• Testad plattform: Playstation 4
  • Utvecklare: Eidos Montreal
  • Utgivare: Square Enix
  • Genre: Action-Roleplaying | First Person-Shooter
  • Finns till: Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2016-08-23

Året är 2029 och mekaniskt augmenterade människor är numera utstötta och lever i utanförskap från resten av samhället. Adam Jensen är numera en erfaren hemlig agent som tvingas utföra uppdrag i en värld som avskyr hans sort. Beväpnad med toppmoderna vapen och augmentationer måste han välja den rätta vägen och vem han kan lita på om han ska överleva och avslöja en global konspiration. Du som läser den här recensionen behöver inte ha spelat Deus Ex: Human revolution för att första händelserna i Mankind Divided. I början på spelet startar en film som återberättar allt som hänt. Om du vill ha valmöjligheten att hoppa över den så kan du läsa vår recension av Deus Ex: Human Revolution.

Det börjar bra, jag ska infiltrera ett övergivet hotell i Dubai. Under genomgången i helikoptern får jag välja om jag vill gå in tyst och oskadliggöra fienderna i närstrid eller om jag vill prickskjuta fiender på avstånd. Det fina med Deus Ex är att du inte är tvingad att välja mellan dessa två, allt är alltså inte svart eller vit. Det finns många gråzoner i hur du kan ta dig igenom spelet. Jag gjorde mitt bästa för att inte döda en enda människa (robotar räknas nämligen inte) men vid ett tillfälle när jag hackade säkerheten i en byggnad “råkade” jag ställa om sökläget efter inkräktare på friendly och då sköts tyvärr två anställda ned direkt vilket givetvis räknades som att det var jag som dödade dem (typiskt).

deusexmankinddividedtxtscrnone

Jag gjorde mitt bästa för att inte döda en enda människa.

Kontrollerna känns väldigt ovana i början då du inte springer genom att klicka på L3 utan detta görs genom att hålla ned L1, det tar som sagt en stund att vänja sig. Dock går det att ändra inställningarna såklart, men när det väl är invant går det lätt att styra Adam Jensen som även i senaste delen i serien har ett gäng augmentationer som du kommer att använda dig av såsom Hacking Capture, Fortify och Stealth men även mer offensiva attacker som Nanoblade, Typhon med flera. Dessa augmentationer väljer du givetvis efter dina egna preferenser och hur du vill spela.

Grafiken i Mankind Divided är otroligt snygg, mörka färger blandas med den misär många lever i 2029. Det kan hända att frameraten droppar ned en smula ibland och att en smula screentearing dyker upp men det är inget som stör helheten av upplevelsen dina ögon får fröjdas i. Visst finns det buggar som kan uppstå vilket egentligen bjuder in mer till skratt än irritation, häromdagen skulle jag visa en vän spelet och efter att ha knockat en vakt fastnande denna i en pelare varpå endast handen och ena benet stack ut. Fruktansvärt roligt, kanske mindre kul om det förstör ett uppdrag men som tur är autosparar spelet så det går lätt att starta om från lämplig plats.

Förutom main quests så dyker givetvis en drös side quests även upp och dessa är helt valfria att göra. Under spelets gång kommer du hitta och plocka upp så kallade “Neuropozyne” vilket är en typ av Betablockerar medicin för de som har augmentations och som belöning får du bland annat side quest, points of interest samt information du annars inte skulle komma över. Valen du gör påverkar många saker i världen och det kommer att komma mer än ett jobbigt val som mer än troligt kommer att få dig att känna dig väldigt illa till mods efteråt. Vid ett tillfälle mådde jag på riktigt väldigt dåligt och var tvungen att skapa två sparfiler för min moraliska kompass.

deusexmankinddividedtxtscrntwo

Augmentationer väljer du givetvis efter dina egna preferenser.

Att hacka datorer, dörrlås, med mera är riktigt kul, även om jag inte fattade ett smack de första fyra gångerna så lärde jag mig systemet ganska snabbt och det är helt klart en fördel att levla upp de augmentationer du har som rör just hackande. Blir du upptäckt kommer vakter och poliser till platsen direkt och eftersom jag vill vara en god samarit och inte avrätta folk blev detta tidigt ett stort problem. Som tur är så kommer du även över så kallade program som hjälper dig att hacka dig igenom säkerhetsspärrar. Om du däremot samlar på dig Crafting parts kan du bygga så kallade multi tools vilket du även hittar runt om under spelets gång, dessa öppnar alla lås men förbrukas efter användning. Crafting parts används även till att uppgradera dina vapens ammunitionskapacitet och skada bland annat.

Dark Net fungerar som en hub där du tar dig an rollen som en hacker och får möjligheten att hjälpa diverse människor och avslöja hemligheter (det vanliga i ordningen gällande konspirationsteorier) detta spelläge är skoj men inget avgörande för huruvida huvudtiteln lyckas eller inte, trots att de bägge två är sammanvävda. Du måste inte spela Dark Net om du inte vill, men det är en bonus gällande storyn.

deusexmankinddividedtxtscrnthree

Valen du gör påverkar många saker i världen.

Musiken är så underbar i Mankind Divided att soundtracket faktiskt spelas flitigt i min mobil när jag är på språng. Precis som i föregående titel så förhöjer musiken stämningen otroligt mycket, jag vågar nästan säga hela 40% av upplevelsen i helhet. Även röstskådisarna är riktigt bra och alla karaktärer du pratar med under quests känns levande, dock känns många NPCer på gatorna som idioter med två-tre frasiga meningar där “fuck off” och “leave me alone” roteras flitigt. Världen är fruktansvärt mörk och dyster vilket verkligen passar in på temat Deus Ex: Mankind Divided spelar på. Det enda jag saknar i Mankind Divided är bossar, trots den enorma hög skit Eidos fick från förra spelets outsourcade bosstrider som enligt många var rent sagt horribla. Utforskandet finns där vilket jag verkligen kände avsaknad för i Human Revolution. Allt kan bli bättre men mycket mer kunde varit så mycket sämre. Jag är nöjd med Deus Ex: Mankind Divided och rekommenderar det gärna till mina vänner, trots några små skavanker.

En Andra åsikt:

Jag är ett stort fan av spelserien sedan det allra första Deus Ex dök upp för hela 16 år sedan. Sci-fi med augmenterade människor och AI fenomen är väldigt lätt för mig att älska. Mankind Divided märks det tydligt att Eidos lärt sig från tidigare misstag i Human Revolution och korrigerat många saker, trots avsaknaden av boss fighter. Adam Jensen har så många intressanta och spännande egenskaper man kan leka med. Det negativa är egentligen endast att spelet känns för kort iaf enligt min personliga åsikt, det vart lite så att spelet började när det väl tog slut och att jag hade önskat mer konsekvenser för mina handlingar då jag kanske valde att döda alla på en viss plats och att människorna interagerade på det och tog upp det, men detta går att “smyga runt” Deus Ex: Mankind Divided gav mig en mersmak och stor längtan efter mer! varför tog det slut så fort?
8/10 – Puppetmaster

Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided