är inte så mer ingående än kön och hårfärg. Dock uppskattar jag att du själv får namnge din hjälte. Efter en kort introduktion får vi veta att äventyret tar plats i landet Alefgard, vilket är samma land som i den första Dragon Quest titeln. Spelets story är baserat på ett parallellt slut i den första Dragon Quest delen där hjälten tar emot den onda Dragonlords förslag att härska över halva världen. Som vanligt är detta endast ruffel och båg vilket slutar med att vår hjälte dör och HELA världen styrs istället av olika monster. Tiden går och en ny hjälte uppenbarar sig (nämligen du) och i den nu förstörda världen ska du leta efter material och hjälpa till att bygga upp och återställa Alefgard till sin forna glans!

dqbuilderstxtscrnone

Stort tack till bybon Rollo för hjälpen med slimesen

Dragon Quest Builders är uppdelat i flera kapitel och vid varje start av ett nytt försvinner all ditt material och du får börja om och hjälpa fler människor i nöd på olika platser. Recepten på det du tidigare byggt finns som tur är kvar så det är inte helt från början du beger dig vidare till nya äventyr. Efter du spelet färdigt kapitel 1 öppnas även ett nytt spelläge upp vid namn Terra Incognita vilket på latin betyder okänt land. Här kan du bygga mer eller mindre vad som helst utan några störelsemoment från fiender som vill dig ont, du kan även dela med dig av dina skapelser med andra spelare och tvärtom. Spelet har även olika utmaningar du kan ta dig an under varje kapitel, dessa utmaningar kan vara busenkla eller omöjliga (beroende på vem som spelar) som tur är så kan du starta om ett kapitel och på så sätt hinna färdigt kapitel 1 på 20 dagar, döda fem drakar och bygga en trädgård.

Förutom ditt liv måste du även hålla ett öga på hungermätaren som försvinner under tiden du bygger nya saker, i början räcker det med att plocka upp frukt från marken och äta men allt eftersom det blir mer krävande behöver du riktig mat. Hur löser vi detta problem? Jo vi bygger självklart ett kök, någon av byborna vill ha ett café (bortskämda är vad de är) det är bara att sätta igång att bygga? Inte riktigt då allt material inte finns tillgängligt från början och under spelets gång öppnar du upp olika portaler som tar dig till andra platser du annars inte skulle kunnat besöka. Det är här du hittar palmträd, fiskar, andra typer av byggstenar, mattor, fönster ja det finns verkligen jättemycket olika saker att roffa åt sig.

dqbuilderstxtscrntwo

I spelet får du nya recept och konstruktioner när du hjälper monster

När du bestämmer dig för att ta en tupplur eller bara sova bort dagen och låta alla invånare sköta sig själva kan du då och då få drömmar som verkligen är helt ointressanta, vilket tyvärr även storyn är. Jag finner mig själv oftast bara klicka bort sekvensen för att få gå iväg och bygga något eller samla ihop mer material. Ett stort plus hade varit om Dragon Quest Builders även hade textats på svenska då jag tror att det är en enormt stor publik Square Enix missar i och med avsaknaden av detta. Nåja jag slipper i alla fall brittiskt engelsktalande karaktärer vilket ni som läst andra recensioner jag gjort vet att jag hatar innerligt. I spelet får du nya recept och konstruktioner när du hjälper monster ute i världen eller får idéer av dina bybor. Miljöerna är väldigt vackra och blandas friskt vilket skapar mångfald och det känns sällan som att man ser samma sak ofta.

Striderna är väldigt enkla, du slår helt enkelt på fiender med triangelknappen och sedan gäller det att taktiskt akta på sig genom att springa bort eller hoppa undan med cirkelknappen. Då och då blir även din by attackerad av monster och du måste försvara dig, som tur är hjälper även byborna till (stort tack till bybon Rollo för hjälpen med slimesen). För att expandera din by räcker det inte med att folk kommer till dig, ibland måste du ge dig ut och rädda någon som ibland kan gå själv eller som du måste bära hela vägen till byn. När du väl kommit tillbaka brukar de oftast be om ytterligare en tjänst för att sen ge dig nya byggidéer eller ritningar, och det är då jag får panik och måste samla “snyggare” material att bygga med än jord.

dqbuilderstxtscrnthree

Miljöerna är väldigt vackra och blandas friskt

Dragon Quest Builders är väldigt estetiskt tilltalande och vackert, det flyter på och jag upplever aldrig att det är något som orsakar min död eller att en fiende eller boss får övertag. Musiken känns igen från tidigare delar i serien vilket även fienderna gör, allt från slimes till meta knights finns där. Det hela känns familjärt och hemtrevligt vilket jag än så länge ser som en positiv sak, men snart kanske det är dags för Dragon Quest-serien att gå tillbaka till sin kärna och göra ett renodlat JRPG (jag hade i alla fall uppskattar det). Som jag nämnde tidigare i texten är varken Dragon Quest Heroes eller detta dåliga spel men jag vill inte se ett Dragon Quest Tactics efter detta. Även om storyn kanske inte är i det tyngsta laget så är den underhållande nog för de som vill sätta sig in i den och läsa, men för mig blir det snabbt: “ok hämta pinne, hämta plast från slime, förvandla plast till fiskelina och kombinera dessa två för ett fiskespö”.

Charmen ligger i att du kan bygga precis vad och var du vill, under marken, ovan marken, på hus och så vidare. Det enda som sätter stopp är fantasin (och estetiken om du är smått galen som jag). Jag märkte att “bara en halvtimme” blev till tre timmar vid mer än ett tillfälle, vilket bådar gott i de flesta spel! Dragon Quest Builders är underhållande och jag har roligt med det. Som tur är finns även ett demo att ladda hem från Playstation Store till både Playstation Vita och Playstation 4. Går du i tankarna på att köpa spelet till dig själv, ditt barn eller sambo så rekommenderar jag starkt att du laddar hem demot eftersom det bjuder på större delen av kapitel 1 och du kommer att få en bra bild av vad spelet har att erbjuda.

Jag tycker väldigt mycket om Dragon Quest Builders trots småmissar som oengagerand story och att jag måste börja samla på mig material från början vid varje kapitelbyte, grafiken och musiken är underbart mysig och med vintern på gång här hemma i Sverige kan jag tänka mig få saker som kan värma upp både mig och stämningen mer än Dragon Quest Builders. Det spelar ingen roll om du är gammal eller ung för här finns något att hämta för alla åldrar!

Dragon Quest Builders

Dragon Quest Builders
8