• Testad plattform: Windows
  • Utvecklare: Variable State
  • Utgivare: 505 Games
  • Genre: Exploration
  • Finns till: OS X | Playstation 4 | Windows | Xbox One
  • Släpps: 2016-09-22

Virginia är en märklig historia i gränslandet mellan dröm och verklighet. Den enkla tecknade kartan jag möts av direkt när jag startar spelet tillsammans med den mycket speciella musiken i bakgrunden för genast tankarna till en gammal favoritserie; Twin Peaks. En filmisk berättarstil, ett svepande vackert soundtrack och ett långsamt speltempo gör Virginia till ett säreget spel där dina egna tankar och föreställningar bidrar lika mycket till spelupplevelsen som det som visas på skärmen. Virginia levererar en stark berättelse om identitet, vänskap och familj.

Den där kartan, ja. Den ser handritad ut, detaljerad. Den väcker nyfikenhet. Introt till själva spelet är som introt till en film och det bygger en tung förväntan på story. Hela tiden ljuder det stämningsbyggande soundtracket spelat av Prags Filharmoniker i bakgrunden. Jag förväntar mig att få svar på en hel del frågor efter introt, jag håller nästan andan av förväntan. Men jag får inga svar. Istället för svar möts jag av en spegelbild. På samma sätt som vi lär känna en karaktär i en film får jag lära känna karaktären jag spelar. ”En kvinnlig protagonist. Najs.” tänker jag.

virginiatext1

Virginia levererar en stark berättelse om identitet, vänskap och familj.

Jag lär känna karaktären jag spelar genom sakerna omkring mig i spelet, det lilla som finns i karaktärens hem och på samma sätt lär jag också känna andra karaktärer i spelet. Mycket lämnas osagt, framför allt eftersom det inte finns någon dialog i spelet alls. Inget tal, ingen dialogtext, ingenting. Ingen tutorial heller för den delen. Du lär medan du spelar – kontrollerna är få och intuitivt designade. Det låter spelaren verkligen uppslukas av storyn som spelet vill leverera.

Det finns ett övergripande mysterium med en försvunnen person i den lilla staden Kingdom i just Virginia. Samtidigt löper andra berättelser parallellt. Bland annat utreder du i största hemlighet din egen partner i FBI: Maria Halperin. Spelet hoppar i tid och rum, mellan dröm och verklighet. Ibland är det svårt att särskilja de två. När jag kastas runt mellan korridorer och kontorslandskap känner jag vibbar av The Stanley Parable. Bisarra surrealistiska drömvärldar som kopplar ihop vitt skilda platser och personer för åter tankarna till tv-serien Twin Peaks.

virginiatext2

Du utreder i största hemlighet din egen partner i FBI.

Grafiken är detaljerad i all sin enkelhet. Ljussättningen är fantastiskt gjord och skapar en otrolig stämning. Det påminner faktiskt en del om spelet Firewatch som också med rätt enkla medel skapade rik stämning. De svarta bårderna längs skärmen förhöjer den filmiska känslan och det känns mer som en lätt interaktiv film än ett egentligt spel. Det finns faktiskt inte särskilt mycket att interagera med, även om där finns en hel del gömda collectibles att hitta.

De visuella ledtrådarna i spelet får min hjärna att jobba på högvarv. Ett familjefoto ger ledtrådar om släktskap, en prästskjorta tillsammans med ett krucifix på en vägg ger ytterligare ledtrådar. Och den där fågeln – den där återkommande röda lilla fågeln snor sig fram genom berättelsen som en röd tråd. Avsaknaden av konversation gör att min hjärna fyller i resten och den målar fantastiska bilder mellan raderna av det som spelet faktiskt låter mig få veta.

virginiatext3

Det här vill du spela i en sittning och suga ut känslan ur varenda sekund av det.

Spelet Virginia är ganska kort. Jag önskar att det hade varit lite längre, men min första instinkt efter spelets gripande slut var att spela det igen. Efter spelets klimax i slutögonblicken vill jag genast börja om. Jag vill gå tillbaka till ställen där jag tror att jag missat ledtrådar, försöka nysta i olika mysterium och läsa den där tidningsartikeln en gång till. Tittar du bort från skärmen en sekund missar du nämligen säkert en ledtråd eller går miste om en av spelets många rörande och känslosamma ögonblick. Jag vet att det är saker jag missat. Kanske är det bra att spelet bara är ett par timmar långt – för det här vill du lätt spela i en sittning och suga ut känslan ur varenda sekund av det.

Det här spelet är inte för alla, så är det. Det har ett långsamt speltempo och desto mer tid du ger dig själv desto bättre blir spelet. Rusar du igenom kommer du att missa hela grejen. Men för oss som gillade Twin Peaks och Arkiv X, för oss som gillade spel som Firewatch, The Stanley Parable och The Beginner’s Guide finns det riktiga guldkorn här. Spelet svämmar nästan över av vardagliga detaljer som plötsligt blir extraordinärt viktiga. Någonstans i Virginia, i gränslandet mellan dröm och verklighet finns både mysterier och filosofiska knutar att nysta i. Du kommer inte ångra resan.

Virginia

7.5

90/10