Mangan Attack on Titan debuterade under 2009 och har sedan dess blivit otroligt populär. Seriens tolfte samlingsvolym är, förutom One Piece den enda manga som fått en första utgåva på över 2 miljoner exemplar och första halvan av 2014 så toppade den försäljningslistorna och satte stopp för One Piece fem år på den platsen.

Omkring 100 år innan berättelsen i Wings of Freedom utspelar sig så dyker titanerna upp. Ingen vet vart dom kommer ifrån, och det enda dom verkar ha som mål är att äta människor. Titanerna varierar i storlek från 3 meter upp till 15 meter. För att undkomma bygger människorna tre höga ringmurar och innanför dom bor vad som återstår av mänskligheten.

Attackontitantxtscrnone

Erens mamma blir dödad av en titan

Historien cirkulerar kring Eren, hans adoptivsyster Mikasa och deras barndomsvän Armin. Erens mamma blir dödad av en titan och efter det går Eren och hans två vänner med i det militära för att få döda titaner. Till sin hjälp med att döda titaner använder soldaterna något som kallas för tredimensionell manövreringsutrustning. Det är ett bälte med två linor med krokar i ändarna som skjuts ut och fäster i väggar eller träd för att man ska kunna komma upp i höjd med titanernas nackar, för det är i nacken deras enda svaga punkt sitter.

På papper och i min fantasi verkade AoT som ett lovande spel. Att kunna flyga runt med hjälp av grapling hooks och slakta titaner är väl varje vuxen mans största dröm. Det var också riktigt roligt att göra det. I 20 minuter.
Efter det blir det mest enformigt. När det enda man gör i spelet är att döda titaner så tröttnar man fort.

Attackontitantxtscrntwo

Titanerna varierar i storlek från 3 meter upp till 15 meter

Miljöerna ändras, men det är samma mål hela tiden: döda titaner, ta dig till ett mål, döda titaner, nästa mål, hjälp någon nödställd genom att döda titaner, bli promptad om att en stor farlig titan kommit, döda den, banan avklarad. Mellan varje uppdrag så är man i en liten hub där man kan spela om uppdrag för att få bättre rank på dom eller så kan man utforska olika områden för att låsa upp specialattacker. Oavsett vad det kallas så är det samma sak att göra.

När jag spelar så är det hela tiden något med kontrollen som känns fel. Jag brukar aldrig ha problem att lära mig en kontroll men trycker ofta på fel knapp ändå. Troligtvis beror det på att hoppa och attack inte ligger som i 90% av alla andra spel. Även om man fritt kan ställa in vilka knappar som gör vad hittar jag aldrig någon inställning jag är nöjd med. Det kanske bara är jag, men för mig drar det ner spelupplevelsen ganska mycket.

Attackontitantxtscrnthree

När det enda man gör i spelet är att döda titaner så tröttnar man fort

Grafiken är den cell shade-liknande grafik som de flesta manga-baserade spel verkar använda. Den är helt ok, men jag skulle föredra en mer tecknad stil. Musiken gillar jag, den känns helt rätt och kommer till stor del från animen vilket är positivt.

A.O.T Wings of Freedom

A.O.T Wings of Freedom
6