JoJo’s Bizarre Adventure: Eyes of Heaven plockar upp där det föregående spelet JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle slutade – med döden av den onde vampyren Dio. Likt det tidigare spelet är även detta spel baserat på mangan JoJo’s Bizzare Adventure som är skriven av Hirohiko Araki. Spelet börjar med att man får återuppleva huvudpersonen, Jotaro’s, slutgiltiga strid med Dio.

Allt eftersom spelet går så träffar man på fler karaktär som man även får möjligheten att spela, dessa inkluderar för att nämna några: Joseph Joestar och Robert E.O. Speedwagon, Speedwagon är även den karaktär som leder historien framåt i spelet. Anledningen bakom detta är för att han presenterar en lösning på de problem som våra hjältar stöter på, vilket är onda återupplivade versioner av sina fallna kamrater som dog i striderna med Dio i det tidigare spelet.

Jojoseyestxtscrnone

För den som har läst mangan så finns det säkerligen mer att hämta

Speedwagon har hittat en artefakt som inte bara kan “rensa” ut ondskan från Jotaro och Co’s fallna kamrater, men även tillåter sällskapet att färdas genom tid och rum. Deras äventyr i denna titel har som mål att rensa ut ondskans inflytande i samtliga tids eror, inte bara deras egna. Detta genom att införskaffa samtliga av de resterande artefakterna som refereras till som “the holy corpse” (Speedwagon har redan den del som finns i deras egna tids era). På den andra sidan av schackbrädet har vi fader Enrico Pucci, Dio’s lärjunge som febrilt försöker uppfylla sin fallne mästares ultimata dröm – sin egen himmel.

Stilen som spelet är skapt i har sin egna charm, tyvärr måste jag medge att det inte är något som tilltalar mig då jag känner att man inte lagt ner tillräckligt med kärlek i skapandet av karaktärerna – samtliga manliga karaktärer har samma grundmodell! Samtidigt förstår jag att man önskar att de ska efterlikna sina manga versioner i största möjliga mån vilket de i min mening har lyckats med. Miljöerna i spelet känns även de slarviga men ändå men en tilltalande stil, jag kan inte sätta fingret på varför – men det vägde upp för missarna i karaktärdesignen, åtminstone för mig.

Jojoseyestxtscrntwo

Samtliga manliga karaktärer har samma grundmodell!

Gameplaymässigt så känner jag att grundkonceptet är väldigt bra, det har stor potential men faller även det på mållinjen i min mening. I kontrast till andra fighting titlar (tänkt Tekken, Dead or Alive) så är miljöerna mer innovativa och det går att interagera med dem mer, man kan som exempel plocka upp föremål från marken för att kasta på sina motståndare. Man kan slåss på en hustak, där man kan hoppa mellan delar av taket samtidigt som man kan slåss på olika nivåer på det – något jag inte har upplevt i andra liknande titlar. Men, trots allt detta så så faller det kort på det faktumet att combat-systemet är begränsat till två attack-knappar, vilket var en extremt stor besvikelse.

CyberConnect2 har även försökt att klämma in så mycket dialog som möjligt i spelet, något som inte gör spelupplevelsen bättre. Det blir till mer besvär än något annat, då man spenderar den större delen av spelet med att trycka sig igenom långa och för det mesta rätt så ointressanta konversationer. För den som har läst mangan så finns det säkerligen mer att hämta ifrån denna titel, men för mig som inte har gjort det kan jag tyvärr inte hitta många saker som gör spelet njutbart att spela.

Jojoseyestxtscrnthree

Grafiken var tyvärr inte något som föll mig i smaken

För att i korta drag summera JoJo’s adventure, det var definitivt ett äventyr för mig – jag upplever grundkonceptet till spelet som väldigt bra. Det finns definitivt potential, men det känns inte som om den levs upp till. Hela tanken bakom fighting systemet var det som fångande mitt intresse när jag såg trailern för detta spel, det hade en helt annat feel än de fighting titlar som vi är vana vid – som Tekken bland annat.

Dessvärre så kunde inte resterande delar av spelet leverera, grafiken var tyvärr inte något som föll mig i smaken. Något som jag ska säga helt och hållet är subjektivt – för andra kanske detta är det bästa med detta spel. Det som verkligen förstörde det hela för mig var som jag tidigare nämnt just att man återanvänt karaktärsmodellerna – det finns inget unikt för varje karaktär i deras grunddesign, något som jag finner extremt tråkigt.

JoJo's Bizarre Adventure: Eyes of Heaven

5

5/10