• Testad plattform:  Playstation 4
  • Utvecklare: Codemasters Birmingham
  • Utgivare: Codemasters
  • Genre:  Racing
  • Antal spelare: 1 Offline | 22 Online
  • Släpps: 2016-08-19

Formel 1 är en väldigt knepig sport som handlar mycket om pengar, positionering och lagarbete på en väldigt underlig nivå. När det här sedan skulle komprimeras ned till ett spel blev jag nästan mörkrädd för vart det skulle sluta. Precis som alla andra sportspel finns det profiler som man någon gång har hört talas om: Messi i fotboll, Forsberg i Hockey och Michael Schumacher i F1 är bara några exempel. Fortsätt läsa, jag lovar att det kommer att bli en intressant läsning, framför allt om man precis som jag egentligen aldrig insett vad F1 är förutom just dyra rallybilar med kända bilmärken.

formeloneone

Det finns verkligen ett djup där du själv är väldigt delaktig kring alla beslut och hur det kommer påverka.

Det är omåttligt populärt inom sportspels-genren att gå igenom en så kallad “Journey”. Det är ett av de nya spellägena i FIFA som låter oss följa med en enda karaktär på sin resa mot stjärnorna, samma sak gäller omfattande i F1. Här tar vi våra första steg in i F1-cirkusen som visar sig vara något stort och djupgående vilket jag personligen inte haft någon större koll på. I F1 2016 tas vi med på en hissnande resa bakom kulisserna och får läsa mycket kring sporten i sig, men även hur lagen som finns representerade fungerar; för det om något är en halv vetenskap. När jag får valmöjligheter i dagens spel så väljer jag gärna det som passar mig, men allt som oftast väljer jag oftast det som gör det hela lite svårare. När jag fick välja “stall”, som lagen kallas i F1, så valde jag ett av de lite fattigare lagen med absolut sämst förutsättningar att ta sig till toppen för … det var ju som skulle ta dem till toppen, nemas problemas.

Med de absolut sämsta förutsättningar att lyckas pratar jag med mina kollegor i garaget, på kontoret och ute på banan, ständigt med olika val hängandes över sig. Ska jag åka iväg och träna på banans upplägg eller stanna kvar i garaget och finjustera bilens stötdämpare, däckhårdhet eller mängden bensin jag ska ha. Ska jag ägna tid åt att peppa och peppas av mitt lag, lägga upp taktiker kring hur vi ska hjälpa varandra eller ska jag helt enkelt bestämma mig för att agera ensam stjärna och gå min egna väg? Valen är överhängande hela tiden med interna tävlingar mot lagmedlemmarna och det här är en cirkus jag tidigare inte visste fanns. När man har sett eller hört talas om sporten har man sett sju gubbar som slår världsrekord i att tanka bilen, byta däck, torka av glasögonen på föraren på mindre än fem sekunder, men de här sju gubbarna är bara en bråkdel av hela ditt team. Det är PR-människor som säljer in dig för nya bildelar, garagepersonal som ger tips kring huruvida du ska tanka bilen med en extra halvliter eller ej beroende på din körstil. Det finns verkligen ett djup där du själv är väldigt delaktig kring alla beslut och hur det kommer påverka spelet.

formelonethree

Jag kan säga att det märks en skillnad, om dock en liten, om jag har i en extra liter bensin i tanken eller ej.

Jag själv väljer att köra med för lite bensin i tanken för att öka min hastighet ute på banan, allt handlar om tusendelar i F1, och dessa tusendelar kan leda till total katastrof i en för snäv sväng, eller guldlycka när vi kommer först över mållinjen, och det är här ditt team kommer in. Detta är nästan bara märkbart på de svåraste svårighetsgraderna, men i F1 är det flera förare som är ute ifrån varje stall. Dina lagmedlemmar kan man använda till sin fördel, precis som man gör i cyklingens Tour De France, det finns enkom lagmedlemmar som hjälper dig att nå framgång. Ta draghjälp, blockera motståndare, you name it. När vi dock kör våra F1-bilar så finns det en helt grym känsla av total kontroll. Då vi får lägga oss i kring däckens hårdhet, mängd bensin i tanken, aerodynamiken på bilen så bör ju detta märkas. Jag kan säga att det märks en skillnad, om dock en liten, om jag har i en extra liter bensin i tanken eller ej. Jag märker det framför allt under träningsvändorna på den kommande tävlingsbanan, jag märker hur jag kapar hundradel efter hundradel och närmar mig pole-position. Idag har jag kört omkring 18 race totalt, jag har valt att köra spelet fullt ut under en hel säsong, det vill säga fulla längden på varje tävlingsbana (totalt 30 varv). Det tar runt 40 minuter för att tävla och minst 40-60 minuter för att ställa in bilen, testköra, modifiera inställningar och testköra igen. Djupet är totalt och jag har faktiskt älskat varje minut av spelet hittills.

formelonetwo

Det tar runt 40 minuter för att tävla och minst 40-60 minuter för att ställa in bilen för olika bantyper och väderförhållanden

När jag var mindre och prövade på den första upplagan av MotoGP till den första Xbox-lådan blev jag helt såld. Jag och mina vänner spenderade timmar i time-attack läget och försökte slå varandras tider. Jag drömmer mig ibland tillbaka till dessa tider och hur roligt det skulle vara att få tävla mot vännerna igen i valfritt bilspel. Tyvärr så hamnar spel som F1 2016 lite i skymundan ifrån andra storspel som toppar listor världen över i skrivande stund (FIFA och Destiny för att nämna två exempel). Men jag har haft riktigt kul med F1 och jag kommer definitivt att fortsätta viga timmar till spelet. Allt finns här: djupet, körkänslan, nöta och kapa tider, perfektion.

F1 2016

F1 2016
8