Jag har länge letat efter det perfekta spelet att kunna avnjuta tillsammans med min familj, med mina vänner eller som en bra start på en kick-off. Overcooked är definitivt en värdig kandidat till detta med sin något hetsiga spelstil och underbara utformning. Det var länge sedan jag kunde sitta med en kompis i soffan och genuint kunna skratta åt våra val, allt ska ju ske över nätet nu för tiden.

Overcooked är ett spel där du arbetar som en alldeles fräsch kock, där du sätts på prov av självaste köttbulle-kungen – kan det bli bättre? Vi kastas rätt in i den hetsiga köksmiljön belägen högst upp i en skyskrapa, det regnar köttbullar och köttbulle-kungen är hungrig. Ditt mål är att försöka mata honom så mycket tomatsoppa det bara går. Till din hjälp har du en kartong tomater, en skärbräda och en kastrull. Börja med att plocka tre tomater, hacka dem, värm upp dem till en god soppa och servera. Att laga maten och servera den, det är precis det här vi kommer att fortsätta med i all oändlig tid i Overcooked, jag har hittills både skrattat och gråtit åt hur underhållande och kaotiskt ett spel kan vara i fyra-spelar-läget.

overcookedtxtscrnone

Att springa runt köksväggarna i ett sorts organiserat kaos är både stressande och kul

Att spela Overcooked ensam är ingenting jag rekommenderar. För det första så måste du sköta alla stationer ensam, dock har du tillgång till två karaktärer som du växelvis måste förflytta och utföra olika aktiviteter med så som att hacka grönsaker, steka kött eller servera den varma maten. När du däremot sitter med en kompis eller familjemedlem är det två olika hjärnor som ska samarbeta vilket gör det lite svårare och än mer underhållande. Det bästa av allt är om du däremot kan hitta tre spelare till att spela med. I Overcooked finns det ingen möjlighet att spela via nätet än så länge, om det är ett läge som planeras är dock osäkert. Personligen tycker jag inte att detta är ett problem då den lokala gemenskapen bidrar oerhört mycket till spelkänslan och spelbarheten.

Om ni har spelat gamla Nintendo-bilspel så som Mario Kart kan ni här förvänta er ett majestätiskt soundtrack och som mot sista minuten ökar i hastighet, precis som i Mario Kart vilket gör hela sessionen både stressigare och kräver mer fokus från dig och dina kamrater. Får inte glömma att spelet självklart går på tid och kräver en hög grad av samarbete. Vid den tredje banan har vi lärt oss att koka tomatsoppa och bygga ihop en hamburgare. Ju längre in i spelet vi tar oss desto mer olika recept måste vi hålla koll på och vilka råvaror som ska kokas, stekas eller grillas. Dess komplexitet förhöjer hela hållbarheten och framför allt att nå det omöjliga målet att få “Tre stjärnor” på alla banor, det vill säga högsta betyg. Banorna blir även de svårare allt eftersom, inte nog med att vi ska hålla koll på alla olika maträtter som ska skapas efter kundernas efterfrågan, köket kommer alltid med någon typ av tvist. Det finns kök belägna på stora piratskepp som i takt med att vågorna slår mot skrovet glider längst piratskeppets platå. Ena sekunden sitter du fast vid stekpannan och har en enda uppgift, medan din kompanjon helt plötsligt måste springa runt och utföra alla andra uppgifter helt själv, för att sekunden senare byta roller. Eller varför inte försöka steka burgare uppe på en faktisk vulkan där köksdelarna successivt höjs ovanför marken på grund av vulkanutbrott.

overcookedtxtscrntwo

Banornas uppbyggnad är både kreativ och bidrar till den taktiska aspekten

Overcooked är ett riktigt underhållande spel med vännerna men får agera ett vanligt pusselspel om du väljer att ta dig igenom äventyr ensam. Det finns ett 40-talet banor att ta sig igenom och hållbarheten blir något lidande då det inte finns mer att göra efter detta. Jag hade verkligen sett en level-editor som ett stort plus i detta fall där den kreativa spelarbasen själva kunde skapa banor. Jag hade även velat se ett multiplayer-läge för att låta mig spela med någon över nätet och försöka samarbeta redan 7 på morgonen när alla vännerna sover. Ett annat sätt man skulle kunna förhöja hållbarheten skulle kunna vara genom att lägga till en highscore-lista så man kan tävla mot andra i alla fall, det finns ju i de flesta spel idag. Men vi får nöja oss med det lilla, och ibland kan det vara alldeles tillräckligt. Musikstyckena är riktigt bra, spelbarheten är även den riktigt bra och spelet når sin fulla potential om du lyckas ragga rätt på tre andra spelare för att uppleva fyra-spelar-kaoset som är både underhållande och kaotiskt.

Overcooked

Overcooked
8