Spelinformation

  • Testad plattform: PlayStation 4
  • Utvecklare: Playdead Studios
  • Utgivare: Playdead Studios
  • Genre: Actionäventyr | Pussel
  • Antal spelare: 1 Offline
  • Finns till: Multiformat
  • Släpps: 2016-08-23

 

Den danska spelstudion Playdead grundades år 2006 och fyra år senare släpptes spelet Limbo som blev en stor succé. Nu har den spirituella uppföljaren Inside kommit och det är dags att se om det kan mäta sig mot Limbo.

Spelen har många likheter, både grafiskt och spelmässigt. Precis som Limbo så är det en tvådimensionell karta som man bara kan röra sig i sidled på, det finns heller ingen berättarröst eller någon text som förklarar vad det är som pågår. Man släpps helt enkelt ut i spelvärlden och får själv lista ut vad det är man ska göra.

Insidetxtscrnone

Man släpps helt enkelt ut i spelvärlden

Precis som i föregångaren startar spelet i en mörk skog och jag styr en ung pojke. Nästan omedelbart får jag känslan av att jag är jagad, jag vet inte riktigt vad det beror på, men känslan finns där. Efter en liten stund får jag mina farhågor bekräftade när jag blir vittne till hur några människor i vita masker lastar in andra människor i en lastbil och kör iväg. Andra människor lyser ut i skogen med ficklampor och verkar leta efter någon, och jag känner att det är mig de letar efter.

Rent spelmässigt är Inside en lång rad olika pussel man måste lösa för att ta sig vidare. Många pussel har dödliga konsekvenser om man misslyckas, men även när jag dör, och det gör jag många gånger, så känns det aldrig som ett misslyckande. Varje pussel har en ganska uppenbar lösning och dom blir aldrig frustrerande svåra utan håller sig på en bra nivå. Inside är väldigt generös med checkpoints och jag behöver aldrig spela om långa sektioner utan får alltid börja precis vid pusslet, eller i vissa fall en bit innan. Laddtiderna är nästan obefintliga och det gör att spelet flyter på bra även när jag måste göra om bitar av vissa pussel. Variationen är stor och det är aldrig samma sak att göra vilket i sin tur gör att man inte tröttnar.

Insidetxtscrntwo

Laddtiderna är nästan obefintliga

Kontrollerna är enkla. Man kan röra sig i sidled, eller, när man simmar, även upp och ner. Man kan hoppa och så kan man ta ta i saker. Jag upplevde aldrig något lagg eller någon glitch. Spelet flyter på fantastiskt bra och varje gång jag misslyckas med ett hopp så är det mitt eget fel.

En sak som slår mig direkt är hur snyggt spelet är. Miljöerna som går i grådaskiga färger och gråskalor byggs av skarpa linjer och kontraster och allt är fruktansvärt vackert. Jag stannar ofta upp bara för att beundra landskapet. Skuggorna som kastas, spåren jag lämnar i damm som yr runt mina fötter, allt är mer eller mindre perfekt.

Insidetxtscrnthree

Många pussel har dödliga konsekvenser om man misslyckas

Musiken är klockren, den förmedlar känslor och passar in på ett sätt som få spel lyckas med. Alla ljud är perfekt anpassade. Knakandet av plankor när jag bänder loss dom eller ljudet av bråte som slår i betonggolv från en höjd, allt låter så äkta. När jag sprungit en bit och stannar upp så flåsar pojken lätt.

Det är lätt att få slut på adjektiv när jag ska berätta om Inside. Fantastiskt, underbart och supersnyggt är ord som inte riktigt räcker till när jag försöker förklara för mina vänner vad Inside är. Det enda jag kan komma på som inte är 100% perfekt är att det är för kort. Jag vill ha mer av det goda.

Insidetxtscrnfour

Jag vill ha mer av det goda

När jag efter cirka tre timmar når slutet så lämnas jag med fler frågor än svar. Vad var det egentligen som hände, vad var det för ställe jag utforskade, och vad ska jag dra för slutsatser av det jag hittade? Det alternativa slutet man kan låsa upp om man förstör alla lysande klot i spelet ger mig bara ännu fler frågor.

Inside

Inside
9

Grafik

9/10

Ljud

10/10

Spelbarhet

9/10

Hållbarhet

9/10

Plus

  • Välarbetade miljöer
  • Perfekt svårighetsgrad
  • Underbart soundtrack

Minus

  • Lite för kort