Mighty No. 9 är ett spel som många gamers såg fram emot då det var sagt att det skulle bli den nya generationens Mega Man. Väldigt många gav spelet stöd på kickstarter och utvecklarna tjänade ihop nästan 4 miljoner dollar och efter att ha spelat igenom det så kan jag inte annat än att undra vart pengarna egentligen gick någonstans. Du spelar som Beck som är en robot som också går under namnet Mighty Number 9 ditt uppdrag är att rädda världen från alla andra robotar som har fått ett virus som gör att dem nu förstör allt i sin väg. Spelet går ut på att besegra mighty number. 1-8 som är bossarna i slutet av varje bana. De här bossarna kändes många gånger väldigt jobbiga att vinna över och frustration är något som gömmer sig runt varje hörn i spelet.

I min åsikt så faller Mighty No. 9 väldigt platt och jag tycker inte att det finns någon speciell känsla eller själ i det. Mega Man spelen fick mig alltid att vilja fortsätta spela och det fanns alltid någon form av drivkraft eller känsla i det som fick en att vilja spela vidare, tyvärr så är det just det jag saknar i Mighty No. 9 vilket är väldigt synd. Grafiken tycker jag ser ut som att den hör hemma hos PlayStation 2 och jag brukar inte bry mig speciellt mycket om grafik i spel, men jag tycker att den blir ett problem här p.g.a. att det inte har något annat som lyfter det.

Mightynoninetxtscrnone

Spelet går ut på att besegra mighty number. 1-8 som är bossarna i slutet av varje bana.

Explosionerna i spelet ser fruktansvärda ut och det känns som att utvecklarna bara har slängt in en massa färg i omgivningen för att hoppas att detta kommer rädda den dåliga level designen. Någonting som irriterade mig extremt mycket var hur tråkig dialogen var och den tog väldigt lång tid att bli färdig i varje scen i spelet. De engelska rösterna var oerhört tråkiga och tomma, så jag tror till och med att det hade varit bättre utan röster istället, då det inte finns något uttryck i karaktärerna i vilket fall.

Spelet hade en väldigt bra dash funktion vilket förmodligen var det enda jag tyckte om. När du skjuter dina fiender och dem blir skadade så kan du absorbera deras krafter genom att använda din dash, med denna kan du bygga upp combos när du besegrar flera fiender i följd. Det går även att få boosts till din styrka och snabbhet genom att absorbera speciella fienders krafter, även fast detta var en bra funktion så känns spelet fortfarande väldigt ointressant och oinspirerat. Jag tycker det är så mycket som har blivit fel i detta spelet och det känns som att det fanns för mycket olika planer på en och samma gång, så det verkar som att utvecklarna bara tog massor av småplock utav allt, som i sin tur gjorde att spelet inte glänste någonstans för mig.

Mightynoninetxtscrntwo

Jag hoppades flera gånger under spelets gång att det skulle dyka upp något nytt och intressant men det blev aldrig så.

Det låter kanske som att jag tycker detta är världens sämsta spel, det är inte fallet dock men det jag vill få fram är att jag tycker att det är en besvikelse. Det fanns vissa stunder som jag faktiskt tyckte spelet var något underhållande, men mer än ofta så är det tempot i Mighty No. 9 som förstör för det. Jag förstår att denna typen av spel ofta är mer snabb spelade nu än vad de var förr men det gör att det inte når sin potential i min åsikt. Det finns en bana som jag tyckte var jätterolig men det är lite det som är mitt problem med spelet det är bara en bana utav alla banor som jag faktiskt tyckte om. Jag måste även tillägga att för ett spel som varit under utveckling ganska länge och som inte kan vara speciellt krävande så är det inte acceptabelt att det ska lagga så pass mycket som det gjorde på PlayStation 4.

Mighty No. 9 är kul ibland men jag vill inte spela något som är roligt i en halvtimme och sen behöva kämpa mig igenom de resterande timmarna. Jag hoppades flera gånger under spelets gång att det skulle dyka upp något nytt och intressant men det blev aldrig så. Även fast det var ett tappert försök att ge spelet mer bredd genom att efter varje boss fight ge dig bossens egenskaper och vapen efter du besegrat dem, så kände jag att jag bara hade behov av en utav uppgraderingarna så de andra blev i sin tur ganska onödiga om jag ska vara helt ärlig.

Mightynoninetxtscrnthree

Grafiken tycker jag ser ut som att den hör hemma hos PlayStation 2

Sammanfattningsvis så tycker jag att det är synd att ett spel som ska bära facklan vidare av en genre som har dött ut men aldrig glömts bort ska komma och vara en sån besvikelse. Det klart det inte går att behaga alla men jag tror knappast jag är ensam om de här åsikterna. Mighty No. 9 var ett spel som hade många bra idéer men som tyvärr inte vågade chansa tillräckligt mycket på något utav det som kunde gjort spelet speciellt. Jag tycker detta är väldigt synd och jag hoppas att vi får se ett bättre försök någon gång i framtiden som kanske kan återskapar plattforms-action andan bättre.

Mighty No. 9

Mighty No. 9
4