RimWorld är ett spel som handlar om att driva en koloni och om konsten att bygga brandgator. Ett episkt historieberättande spel vars tragedier skulle gjort till och med de gamla grekerna uppspelta. Beroende på hur du väljer att starta har du en till fem karaktärer och du har, förutom en handfull byggmaterial, ingenting. Du ska bygga allt själv. Detta medan du blir ansatt av bäverattacker, kortslutningar i elsystem, bränder och att folk helt enkelt blir skitvilda, kastar av sig alla kläder och springer till skogs. Det här är ett spel där tragedi på ett eller annat vis är ett återkommande tema. Varje koloni utsätts för oväntade överraskningar som genererar en ny unik story varje gång.

Kolonisterna har olika karaktärsdrag och intressen. De lär sig olika färdigheter olika snabbt, har fallenhet för vissa saker och vägrar helt att göra andra. Jag hade en karaktär som slumpats så illa att han i stort sett vägrade göra något annat utom att äta och sova. Det enda andra han ville göra var att forska – något som annars lätt blir nedprioriterat i en tuff överlevnadssituation, men i slutändan var det ändå den här slashasen som ledde hela gruppen till framgång med sina framsteg inom forskningen.

rimworldtext4

Varje koloni utsätts för oväntade överraskningar.

När du startar har varje karaktär redan förinställt vilka uppgifter de ska göra och de är ganska självgående på det planet. De puttrar runt och gör sin grej medan du lägger upp planer för vilka arbeten som behöver utföras. Om det krisar ordentligt kan du såklart klicka på en kolonist för att markera den och sedan skicka den att göra något som är prioriterat. Det kan till exempel handla om att rädda sin medvetslösa, brinnande kompis ur labbet som just har exploderat istället för att lära hunden nya tricks (Baserat på en sann berättelse från koloni 2).

I början av spelet är det en lite brant inlärningskurva. Det finns ingen riktig tutorial och det verkar mest bara dyka upp lite olika tips i form av textrutor. Ändå är det fullt tillräckligt för att du ska komma igång. Menyerna kan se lite överväldigande ut, med mycket information, men du behöver inte sätta dig in i allt på en gång. Finjusteringarna och finliret kommer efter hand när du hamnar i situationer där du ser förbättringsmöjligheter. Du kan dessutom pausa spelet om du plötsligt inser att det har blivit helt kaos med arbetsprioriteringarna och du vill ägna en stund åt att rätta till det utan att behöva stressa över vad som händer med din koloni under tiden.

rimworldtext1

Argh! Sluta leka med hunden och rädda Bleep!

Basbyggandet ser vid första anblick mycket mer avancerat ut än vad det egentligen är. Det påminner en hel del om Prison Architect och är ganska intuitivt. Klicka och dra för att bygga väggar – fyll på med golv och möbler och ett tu tre har du en bas. Det finns inga avancerade val för till exempel väggar, utan du använder samma knapp, men väljer sedan vilket material du vill använda till väggen. Sten brinner inte så bra. Tänk på det. Det går snabbt att lista ut bra och mindre bra sätt att bygga på. Bygger du allt i ett enda stort trähus kan en eldsvåda vara förödande, men stenhus kostar tid och resurser att få till.

Bekvämligheter som el får du fixa fram själv genom solceller, vindturbiner eller vedeldade elverk. Batterier låter dig spara överskottet och bygga upp reserver. Du kan alltså förlita dig helt på solenergi och ändå ha en frys som funkar på natten, typiskt en bra grej för att maten ska hålla mer än en dag eller två. Tänk på att bygga tak över dina batterier, de mår visst inte så bra av regn. Elledningar binder ihop elproduktionen med alla eldrivna manicker så som automatiska dörrar, turrets som försvarar basen, kylrummet där du har mat eller spisen du tillagar den på.

rimworldtext2

Basbyggandet är enklare än vad det först ser ut att vara.

Elledningar och maskineri är dock något instabila. Av oförklarlig anledning går de sönder och börjar brinna. En av mina kolonier gick helt förlorad när en elbrand uppstod där alla låg och sov och bara en av alla kolonisterna kunde bekämpa elden. Alla brann inne utom en och på denna enda ensamma överlevare slog det hastigt slint i huvudet. Han blev skogstokig, började irra runt planlöst i potatisåkern, kastade av sig alla sina kläder och stötte till sist på en varg som han av någon anledning gav en snyting. Vargen gjorde snabbt slut på det roliga och så var den kolonin över. Mitt bland allt kaos finns det också positiva händelser. Kolonisterna blir kära och kanske gifter sig. Kolonin adopterar kringvandrande djur, det dyker upp främlingar som vill sälla sig till din glada skara och hjälpa till i kolonin (så snart du gjort dig av med skurkarna och banditerna de såklart har i släptåg) och det kommer handelsresande från andra kolonier och grupperingar. Till en av mina kolonier kom det just en sådan grupp handelsmän.

