Spelen som släpps idag har en, enligt mig, förmåga att bli väldigt enformiga och tråkiga om jag inte erbjuds en stor variation i mitt spelande. The Division var ett spel som såg och kändes väldigt fräscht men som snabbt blev väldigt repetitivt och näst intill tråkigt då det efter varje uppdrag var dags för ett näst intill likadant. Spring till punkt A, eliminera x-antal fiender och spring till punkt B. The Division Underground ska dock försöka göra allt i sin makt för att försöka ändra på detta genom ett litet öppnare uppdrags-system, samt en hel del förändringar till redan befintliga spelsystem.

I grundspelet The Division har vi möjlighet att springa under jorden via diverse tunnelbanor på New Yorks gator. Hela konceptet för det första DLC-paketet är dock att vi ska spendera majoriteten av vår tid i stadens tunnelbanesystem. Att det sedan skulle vara avskilt precis som resten av spelet hittills också varit var inget jag var beredd på, jag tänkte mig en öppen värld där alla kan springa runt ungefär som i Dark Zone, fast mer fokus på Co-Op-delen. Men tji fick jag och alla andra, men det finns dock mycket innehåll att uppleva och nya set-delar att leta reda på, men för detta krävs det en hel del farmande.

undergorundtextone

I Underground får vi pröva på den nya raiden som går under namnet Dragon’s Nest

En av de största anledningarna till att jag en gång i tiden slutade spela World of Warcraft vid lanseringen av den första expansionen var på grund av att alla timmar jag la ned på att lära mig döda stora raidbossar, erhålla olika klass-specifika utrustningar och liknande, lite samma känsla fick jag i samband med lanseringen av Underground till The Division. Alla timmar jag spenderat i att klara de första “Incursions” som släpptes, få ta del av de gröna föremålen och få massa bra grejer känns lite bortkastad då jag genom att göra första questen i det nya DLC:t får saker som är bättre än all min utrustning. Det känns som en liten käftsmäll och att allt det jag tidigare spelat varit helt i onödan, för nu är det som att börja om från början.

Efter att ha redigt ut lite av problematiken som återfinns i detta första DLC för ett redan kritikerrosat spel så finns det väldigt mycket att hämta här. Vi har en helt ny ekonomi att hålla koll på i form av tokens. Dessa erhålls genom att utföra uppdrag som påminner lite ifrån hur Greater Rifts fungerar i Diablo 3, ju fler spelare och ju fler uppdrag som klaras, ju större belöning av tokens delas ut. Uppdragen i sig påminner väldigt mycket kring hur Incursions har fungerat. Du spelar antingen ensam eller med andra spelare och ska exempelvis försöka ta ut flera olika gängledare, försvara olika värdefulla platser eller helt enkelt ta dig ifrån den ena sidan tunnelbanan till den andra. Det påminner väldigt mycket kring hur grundspelet ser ut, den största nyheten den här gången är dock att fienderna är något smartare och använder sig av skydden runt om på området något bättre. Oftast tål fienderna mer än vad du gör vilket fortfarande känns något orättvist, framför allt om du spelar på de något svårare svårighetsgraderna.

thedivisionundergroundtxtscrntwo

Det märks att Ubisoft försöker lyssna på sina trogna fans oavsett om det handlar om positiv eller negativ kritik, men vi är fortfarande missnöjda

Ni får absolut inte misstolka, Incursion är fortfarande det som är The Divisions motsvarighet till andra MMORPGS raider, det är här den största utmaningen fortfarande finns. I Underground får vi pröva på den nya raiden som går under namnet Dragon’s Nest, beläget i självaste Hells Kitchen där vi får möta på nya motståndare i “The Cleaners”-klanen. Känslan i att faktiskt berätta något tycker jag alltid har funnits i The Division, men där emellan känns det som att det saknas något. Sättet som spelet spelas på är väldigt repetitivt och jag som spelare glömmer snabbt bort varför jag skulle ta död på ytterligare en gängledare eller sätta igång den där radarn högst upp i ett höghus.

Det märks att Ubisoft försöker lyssna på sina trogna fans oavsett om det handlar om positiv eller negativ kritik. Vi tjatade till oss ett nytt Crafting-system och fick det, likaså gällde delar av Dark Zone som förändrades. Frågan är hur mycket tjat som måste komma ifrån spelarna för att belysa spelet och expansionens absolut största problematik, repetition i mängder. Vi springer och dödar, springer och dödar, om och om igen. När vi inte gör det så laddar vi antagligen om vårat vapen eller springer till nästa våg av fiender. Det är så här det fortfarande ser ut, trots att en hel expansion har lanserats. Jag hoppas bara att det leder någonstans när jag når de högre nivåerna, att det faktiskt börjar utmana mig i större utsträckning än vad jag får ta del av just nu.

Recensionen av grundspelet The Division läser du här.

The Division: Underground DLC

The Division: Underground DLC