Star Ocean V eller spelets långa namn –  Star Ocean: Integrity and Faithlessness utspelar sig mellan Star Ocean: The Second Story och Star Ocean: Till the End of Time. Flera hundra år har gått sedan mänskligheten lämnade jorden för stjärnorna och på en planet i det avlägsna Faykreed systemet beger sig den unga Fidel Camuze och hans barndomsvän Miki Sauvester ut på ett uppdrag för att skydda sin by från att bli uppslukad i oroligheterna som pågår runt omkring dem. Efter att ha sett några mystiska figurer dyka upp på en klippa beger de sig till storstaden för att be om förstärkning av Fidels pappa, det dröjer inte länge fören ett rymdskepp kraschlandar på den outvecklade planeten och en liten flicka med mystiska krafter dyker upp och spelet börjar på riktigt.

Jag slås direkt av hur vackert spelet är. Miljöerna och speciellt himlen är väldigt välgjort men det är heller inget fel på karaktärsdesignen. En sak som jag upplever som störande är att varenda NPC i spelet ska prata och när jag säger prata menar jag att det dyker upp pratbubblor ovanför deras huvuden så fort du kommer nära dem. Råkar du stötta in i dem (vilket du garanterat kommer göra) belönas du med ett “HEY” eller “Watch out” detta hade inte varit något problem om faktumet att städerna är mer eller mindre proppfulla av NPC:er som är i vägen. Varför en valmöjlighet att låta karaktärerna auto-springa lyser med sitt frånvarande är för mig ett mysterium.

Staroceanfaitxtscrnone

Miljöerna och speciellt himlen är väldigt välgjort

Jag har läst att folk klagat på kameran och vinklarna men där kan jag inte riktigt hålla med, däremot så tycker jag att kontrollen i spelet känns fruktansvärt “ryckig” och med det menar jag att karaktärerna helt plötsligt stannar upp när jag ska springa runt eller utforska. Om detta beror på att min handkontroll börjar bli gammal eller inte kan jag inte svara på men jag har hört liknande från minst två personer som också spelar Star Ocean IaF.

Jag vet att Square Enix satsar hårt på att marknadsföra titeln med röstskådespelare som Youtube kändisen Tessa Netting, Animen Bleach’s Eden Riegel (Eng Dub) M.flera men som oftast är dessa insatser inte i närheten av den Japanska original assemble. Så om du är som jag kommer du mer än troligen välja Japanska röster med Engelsk text, eller så provar du (alla har olika smak) När vi är inne på ljud kan jag glatt meddela att musiken är riktigt bra och passar in på spelets olika platser och situationer. Ett stort plus är i alla fall att karaktärerna känns levande och tittar åt de håll de pratar eller någon pratar till dem.

Staroceanfaitxtscrntwo

Ett stort plus är i alla fall att karaktärerna känns levande

Striderna i Star Ocean är i realtid d.v.s. du styr karaktärens rörelse och attacker, Star Ocean är känt för sitt stridssytem vilket många spelare tycker om (jag inräknad) och här känns inte alls kontrollerna klumpiga eller ryckiga alls vilket får mig att bli fundersam kring det jag nämnde tidigare i texten. När du slåss har du vanliga attacker, Sp attacker och även möjligheten att blockera fiendernas attacker. Detta kräver övning och att bara trycka hej vilt på X och Cirkel knapparna kommer lämna dig ledsen i ögat med en Game Over skärm. Under spelets gång lär du dig även nya attacker som kommer underlätta rejält för dig. Möjligheten att skräddarsy dina lagkamraters roller under striderna är även det något som kan vara värt att ta en närmare titt på. En Healer kan förutom att återställa ert liv även försvara och därmed ta mindre skada, det finns en uppsjö av olika alternativ så du lär hitta något som passar dig perfekt utan större problem.

Som i tidigare delar i Star Ocean serien kan du även i del fem skapa föremål och maträtter till dig och lagkamrater för att återställa hälsa och magipoäng m.m. Du hittar även en drös med information kring spelets olika uppdrag, föremål du hittar, troféer du fått under strider, karaktärer och platser. Är du sugen på att verkligen bli uppslukad i spelets värld och all dess information så är detta alltså inga som helst problem. Att samla material, fiska, laga mat o.s.v. är något du kommer låsa upp vartefter och alla dessa färdigheter går att förbättra till en kostnad av Skill Points. Tyvärr är inte dessa saker speciellt interaktiva mer än att du trycker på X knappen när du står nära en plats att fiska på en plats att samla material, personligen har jag uppskattat något slags minispel inbakat i det men icke..

Staroceanfaitxtscrnthree

Star Ocean IaF är inte dåligt men det är långt ifrån vad många förväntade sig

Star Ocean: Integrity and Faithlessness var i slutändan kanske inte det rollspelet jag hade hoppats på, och med tanke på hur bra Star Ocean: The Last Hope var känns kanske inte den senaste delen som den bästa. Spelet är dock vackert har bra musik och ett roligt stridssytem det enda det saknar är en bra story som håller fast oss som gamers, Star Ocean IaF är inte dåligt men det är långt ifrån vad många förväntade sig och dessutom hoppades på så ironiskt nog passar namnet på den förra delen i serien in väldigt bra. Går du och väntar på fler rpg’s som släpps i höst bör du ändå ge Star Ocean en chans!

En Andra åsikt:

Eftersom jag haft ganska höga förhoppningar på Star Ocean: Integrity and Faithlessness så är besvikelsen desto större. Trots att stridssystemet är bra utformat och roligt så faller storyn redan på startlinjen. Det känns som att hela spelet är ett intro till något större och jag väntar hela tiden på att det ska hända något, att jag ska få bege mig ut i rymden för att få besöka andra planeter och ta itu med ondskan. Istället få jag springa kors och tvärs på en liten sketen planet som vanligtvis skulle utgöra området till hjältens hemby om det var ett “riktigt” JRPG. Craftingsystemet lämnar mycket att önska. Även om det finns många saker man kan göra där recepten redan är färdiga finns det många saker man måste skapa genom att blanda saker själv och det är där problemet börjar. Det är helt random vad slutresultatet blir. Samma blandning ger för det mesta olika resultat och även om jag stoppar i 6 st av spelets bästa rustningar kan jag få en rutten fisk som resultat. Antalet klasser är många och man kan använda fyra st samtidigt, men bara samma typ på en karaktär. Genom att levla upp befintliga klasser låser man upp nya. När man klarat spelet kan man ladda den sista sparfilen och då finns det en dungeon att göra. Det är det snålaste post-game innehållet jag varit med om! Någon new game plus finns inte heller och det enda man får med sig på en högre svårighetsgrad är battletrophies (gör totalt 1.000.000 skada, döda 4 fiender med en attack, o.s.v) samt de eventuella klasser man låst upp genom att klara trophies. Jag är inte nöjd helt enkelt 6/10 – Deus

Star Ocean: Integrity and Faithlessness

Star Ocean: Integrity and Faithlessness
7