De sålde ägg. Riktigt billiga ägg. Matproduktion är ett konstant inslag och lite extra mat är alltid bra att ha. Sagt och gjort – jag köpte 20 ägg. Mums! Men plötsligt kläcktes alla äggen innan någon hunnit göra omelett. Det var kycklingar överallt. Som snabbt blev stora och gjorde fler ägg som kläckte fler kycklingar. De höll på att fullständigt äta mig ur huset och det tog ett tag att få ordning på den vilda flocken. Nästan lika lång tid som det tog att göra sovlådor åt allihop. Alla kycklingar vill nämligen ha en alldeles egen låda att natta in sig i.

rimworldtext3

Det finns också positiva händelser. Lucy och Dean blev kära och gifte sig!

Efter ett tag kom handelsmännen tillbaka och köpte mer än gärna vuxna höns för 30 gånger mer än jag betalat för äggen. Jag bytte mina höns mot ett riktigt bra gevär – precis i rättan tid. Dagen efter kom det en bäverinvasion. Nu tänker du kanske att bävrar nog är rätt söta och fredliga djur. Inte i RimWorld. Det blir en kamp mot klockan för att lyckas göra dig av med alla dödsbävrar innan de har käkat upp vartenda träd på hela kartan. Och det är inte helt lätt. Slår du på ett av djuren finns alltid risken att hela flocken blir skitvild. Underskatta inte vreden och den dödliga aggressionen i en stor flock bävrar. Jag har förlorat mer än en koloni till bäverinvasioner och medföljande blodiga uppgörelse. En utav dem råkade ut för upprepade bäverinvasioner och hade till slut en enorm kyrkogård. I slutändan stod ändå bara bävrarna skrattande kvar i ruinerna av mitt hem.

De här olika eventen dyker upp med jämna mellanrum baserat på vilken berättar-AI du har valt. Cassandra Classic ger en stadigt stegrande svårighetsskala med hot och event. Det börjar lugnt, men du får en gradvis ökande utmaning. Phoebe Chillax ger dig rätt lång tid mellan händelser och lite klenare nivå på hoten. Om du väljer den här på den absolut lägsta svårighetsgraden är hoten superenkla och du kan fokusera på att bara bygga din bas. Ibland vill jag bara skita i allt och få bygga den perfekta basen. Randy Random är just exakt det – random. Du får event huller om buller och det kan bli en riktig räkmacka eller en ändlös farsot där din koloni får lida helvetets alla kval. Börja med en koloni med Phoebe Chillax som AI för att i lugn och ro få lite koll på hur spelet fungerar. Höj till nästa koloni svårighetsgraden och sätt både dig själv och dina kolonister på prov!

rimworldtext5

Alla kycklingar vill nämligen ha en alldeles egen låda att natta in sig i.

Grafiken är inte jätteavancerad, men den är lagom. Du kan se vad som händer, särskilja olika personer, miljö- och inredningsdetaljer (olika typer av sängar har olika färger där t.ex. sjukhusbäddarna är blå och vanliga sovsängar är gröna). Det är inte i grafiken det magiska med det här spelet sitter, det är i storyn. Du får små snuttar om karaktärernas bakgrund, en del har roliga smeknamn och en del har karaktärsdrag som kan göra dem både frustrerande och behjärtansvärda. Du får med varje koloni en ny unik berättelse och för att vara ett så pass enkelt spel till utseendet levererar det verkligen på känsla.

För de som bara vill bygga och pyssla med att få en koloni att fungera och växa så finns den starka sandboxaspekten. De som inte är lika självmotiverade sandboxspelare kan välja att få mer av AIn att hantera. Men hur du än gör, oavsett svårighetsgrad är det ändå ofta blodigt och tragiskt. Det kommer verkligen inte alltid gå bra för alla. Även om spelet är snävt i vad du faktiskt gör så tror jag att det tilltalar många olika typer av spelare; från de som lugnt vill bygga sig en bas i perfekta förutsättningar till basbyggarspelens Bear Grylls som vill ha en nästintill omöjlig utmaning i den värsta tänkbara miljön för överlevnad.

RimWorld

RimWorld
9