Har du precis som många andra drömt om att bli en riktig “Youtuber”? Leva flott och få en massa flådiga kommentarer om hur duktig du är samt en massa fans som vill gifta sig med dig; ja då har du hittat helt rätt. Youtubers Life är spelet för dig som fortfarande vill drömma men som inte orkar lägga ned all möda och besvär som kan tänkas ligga bakom en framgångsrik Youtubekanal.

youtuberslifegameplaytwo

Vilken personlighet passar in bäst på dig?

Det här spelet har egentligen bara ett enda mål och det är att du som spelare ska nå topplistorna världen över genom just din egen nisch. Laga mat, spela spel, göra egen musik eller andra typer av nischer som kan tänkas vara eller bli populära. Till en början får vi skapa oss en egen avatar som ska vara vårat ansikte utåt, sedan får vi välja vad just vårat mål i Youtubers Life ska vara. Mitt val föll oklanderligt på spelguru. Valmöjligheterna till en början är inte jättestora på hur just din karaktär ska se ut, men ju längre in i spelet vi avancerar desto större valmöjligheter erbjuds vi. Själva spelet är upplagt som vilket Sims-spel som helst, samma estetik och grafiska gränssnitt finns där vilket även leder till att jag som spelare känner mig hemma i vad det här kommer handla om.

Till en början finns det egentligen inte så mycket att göra. Om jag ska bli den framtida spelgurun som alla vänder sig till om råd så måste det hela börja någonstans. Här i det egna nördrummet i föräldrarnas hus måste du sköta sysslor som att äta, sova, gå på toa och studera/arbeta. Det är genom spelets pengar som gör att vi kan ta oss framåt och uppåt mot stjärnorna vilket känns logiskt då det är precis på samma sätt i det verkliga livet, utan pengar som Youtuber kommer du inte långt. Men vi börjar i nördrummet, köper vårat första spel och påbörjar den första “Walktrough”-sessionen. Spelet gör det här automagiskt, så du behöver inte röra en fena utan bara kika på de något komiska scenerna som spelas upp framför ögonen på dig. Det är pixliga skärmdumpar ifrån diverse välkända spel så som Rollercoaster Tycoon, Doom, Duke Nukem med flera som tas upp som exempel. Efter att du kikat klart på dessa små klipp är det dags att redigera filmen vilket görs genom att flytta omkring olika filter eller effekter som passar till utvalda punchlines. Om det vid ett segment dödas en episk boss förhöjs filmens kvalité om du skulle välja att lägga på en eldeffekt exempelvis. Det här är ett segment som är intressant till en början men som allt eftersom blir relativt enformigt och fyrkantigt vid den tionde filmen, men det är något som måste göras.

youtuberslifegameplaythree

Allt eftersom vi tjänar pengar kommer vi att kunna uppgradera vår utrustning i form av kraftfullare datorer eller nyare konsoler

Spelets grundprincip är att du ska tjäna mycket pengar och erhålla massor av följare och fans. Ju mer tid som läggs ned på att lära sig vilka effekter eller filter som är bra på vilka typer av klipp så förhöjs kvalitén och du får flera följare på ett snabbare sätt. Om filmen i slutändan håller en hög kvalité kommer den att vara attraktiv på marknaden under en längre tid vilket resulterar i en hög inkomst och du blir ett stort följarantal rikare. Det är det här som Youtubers Life går ut på, väldigt likt den verkliga karriären inom genren. Allt eftersom vi tjänar pengar kommer vi att kunna uppgradera vår utrustning i form av kraftfullare datorer eller nyare konsoler, för det gäller att hålla sig top notch för att kunna konkurrera ut sina motståndare, det är en ständig tävling om följare. Progressionen är ett underbart steg här och bara känslan av att flytta hemifrån eller få sin första medhjälpare gör det hela än mer underhållande och tillfredsställande.

youtuberslifegameplayone

Looking good, man!

Youtubers Life gör ett bra försök för att slå sig in i hela “Tycoon/Management”-genren med sin något moderna tvist på det hela. Alla spelets olika segment är intressanta men jag hade önskat mig lite mera djup. Spelet blir repetitivt väldigt snabbt men det är något som faktiskt drar i en och försöker hålla mig kvar, vad exakt det kan vara är svårt att sätta ord på. Det är nördigt, det är beroendeframkallande och framför allt känns det som en något minimalistisk version av The Sims-serien på ett bra sätt.

Youtubers Life

Youtubers Life
7